printlogo


کد خبر: 252497تاریخ: 1401/5/23 00:00
این سپاهان تا پایان فصل مدعی خواهد ماند
آرامش مورایس؛ کلید اصلی پیروزی

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
نمایش آرام و فاقد استرس ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی و جدید تیم فوتبال سپاهان طی بازی مهم و حساس جمعه شب این تیم اصفهانی مقابل استقلال در شروع فصل جدید لیگ برتر، نمونه‌ای از یک روند حرفه‌ای موفق بود. این مربی 58 ساله در صحبت‌های بعد از بازی‌اش تأکید کرد که خوش‌اقبال بوده اما آنچه طلایی‌های اصفهان را به کسب برد ارشمند صفر-2 مقابل آبی‌های پایتخت نایل کرد، چیزی بسیار فراتر از بخت و اقبال خوش بود. مورایس بدون اینکه عصبی شود و غرور، کار دستش دهد، با تسلط و مهارت مهره‌های خود را درون زمین چید و برنامه‌های درست و عاقلانه‌ای را برای آنها ترسیم کرد و بر حسن اجرای آن نظارت لازم را اعمال داشت. درست است که استقلال هم شب بسیار بدی را بویژه در نیمه دوم سپری کرد اما آنچه هر سه امتیاز بازی را به اردوی اصفهانی‌ها برد، نه فقط تنزل شگرف آبی‌ها در قیاس با فصل پیش بلکه اشراف سپاهان و مربی‌اش بر چیزی بود که در دستور کار خود داشتند.
 
دقیق و بدون استرس
وقتی کمتر از یک ماه پیش در قرعه‌کشی لیگ بیست و دوم مقرر شد که مکان بازی بزرگ هفته نخست بین استقلال و سپاهان ورزشگاه آزادی تهران خواهد بود، خیلی‌ها این را سند توفیق محتمل آبی‌ها دانستند اما از یک سو بازی بدون تماشاگر شد (مثل تمامی مسابقات هفته اول) و از جانب دیگر مورایس با برنامه‌ریزی دقیق و فاقد استرس خود برای این مسابقه به همه همتاها و همکاران خود در لیگ بیست و دوم درس مربیگری داد. البته برای قضاوت نهایی در مورد سرنوشت پایانی سپاهان و استقلال در این لیگ بسیار زود است و بازگشت مهدی قایدی به جمع آبی‌ها و جای گرفتن مجدد و قریب‌الوقوع او در ترکیب آنها و همچنین اضافه شدن محمد محبی مسائلی است که شاید در پایان فصل استقلال را بالاتر از سپاهان بنشاند و حتی موجب تکرار قهرمانی فصل پیش آنها شود. آنچه در دیدار شاگردان قدری سر به هوا و نامقاوم ریکاردو ساپینتو مقابل سپاهان دیدیم، حاکی از آن است که یاران شهریار مغانلو تا پایان فصل در کورس قهرمانی خواهند ماند و هیچ‌یک از مدعیان دیگر را راحت و تنها نخواهند گذاشت.
 
وفور آبی‌ها در جمع طلایی‌ها
جالب‌تر از همه اینکه در ترکیب جمعه شب سپاهان تا دل‌تان بخواهد بازیکنان سابق استقلال دیده می‌شدند. حفاظت از دروازه برعهده رشید مظاهری بود و در مرکز خط دفاعی سید محمد دانشگر را می‌دیدیم و در همین خط امید نورافکن مرتب عقب و جلو می‌رفت. درست است که میلاد زکی‌پور فصل پیش را در گل‌گهر گذراند اما او هم یک استقلالی سابق است و در مرکز خط میانی طلایی‌های اصفهان مسعود ریگی را می‌دیدیم که وی نیز در مقطعی کوتاه با پیراهن آبی استقلال به میدان می‌آمد. وجود این مهره‌ها و آشنایی کم و بیش آنها با روش بازی استقلال از دلایل توفیق دور از انتظار سپاهان در این مسابقه بود اما عامل اصلی‌تر و مهم‌تر همان طور که پیش‌تر گفتیم، آرامش ذهنی مورایس، تفکرات درست او و حرکات قدم به قدم شاگردانش به سوی اهدافی بود که این مربی طراحی کرده بود. مردی که سابقه دستیاری ژوزه مورینیو معروف‌ترین مربی تاریخ فوتبال پرتغال را دارد اما درست هم‌سن او است.
 
قصه‌های جالب دیگری هم در راه است
مورایس برخلاف ساپینتو که او هم پرتغالی است و امسال جای فرهاد مجیدی را در استقلال گرفته، نه یک مربی پر سر و صدا و برون‌گرا و اهل اعتراض و جنجال بلکه مردی آرام است و هر چیزی را درون خودش می‌ریزد و به تجزیه و تحلیل داده‌های علمی خود و هر آنچه که در ارتباط با دیدار پیش روی او مطرح است می‌پردازد.
نتیجه این آرامش و همچنین تبحر شاگردان او در اداره دیدارهای بزرگ، واقعه مهم پریشب را رقم زد و سپاهان را در شروع لیگ بیست و دوم از یک شارژ روحی بزرگ برخوردار کرد که شاید سبب شود در دو سه دیدار بعدی‌اش هم نتایج خوبی بگیرد. وقتی امید نورافکن در مصاحبه قبل از بازی‌اش با اطمینان از کسب پیروزی سخن گفت، عده‌ای آن را ناشی از تکبر وی دانستند اما بازی حرفه‌ای این چپ پای مسلط که قادر به حضور در چندین و چند پست است و همچنین نمایش قوی رناتو داسیلوا، مانوئل فرناندز، محمد کریمی و فرشاد احمد‌زاده ضمیمه کار سپاهانی‌ها شد و یاسین سلمانی و رامین رضاییان با استفاده از ضعف شدید مدافعان استقلال و سید حسین حسینی دروازه‌بان این تیم آن دو گل فرصت‌طلبانه را به ثمر رساندند و به این ترتیب مشخص شد که نورافکن برآورد چندان غلطی نداشته است بلکه سپاهان یکی از خوب‌ها و برنامه‌داران لیگ امسال است و قصه‌های جالب و زیاد دیگری را هم در این عرصه خلق خواهد کرد.
 


Page Generated in 0.0060 sec