printlogo


کد خبر: 256146تاریخ: 1401/7/9 00:00
نگاهی به مصاحبه سرمربی تیم ملی با ورلد فوتبال
کی‌روش: باید جادو کنم!

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگویی با برنامه «ورلد فوتبال» از رادیو «بی‌بی‌سی»، درباره آینده حرفه‌ای‌اش با تیم ملی ایران گفته است. گفت‌و‌گوی مفصلی که حاتم شیرعلی‌زاده ترجمه‌اش کرده و در این گزارش به بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو نگاهی می‌اندازیم. گفت‌و‌گویی که کی‌روش واقع‌بینانه از چالش بزرگی که این بار با ایران پیش رو دارد، می‌گوید و احساسش را بیان می‌کند. کی‌روش مثل همیشه در مصاحبه‌ خود از روحیه بالای تیمش و آنچه در بازی‌های سخت یاد می‌گیرد، گفت. ضمن اینکه او فوتبال را بازی لحظه‌ها می‌داند و برنده مسابقات سخت ایران در جام جهانی را تیمی می‌داند که در فرصت مناسب، در جای مناسب باشد و روز خوبش را بگذراند. او از هر موقعیتی برای روحیه‌بخشی به تیمش استفاده می‌کند اما خود کی‌روش چه روزهایی را می‌گذراند؟

تأیید حرف‌های دسا درباره زمان شروع مذاکرات
مصاحبه‌ کی‌روش با ورلد فوتبال، چند نکته اساسی دارد. اولین نکته، تأیید اظهارنظر دستیارش درباره تماس فدراسیون فوتبال ایران با او بعد از قطع همکاری با مصر بود. او می‌گوید: «بعد از شکست تیم ملی مصر مقابل سنگال در فینال جام ملت‌های آفریقا آن هم در ضربات پنالتی و پایان همکاری‌ام با فدراسیون فوتبال مصر من درگیر هیچ پروژه‌ای نبودم، بنابراین وقتی از فدراسیون فوتبال ایران با من تماس گرفتند که آیا آماده بازگشت به تیم ملی هستی، همان‌طور که در پستی که در شبکه اجتماعی هم نوشتم، وقتی خانواده شما را به خانه فرا می‌خواند، تنها کاری که انجام می‌دهی این است که فقط آنجا حاضر شوی، ایمان خود را نشان دهی و آماده انجام وظیفه و مأموریت شوی. ایران در طول 9 سالی که آنجا بودم، خانواده و خانه دوم من بود، من دوران شگفت‌انگیری را در آنجا سپری کرده و با این بچه‌ها در آنجا کار کرده بودم. برخی از این بازیکنان زمانی که من هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتم، پسری بیش نبودند، اما در ادامه نامزد کردند، ازدواج کردند و پدر شدند. (باخنده) حالا تصور کنید که یکی از همین روزها آنها پدربزرگ شود. امیدوارم این اتفاق در دوره مربیگری من بیفتد!»

اعتراف کی‌روش به چالش بزرگی که پیش رو دارد
کی‌روش همچنین درباره فرصت کمی که برای آماده‌سازی تیمش برای جام جهانی قطر و آنالیز رقبا خواهد داشت، گفت: «این چالش پیش روی من است و در این بازه زمانی کوتاه باید جادو کنم. باید از دانش و تجربیاتم و بخصوص از تعهد بازیکنانم و کمک فدراسیون استفاده کنم. شرایط به هر حال همین است و شکایتی هم ندارم. ما -در فاصله 17 روز مانده به آغاز جام جهانی- باید با آن دست بازیکنان‌مان که در لیگ ایران مشغول به بازی هستند، اردوی‌مان را آغاز کنیم و وقتی لژیونرهای‌مان از اروپا به جمع ما اضافه می‌شوند، تنها هفت روز برای آماده‌سازی خود پیش از مصاف با انگلیس وقت خواهیم داشت.
پس از این همه سال کار در فوتبال حرفه‌ای، این دشوارترین چالشی است که تاکنون خدا پیش ‌روی من گذاشته است. باید این را بگویم که من با بیشتر این بازیکنانی که در حال حاضر در ترکیب تیم ملی هستند به مدت سه، چهار یا شش سال کار کرده‌ام و با برخی از آنها حتی بیشتر از این. آنها حالا بازیکنان پخته‌تر و باتجربه‌تری هستند و برخی از این بازیکنان در سطح بالایی از فوتبال اروپا بازی می‌کنند. من آنها را می‌شناسم و وقتی چیزی می‌گویم، بازیکنان واکنشی از خود نشان می‌دهند که صادقانه باید بگویم انتظار چنین چیزی را در این مدت کوتاه و در این آماده‌سازی یک هفته‌ای نداشتم.»

با انتظار بالای هواداران چه کنیم؟
اعتراف کی‌روش به چالش بزرگی که پیش رو دارد و تأکیدش به زمان کوتاهی که برای آماده‌سازی تیم دارد. این سؤال را مطرح می‌‌کند که آیا او ترسیده؟ یا سعی دارد انتظارات را از خودش تنظیم کند؟ انتظاراتی که می‌داند خیلی بالاست. او می‌گوید: «انتظارات هواداران بالاتر از انتظاراتی که ما از تیم داریم، نیست. ما انتظارات بالایی از تیم‌مان داریم. ما نمی‌توانیم بدون چنین انتظاراتی زندگی کنیم، در غیر این صورت ما نیازی به هواداران نداریم، نیازی به نفس کشیدن نداریم و غیره و غیره. هر روز صبح به بازیکنانم می‌گویم شما یک چالش پیش روی خود دارید و آن هم این است که بر خودتان غلبه کنید، اینکه به دیروز فکر کنید که چه کار کردید و امروز باید بهتر از دیروز باشید. وقتی بازیکنان اینطور فکر کنند، شما به‌عنوان مربی احساس راحتی می‌کنید. من باید یک چیزی را اینجا بگویم، ما با انگلیس، ولز و امریکا در جام جهانی بازی می‌کنیم، اما نگرانی من از این است که گاهی اوقات مجبور به انجام دیدارهای دوستانه‌ای با تیم‌هایی‌ همچون گینه و تیم‌هایی در این سطح می‌شویم که احترام زیادی هم برای آنها قائل هستم، اما سؤال اینجاست که آیا شما اعتبار خود را با شکست مقابل انگلیس از دست می‌دهید یا با شکست در یک بازی دوستانه مقابل تیمی در سطح خودتان؟! ما باید سعی کنیم مقابل بهترین تیم‌ها بازی کنیم، چون یا می‌بریم یا یاد می‌گیریم.»

ZOOM

سرمربی پرتغالی تیم ملی در پایان، در پاسخ به این پرسش که «درست است که بازیکنان تیم ملی از شما شناخت خوبی دارند، اما با توجه به فرصت کمی که تا آغاز جام جهانی باقی مانده، اگر در قطر اوضاع طبق خواسته شما پیش نرود و جام جهانی ضعیفی داشته باشید، نگران این نیستید که میراثی که در ایران از خود به جا گذاشته‌اید، تحت تأثیر قرار بگیرد و اینکه چطور در این کشور از شما یاد شود؟»، گفت: «البته که این یک ریسک است! هدف من و تیمم این است که هواداران را خوشحال کنیم.»
 


Page Generated in 0.0053 sec