printlogo


کد خبر: 252010تاریخ: 1401/5/13 00:00
درباره نفت مسجد سلیمان که نه هماهنگی دارد، نه پول
«مهاجری» و مشکلات یک خانه‌تکانی اساسی


تقویت آشکار تیم فولاد خوزستان طی هفته‌های اخیر از طریق جذب مهره‌هایی مؤثر و تازه و ابقای حداقل 80 درصد از نیروها و نفرات سابق این تیم توقعات را از زرد و قرمزهای اهوازی تا حد چشمگیری بالا برده است.

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
رضا مهاجری که در هفت، هشت هفته واپسین از فصل گذشته لیگ برتر فوتبال کشور سرمربی نفت مسجد سلیمان شد و فقط به سبب نتاج ضعیف دو تیم فجر سپاسی شیراز و شهر‌خودروی مشهد و سقوط آنها به دسته‌های پایین‌تر در این لیگ ماندنی شد، به شاگردانش تأکید کرده بود که قدر خود را بیشتر بدانند و توانایی‌شان بیش از آنی است که تصور می‌کنند. با این حال اتفاقاتی که در ایام «پیش فصل» لیگ بیست و دوم روی داده، به گونه‌ای است که شاید خود مهاجری هم قدر این بازیکنان را به اندازه کافی ندانسته باشد. درست است که تا این لحظه 15 بازیکن جدید به نفت مسجد سلیمان پیوسته‌اند اما 9 نفر هم مسیری بر عکس را طی کرده و با جدایی از این تیم به سایر باشگاه‌ها ملحق شده‌اند. وقتی یک تیم این طور اساسی خانه تکانی می‌کند و بیش از 50 درصد پرسنل خود را تغییر می‌دهد، زمان زیادی می‌برد تا بازیکنان جدیدش با قبلی‌ها هماهنگ و صاحب روندی مشترک شوند و این امر قطعاً به نتایج آن تیم در هفته‌های آغازین لیگ لطمه وارد می‌کند و چه بسا آن باشگاه را به دهلیزی بفرستد که خروج از آن تا آخر فصل برایش میسر نشود.
 
فقط بازی‌های رسمی به کار می‌آید
شاید استدلال شود که چون در میان تازه‌واردهای تیم سه، چهار مهره خوب و چند بازیکن کارگشا یافت می‌شوند، آن تیم را باید برنده معادلات دانست اما خوب و بد بودن آن نفرات تنها ملاک مؤثر یا مؤثر نبودن نقل و انتقال‌ها نیست و بسیار سخت است که حتی بازیکنان مجرب و تازه‌وارد یک تیم بتوانند بسرعت مؤثر واقع شوند و به گونه‌ای عمل کنند که نتایج اولیه به فراخور اقدامات صورت گرفته و در سطح مورد نظر باشد. در این گونه فرایندها سرمربی یک تیم باید فقط در انتظار سپری شدن زمان و انجام هر چه بیشتر بازی‌های رسمی تیم خود باشد تا بازیکنان به هماهنگی،  روال و کلاسی برسند که برای کسب نتایج مستمر و خوب بدان نیاز است. دیدارهای دوستانه در پیش‌فصل هم بد نیست اما 10 بازی دوستانه اثر یک مسابقه رسمی را در پرورش و اعتلای یک تیم ندارد و مهاجری فقط باید روی دیدارهای رسمی نفت مسجد سلیمان منجمله 7 تا 10 بازی نخست لیگ بیست و دوم حساب باز کند تا متوجه شود تیمش چکاره است و در پایان فصل به کدام وادی و به سوی کدامین سرنوشت حرکت خواهد کرد.
 
