printlogo


کد خبر: 255969تاریخ: 1401/7/6 00:00
ساختن دفاع چپ جدید درتیم ملی
جلالی و یک مأموریت بزرگ

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

آن روز که اسامی تیم ملی اعلام شد و نام ابوالفضل جلالی نیز در میان استقلالی‌های حاضر در اردوی تیم ملی به چشم خورد، کمتر کسی تصور می‌کرد کارلوس کی‌روش سختگیر از این بازیکن در ترکیب اصلی بازی با اروگوئه بهره بگیرد. حتی برخی براین باور بودند که جلالی به احتمال زیاد یکی از گزینه‌های حذف از فهرست نهایی تیم ملی است اما این استدلال با اعلام لیست 27 نفره تیم ملی برای سفر به اتریش اشتباه از آب درآمد و این بازیکن مسافر اروپا شد. اعلام ترکیب اصلی تیم ملی مقابل اروگوئه اما نشان داد سرمربی تیم ملی نگاه ویژه‌ای روی چپ‌پای استقلال دارد و می‌خواهد یک گزینه جدید در پست مهم دفاع چپ پدید آورد. اقدامی که در فاصله کمتر از دو ماه مانده تا شروع جام جهانی فوتبال به نظر مهم‌ترین هدف سرمربی تیم ملی به حساب می‌آید.
حالا یک بازی مهم درکارنامه ملی جلالی به ثبت رسیده و او تجربه بازی مقابل تیم ملی اروگوئه را در سیاهه عملکرد حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است. بدون شک بازیکنی که از دیدگاه کی‌روش آن قدر صلاحیت فنی دارد که می‌تواند مقابل تیم پرآوازه اروگوئه با دو بار قهرمانی در جام جهانی بازی کند، به طور قطع از اقبال کمی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی در جام جهانی نیز برخوردار نیست و می‌تواند یکی از مدعیان بازی در پست دفاع چپ باشد؛ اما پرسش این است که آیا جلالی جوان و نو‌ظهور می‌تواند تا شروع جام جهانی کی‌روش را آن قدر متقاعد سازد که از او در برابر تیم‌های بزرگی همچون انگلیس و امریکا استفاده کند؟
پرسش این است که جلالی چه میزان شانس برای بازی در جام جهانی دارد؟ آیا او قابلیت بازی در ترکیب اصلی تیم ملی را دارد؟ یا احتمالاً درنهایت رقابت را به احسان حاجی‌صفی یا دیگر گزینه‌هایی که در این پست وجود دارد، خواهد باخت؟ رسیدن به جایگاهی در ترکیب اصلی تیم ملی و تبدیل به گزینه‌ای قطعی، نیاز به نمایشی بی‌نقص دارد اما جلالی در بازی با اروگوئه چند بار ترک پست داشت و دفاع چپ را خالی گذاشت. چنین رویه‌ای بدون شک اقبال او را برای تداوم در این پست کاهش خواهد داد. ضمن اینکه باید توجه داشت کی‌روش در بازی با اروگوئه ترجیح داد در 30 دقیقه پایانی از احسان حاجی‌صفی در پست دفاع چپ استفاده کند و جلالی را از ترکیب بیرون بیاورد. درواقع کی‌روش در حال ارزیابی دقیق‌تر گزینه نهایی خود در این پست است و اگر جلالی بتواند در اردوهای آتی و شاید یک بازی تدارکاتی باقی مانده، نظر کی‌روش را جلب کند، بدون شک به گزینه جدی تیم ملی در این پست تبدیل خواهد شد.
اما چرا جلالی تبدیل به یکی از گزینه‌های جدی در این پست شده‌ است؟ پاسخ روشن است. جلالی جزو آن دسته بازیکنانی است که فوتبالی ساده با کمترین ریسک را به اجرا می‌گذارد. ضمن اینکه از لحاظ بدنی در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند در کورس‌ها موفق ظاهر شود. کی‌روش در جام جهانی بخصوص مقابل انگلیس به بازیکنانی نیازمند است که بتوانند درکناره‌ها حملات حریف را خنثی کنند. امریکا و ولز نیز فوتبالی نزدیک به انگلیس را به اجرا می‌گذارند و باید اعتراف کرد که در این جام جهانی تیم ملی با حریفانی مواجه خواهد شد که از لحاظ سبک به‌شدت از اولین حریف ایران –انگلیس- تاسی می‌گیرند و چنانچه تیم ملی در همان قدم اول موفق شود انگلیس را زمینگیر کند، احتمال صعودش از گروه افزایش خواهد یافت.
کی‌روش 95 درصد از ترکیب اصلی تیم ملی را می‌شناسد و شاید تنها تردید او در همین پست باشد. جایی که ابوالفضل جلالی بازی می‌کند. در حقیقت مدافع چپ استقلال به مهم‌ترین مأموریت این روزهای سرمربی تیم ملی تبدیل شده است.


Page Generated in 0.0058 sec