printlogo


کد خبر: 256058تاریخ: 1401/7/7 00:00
نگاه خط به خط به یوزها در اتریش
پازل تیم ملی برای جام جهانی


حالا که اردوی اتریش با دو بازی تدارکاتی مقابل اروگوئه و سنگال به پایان رسیده است، به نظر می‌رسد هم عملکرد بازیکنان ملی‌پوش مشخص‌تر شده است و هم برنامه‌های کی‌روش برای بهره‌ بردن از آنها.   در پایان اردوی اتریش نگاهی داریم به هر یک از پست‌های تیم ملی و عملکرد مهره‌های دعوت شده از سوی کی‌روش در این پست‌ها تا پازل تیم ملی برای جام جهانی قطر را تا حدودی تکمیل شده‌تر از قبل ببینیم. تکلیف کدام پست‌ها مشخص است؟ رقابت در کدام پست‌ها پابرجاست؟
 
دروازه‌بان
با اینکه تا پیش از اردوی اتریش، شاید خیلی‌ها بزرگ‌ترین رقابت برای قرار گرفتن در دروازه تیم ملی در جام جهانی را بین علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده می‌دانستند اما عملکرد تحسین‌برانگیز سیدحسین حسینی در بازی با سنگال و خروج‌های خوبش، او را در میان مدعیان اصلی این پست در جام جهانی قرار داده است. بخصوص که بیرانوند هم به نظر می‌رسد همچنان از ناحیه کمر مصدوم است و بعید نیست با این تفاسیر، کی‌روش در این پست ما را با سورپرایز مواجه کند.
 
دفاع‌های کناری
با عملکرد فوق‌العاده‌ای که صادق محرمی در پست دفاع راست در دو بازی مقابل اروگوئه و سنگال از خود نشان داد، به نظر می‌رسد بخوبی پاسخ اعتماد کارلوس کی‌روش را داده و برای اثبات جایگاهش در لیست کی‌روش برای جام جهانی از بازیکنان دیگری مثل صالح حردانی، رامین رضاییان و مهدی شیری جلوتر باشد. در سمت چپ دفاع ابوالفضل جلالی و احسان حاجی‌صفی در دو بازی تدارکاتی بودند و با عملکرد خوبی که این دو نفر از خود نشان دادند، میلاد محمدی نیمکت‌نشین ماند. البته نمایش دیدنی حاجی‌صفی در بازی با اروگوئه و مشارکت همزمان او در کار دفاع و اضافه شدن به حمله، تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از شکست ایران مقابل سنگال داشت.
 
دفاع وسط
برای زوج دفاع وسط تیم ملی اما همچنان رقابت بین مجید حسینی، مرتضی‌ پورعلی‌گنجی، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان ادامه دارد. هرچند پورعلی‌گنجی در بازی با سنگال اشتباه مرگباری مرتکب شد و گل به خودی زد اما او همچنان بازیکن محبوب کی‌روش است. مجید حسینی هم برای فیکس شدن باید نمایش قانع‌کننده‌تری داشته باشد. شجاع در بازی با اروگوئه نمایش خوبی داشت اما در میان همه این چهار نفر، کنعانی تنها کسی بود که در هر دو بازی تدارکاتی حضور داشت و به نظر می‌رسد به طور قطعی یکی از دو انتخاب کی‌روش برای دفاع وسط باشد.
 
هافبک‌ها
با حضور عزت‌اللهی، سرلک، ابراهیمی و نوراللهی، مهم‌ترین رقابت تیم‌ملی در پست هافبک دفاعی خواهد بود. سعید عزت‌اللهی در دو بازی تدارکاتی نشان داد که هنوز به آمادگی مورد نظر نرسیده است. هرچند او بازیکن مورد علاقه کی‌روش است و تا جام جهانی دو ماه فرصت دارد که خود را برای نبردهای تن به تن آماده‌تر کند. میلاد سرلک هم گرچه آن‌طور که باید و شاید ندرخشید اما به نظر می‌رسد کی‌روش به او فرصت بیشتری بدهد. امید ابراهیمی هم با تجربه‌ای که دارد معمولاً در این پست بی‌نقص ظاهر شده، هرچند در بازی سنگال فرصتی برای خلق موقعیت به او نرسید. در مقایسه با همه اینها اما احمد نوراللهی با حضور 90 دقیقه‌ای خود و حضور موفق در جدال‌های تک به تک نشان داد که مهره ارزشمندی برای تیم ملی در جام جهانی خواهد بود.
 
وینگرها
کی‌روش با استفاده از کریم انصاری‌فرد در هر دو بازی، اعتماد خود به این مهاجم کهنه‌کار و باتجربه را نشان داد و از سامان قدوس نیز در هر دو مسابقه بازی گرفت تا او هم شانس خوبی برای دومین جام جهانی داشته باشد. علی قلی‌زاده بخصوص در بازی با سنگال بازی قابل قبولی ارائه کرد و اینقدر خوب بود که کی‌روش نیازی به تغییرش ندید و می‌توان او را وینگر راست تیم ملی در جام جهانی بدانیم. علیرضا جهانبخش اما در دو بازی تدارکاتی در اتریش، هنوز بازیکنی نبوده که مثل زمان سرمربیگری اسکوچیچ به او اعتماد شود. هرچند که نمره او را در نیمه دوم بازی با سنگال می‌توان قابل قبول دانست.
 مهاجم‌ها
شاید مهم‌ترین معادله تیم ملی در پست مهاجم نوک باشد که به نظر یک نفر باید فیکس بازی کند. کارلوس کی‌روش که به نظر می‌رسد تصمیم نهایی خود را برای استفاده از یکی از دو مهاجم (سردار آزمون و مهدی طارمی) به‌صورت تکی در جام‌جهانی قطر گرفته باشد، در اتفاقی جالب هر دو مهاجم تیمش در حضور تعویضی خود به گل رسیدند. مهدی طارمی تعویض طلایی کارلوس کی‌روش در بازی مقابل اروگوئه بود. او اما در بازی با سنگال نتوانست همچون دیدار برابر اروگوئه نمایش دلپذیری را از خود ارائه دهد. طارمی در تقابل با مدافعان تنومند سنگال و مخصوصاً ستاره چلسی یعنی کالیدو کولیبالی فرصتی برای خودنمایی و تأثیرگذاری پیدا نکرد و در نهایت در نیمه دوم هم تعویض شد. این اما سردار آزمون بود که این بار به داد کی‌روش رسید و گل تساوی را برای ایران به ثمر رساند. با این شرایط رقابت بین او و طارمی در نزدیک‌ترین حالت ممکن ادامه دارد و کار کی‌روش برای انتخاب از میان این دو، تقریباً غیرممکن است.


ZOOM

نگاهی به نیمکت تیم ملی در دو بازی سنگال و اروگوئه و ستاره‌هایی که کارلوس کی‌روش روی نیمکت دارد، ایران را صاحب یکی از خوفناک‌ترین نیمکت‌های تاریخش می‌کند. تصویری که از نیمکت تیم ملی در بازی مقابل سنگال منتشر شده گویای این موضوع است. علیرضا بیرانوند، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، سامان قدوس و مهدی ترابی از جمله بازیکنانی هستند که شانس بالایی برای حضور در جام جهانی دارند و در این بازی نیمکت‌نشین بودند.
 


Page Generated in 0.0050 sec