از آمده‌ها تا رفته‌ها
تازه‌واردهای نفت مسجد سلیمان که بزودی در دیدارهای فصل 1402 – 1401 فوتبال باشگاه‌های کشور رؤیت خواهند شد که مهاجری و مدیران این باشگاه آینده خود را در عملکرد آنها جست‌و‌جو خواهند کرد، عبارت‌اند از: اسماعیل بابایی، امیر‌حسین کریمی، پیمان رنجبری، حسین شنانی، رضا دهقانی، حسین فیض، سینا عبداللهی، حسین گودرزی، سعید جلالی‌راد، علی کیانی‌فر، علیرضا منظمی، علیرضا هوایی، زکریا مرادی و البته عقیل کعبی و سامان نریمان جهان. در ازای این بازیکنان عده‌ای هم از نفت مسجد سلیمان جدا شده‌اند و آینده خود را در تیم‌های دیگری جست‌و‌جو می‌کنند ک عبارتند از آنها امین اسدی، مجید عبدی، مسعود ‌پور‌محمد، مهدی هاشم‌نژاد، احمد الجبوری، حسن مرادی‌فرد، محمد‌مهدی احمدی، مصطفی نائیچ‌پور و مهران امیری.
 
یک فرایند زمانبر
بی‌گمان نام و اوصاف این بازیکنان جدا شده و شرایط و میزان کارایی بازیکنان تازه پیوسته ناظران را به این باور می‌رساند که نفت دست پیش را داشته و کفه ترازو به سود آمده‌ها سنگینی می‌کند اما واقعیت امر این است که تا برخی تازه‌واردها که کارایی لازم را هم دارند در تیم جا بیفتند، زمان زیادی سپری خواهد شد و همان طور که پیشتر عنوان شد، مهاجری کار سختی در امر ایجاد هماهنگی در تیمی خواهد داشت که فصل پیش با انواع مشکلات درگیر بود و ابقایش در بالاترین دسته لیگ کشور پیش از آن که مولود قدرت و نتایج آن تیم بوده باشد، محصول نتایج بسیار ضعیفی بود که دو تیم قعر جدولی شهر‌‌خودرو و فجر سپاسی گرفتند و هر دو را راهی «لیگ یک» کرد.
 
با مشکل «پول» چه می‌کنند؟
وقتی صحبت از مشکلات نفت مسجد سلیمان می‌کنیم، یکی از اولین و مهم‌ترین آنها کمبود‌های شدید مالی است که فصل پیش هم بارها تمرینات این تیم را تق و لق کرد و نفت را تا مرز تعطیلی پیش برد. بودجه‌ای که وزارت نفت سال‌ها به تیم‌های تحت نظارت خود می‌پرداخت، پس از ایجاد شدن موانعی قانونی در این راه و بر حذر شدن وزارتخانه از مشارکت در تیمداری حرفه‌ای، در دو، سه سال اخیر به کمترین حد خود رسیده و بدیهی است که با ارقام بسیار کمی که وزارت نفت فقط با نیت کمک به مسجد سلیمانی‌ها در فصل گذشته پرداخت، هیچ تیمی بتواند کارش را به شکل دلخواه به پیش ببرد. صنعت نفت آبادان نیز همین مشکل را در فصل گذشته داشت و دچار وقفه‌هایی در پرداخت از همان قبیل شد و بازیکنانش بر اثر دریافتی‌های کمتر از اندازه خود دلسرد شدند و در اواخر فصل نتایجی را گرفتند که کمتر از حد توان و ظرفیت‌شان بود. با‌وجود برخی اظهار نظرهای امیدوار‌کننده در این خصوص بعید است که وضع نفت مسجد سلیمان و همچنین نفتی‌های آبادان در فصل تازه‌ای که فقط یک هفته تا شروع آن مانده، چندان متفاوت با لیگ بیست و یکم باشد. به این ترتیب اگر هم رضا مهاجری قادر به ایجاد هماهنگی سریع در تیمش بعد از یک خانه‌تکانی اساسی باشد، دور از ذهن و بسیار سخت است که معضلات برخاسته از کمبود چشمگیر بودجه را هم به گونه‌ای مدیریت کند که هیچ ضرر و خدشه‌ای به تیمش وارد نشود.
 


Page Generated in 0.0060 sec