printlogo


کد خبر: 255896تاریخ: 1401/6/31 00:00
رقابت پشتوانه‌های وزنه‌برداری بعد از 4 سال وقفه
تلاش برای تیم ملی با رکوردهای پایین



رضا عباسپور
روزنامه نگار
بعد از 4 سال عدم برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور در رده سنی 16 و 17 سال، بالاخره خرم‌آباد پذیرفت که میزبان رقابت وزنه‌برداران در این رده باشد.
رقابتی مهم و حیاتی برای وزنه‌برداری ایران در بخش پایه که حقیقتاً وزنه‌برداری ایران برای بقا و پشتوانه‌سازی نیاز مبرمی به آن داشت.
این رویداد اگرچه اندکی کمبود و نقاط ضعف در برخی موارد داشت اما رضایت اغلب تیم‌های شرکت‌کننده حکایت از میزبانی خوب خرم‌آبادی‌ها دارد.
حضور 128 وزنه‌بردار از 25 استان
حضور 128 وزنه‌بردار از 25 استان در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور نوجوانان رده سنی 16 و 17 سال که به میزبانی خرم‌آباد برگزار شد، اتفاق خوب و امیدوارکننده‌ای برای وزنه‌برداری، خصوصاً در بخش پایه و رده سنی نوجوانان بود که علاقه‌مندان به وزنه‌برداری را به آینده بسیار امیدوار کرد. زیرا بعد از وقفه چهار ساله‌ای که در این رده سنی داشتیم، حضور 128 وزنه‌بردار از 25 استان را باید به فال نیک گرفت زیرا می‌توانیم امیدوار باشیم که با ادامه این روند، در سال‌های آتی علاوه بر داشتن تیم‌های پایه قدرتمند، پشتوانه‌هایی قوی و مطمئن برای تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در اختیار داشته باشیم. البته اگر این قطار با سرعت به راه خود ادامه دهد و مثل گذشته از مسیر خارج نگردد.

چشم‌پوشی از رقابت 49 کیلو
در سال‌های قبل وقتی فریاد می‌زدیم که عدم برگزاری رقابت‌های رده سنی پایه ضربه جبران‌ناپذیری به وزنه‌برداری و آینده این رشته وارد می‌کند، گوشی شنوا وجود نداشت. حالا وقتی مسابقات قهرمانی نوجوانان رده سنی 16 و 17 سال آغاز می‌شود، می‌بینیم به‌دلیل بی‌توجهی به حمایت از وزنه‌برداری پایه در طول 5، 6 سال قبل هیچ وزنه‌برداری برای شرکت در دسته وزنی 49 کیلوگرم پسران که اولین دسته وزنی این رده سنی در بخش پسران است به خرم‌آباد نیامده است؛ اتفاقی تلخ که قطعاً وضعیت خوبی برای وزنه‌برداری ایران در رده سنی نوجوانان که اغلب سبک وزن هستند به شمار نمی‌رود.
 
رکوردها چنگی به دل نمی‌زند
یکی دیگر از موارد نگران‌کننده‌ای که در این دوره از پیکارها نظر حاضران در سالن، خصوصاً سیدهادی پانزوان سرمربی تیم‌های پایه کشورمان را جلب کرده و تأسف آنها را درپی داشته است، رکوردهای نسبتاً پایین و ناامیدکننده وزنه‌برداران حاضر در رده سنی 16 و 17 سال است. البته در برخی از اوزان مثل 81، 89، 96، 102 و فوق‌سنگین تعدادی از ملی‌پوشان عنواندار این رده سنی در مسابقات قهرمانی کشور حاضر هستند، که نسبتاً سطح کیفی مسابقات را با حضور و ثبت رکوردهای خوب خود ارتقا دادند، اما در کل شرایط رکوردی وزنه‌برداران حاضر در این رویداد خیلی چنگی به دل نمی‌زند. جایی که حتی سرمربی تیم‌های پایه نیز از این وضعیت ناراحت و دلخور است. پانزوان معتقد است: «وقفه طولانی و بی‌توجهی که در طول چند سال گذشته به این رده سنی شده است موجب بی‌انگیزگی وزنه‌برداران و آینده‌سازان شده است. طوری که ماحصل و نتیجه کار را امروز در این رقابت‌ها می‌بینیم.» البته پانزوان خیلی امیدوار است که با توجه به ملی پوشان پایه شرایط کیفی و کمی این رده سنی خیلی زود بهبود یابد.

ZOOM

قطعاً رقابت اصلی برای کسب عنوان قهرمانی با توجه به شرایط تیم‌ها و تعداد شرکت‌کنندگان آنها بین تیم‌های اردبیل، خوزستان، لرستان میزبان، فارس، مازندران و اصفهان است. هر چند باید منتظر ماند و دید که امروز در اختتامیه و روز پایانی مسابقات که با حضور سجاد انوشیروانی سرپرست فدراسیون و جمعی از مسئولان استان لرستان برگزار می‌شود، کدام تیم گوی و میدان را از رقبا ربوده و سکوی قهرمانی را به خود اختصاص خواهد داد.

 


Page Generated in 0.0061 sec