printlogo


کد خبر: 256039تاریخ: 1401/7/6 00:00
تفضلی دور از تفکرات کی‌روش
رایان-شاو؛ رفاقت به رقابت تبدیل نشد

امیر اسدی
amirasadijournalist@gmail.com

 رایان تفضلی که نام کوچک ایرانی‌اش را سیروس گذاشته‌اند و بواقع دو‌ملیتی به حساب می‌آید، متولد 28 سپتامبر 1991 در شهر ساتون انگلیس است. اولین تیمی که رایان در سطح جوانان در آن عضویت یافت، ساوتهمپتون بود و چه چیزی جالب‌تر از اینکه در چنان تیم جوان و آینده‌داری پست دفاع چپ هم در اختیار لوک شاو بود که طی 6 سال اخیر انتخاب اول و نفر نخست منچستریونایتد برای این پست بوده و بارها در این تیم خوش درخشیده، گل زده و جدیدترین درخشش او در بازی اخیر انگلیس-آلمان بوده که توانست دروازه تراشتگن را باز کند.
تفضلی در گام‌های بعدی عضو تیم‌های سالیسبوری، منسفیلد و پیتربورو هم شد و اینها جملگی تیم‌های لیگ دسته یک انگلیس بوده‌اند و به تبع آن چیز خاصی را به‌لحاظ افتخار و تعداد پیروزی‌ها نصیب تفضلی نکردند ولی او توانست در این تیم‌ها به درجات بالاتری از تبحر و مهارت و تجربه برسد. کوچ به هال‌سیتی، تیم حاضر در چمپیونشیپ مراحل و مراتب این رشد را کامل کرد. او برای این تیم 15 بازی انجام داد و دو گل زد و دستاورد مهم‌تر آن رسیدن به سطوحی ارشد‌تر در پست مدافع وسط و کامل‌تر شدن نحوه کار و کلاس بازی او بود. چنین فرایندی پس از الحاق او به وایکامب‌واندررز با ‌وجود اعتبار بسیار کمتر این تیم در قیاس با هال‌سیتی کامل‌تر شده و او حالا بازیکنی است که از تنگناها و باریکه‌های بسیاری عبور کرده و مدافع بلندقامت و پخته‌ای در لیگ‌های دسته پایین‌تر انگلستان محسوب می‌شود.
رایان این فصل هم برخلاف پیشنهادهایی که از تیم‌های قدرتمند ایرانی نظیر فولاد، استقلال و سپاهان دریافت کرد، ترجیح داد همراه با وایکامب‌واندررز در لیگ یک انگلیس بماند و همچنان پیراهن آبی این تیم را بپوشد. ماحصل تلاش تفضلی در این فصل که 11 هفته از آن گذشته، انجام 6 بازی و 540 دقیقه حضور در زمین بوده است. او عادت همیشگی‌اش را ترک کرده و گلی هم به ثمر نرسانده. با این حال شایعه‌هایی درباره دعوت او به تیم ملی ایران وجود داشت که این اتفاق مثل قبل فقط در حرف باقی ماند و هرگز رخ نداد.
رایان سیروس تفضلی که حالا ۳۰ ساله شده و آرزوی بازی برای ایران را دارد، فعلاً که در رسیدن به هدف خود در رده ملی ناکام مانده و بعید است در فاصله کوتاه تا جام جهانی 2022، کارلوس کی‌روش تصمیم به دعوت از او بگیرد. تیم ملی در مرکز خط دفاع بازیکنانی مثل شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی را در اختیار دارد که تقریباً با روش بازی یکدیگر آشنایی دارند. این چهار مدافع احتمالاً انتخاب کی‌روش برای حضور در جام جهانی خواهند بود. مگر اینکه اتفاق عجیبی رخ بدهد که تفکرات سرمربی پرتغالی را عوض کند.
با این حساب رایان تفضلی که حضور چند ساله‌اش در فوتبال انگلیس می‌توانست به تیم ملی در رقابت با سه‌شیرها و ولز کمک کند، باید از تلویزیون بازی‌های ایران مقابل رقبا را ببیند و احتمالاً حسرت بخورد که چرا توسط مربیان تیم ملی به اردو دعوت نشد. او رفیق صمیمی لوک شاو و البته تونی، مهاجم باشگاه برنتفورد و تیم ملی انگلیس است اما باید دور بازی ملی مقابل آنها را خط بکشد و ملاقات با آنها را بگذارد برای روزی که شاید به لیگ برتر رسید و پیراهن تیمی در بهترین سطح باشگاهی فوتبال جهان را پوشید. اتفاقی که وقوع آن کمی بعید است.
 


Page Generated in 0.0044 sec