printlogo


کد خبر: 251981تاریخ: 1401/5/13 00:00
ذهنیت برنده بودن، پرسپولیس را به قهرمانی می‌رساند
پنجعلی: یحیی کاربلد است و می‎تواند لژیونر شود


امیرمحمد  قراگزلو
روزنامه نگار
محمد پنجعلی مدافع و کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی، نام بزرگی دارد و دارای صلاحیت برای اظهارنظر در رابطه با جزئیات فوتبال است.
در رابطه با قرعه پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی صحبت می‌کنید؟
قرعه برای همه تیم‌ها وجود دارد اما معمولاً زمانی که بازی از تیم‌های کوچک شروع شود و به تیم‌های بزرگتر برسد، قرعه بهتری به نظر می‌رسد. به همین دلیل من قرعه ابتدایی را برای سرخپوشان سخت می‌دانم هر چند که به نظرم بازیکنان پرسپولیس و تیم‌های مدعی به سختی عادت دارند چون این ذهنیت را دارند که تیم‌ها با دو برابر توان مقابل آنها می‌جنگند اما گفتم ذهنیت برنده‌خواهی پرسپولیس را به سمت و سوی موفقیت پیش خواهد برد.
در رابطه با دربی هفته دوازدهم حرف نزدید؟
یحیی مربی است که شرایط دربی را می‌داند چون در دربی هم بازی کرده و هم مربیگری داشته است به همین دلیل آقایحیی همه فوت و فن دربی را خوب می‌داند و در این بازی کم نمی‌آورد. سال قبل هم به نظرم در دربی برگشت حق پرسپولیس برد بود که با بدشانسی از دست پرسپولیس رفت. در مجموع یحیی فشار دربی را می‌داند و به این مسأله اشراف کامل دارد که چگونه تیمش را از فشار دربی خارج سازد.
اما یحیی از برگزار نشدن اردوی خارجی تیمش و جذب نشدن مهاجم خارجی به‌شدت از مدیریت باشگاه ناراحت است.
به هر حال اردوی پیش فصل موضوعی است که هر تیمی به‌شدت به آن نیاز دارد به همین دلیل یحیی حق دارد که ناراحت باشد چون نگران تیمش است. مهاجم نگرفتن هم می‌تواند به برنامه‌ریزی یک مربی برای تیمش لطمه بزند همان طور که اردو نرفتن می‌تواند به ضرر یک تیم مدعی تمام شود.
باشگاه چگونه می‌تواند در آستانه شروع لیگ این دو مسأله و کمبود را برای سرمربی‌اش جبران کند؟
به هر حال کار سخت‌تر می‌شود چون مربی به‌دلیل اینکه فرد اول مسئول در امور فنی است باید پاسخگوی نتایج تیمش باشد از این‌رو برای اردو که دیگر زمانی وجود ندارد اما باشگاه باید هر چه زودتر مهاجم خارجی را بیاورد تا با تیم زودتر آداپته و هماهنگ شود و حداقل بیشتر از این دیگر باشگاه زمان را در خصوص جذب مهاجم از دست ندهد.
در رابطه با مدعیان قهرمانی چه نظری دارید؟
پرسپولیس و استقلال هر دو مدعی هستند اما به هر حال باید چند هفته زمان بگذرد تا بتوان در خصوص مدعیان نظر داد. فصل قبل پرسپولیس از داوری‌ها لطمه دید که نمونه‌اش دربی برگشت بود، نکته‌ای که امیدوارم دیگر در لیگ بیست و دوم برای پرسپولیس تکرار نشود. در هر حال با گذشت چهار پنج هفته عیار تیم‌های مدعی برای قهرمانی تقریباً مشخص خواهد شد.
یحیی به لحاظ دانش روز فوتبال مقابل مربیان خارجی چند تیم لیگ برتری کم نمی‌آورد؟
یحیی به لحاظ دانش فنی جزو بهترین‌هاست به همین دلیل اصلاً مقابل مربیان خارجی کم نخواهد آورد چه بسا زمانی که ما این همه بازیکن لژیونر داریم حتماً مربی لژیونر هم می‌توانیم داشته باشیم که یحیی یکی از آنهاست. مشکل ما زیرساخت‌هاست، مربی نیست. ما مشکل زیرساخت‌مان را حل کنیم مربیان ما چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی قادر هستند بهترین نتایج را کسب کنند.
اما خود یحیی برای فصل آتی سه دستیار خارجی آورده!
من به تصمیم سرمربی پرسپولیس احترام می‌گذارم اما معتقدم به دست آوردن دانش فنی فوتبال امری اکتسابی است که با کلاس رفتن مربیگری و خواندن کتاب‌ها و مسائل فوتبالی می‌توان به دانش روز فوتبال مسلح شد که خدا را شکر ما از این دست مربیان در کشورمان زیاد داریم.
گویا آقا کریم تصمیم گرفته در پرسپولیس بماند و به تیم ملی نرود.
به هر حال این موضوع تصمیم شخصی آقا کریم است اما من معتقدم باید بیشتر به تیم و یحیی کمک کند چون توانایی این کار را دارد.
منظورتان کمک در چه سطحی است؟
به نظرم فردی با شخصیت آقا کریم بخشی از چکیده فوتبال ما است؛ فردی که سال‌ها بهترین بازیکن ما چه در عرصه ملی و باشگاهی بوده و سال‌ها با مربیان بزرگی مانند علی دایی و یحیی و چند مربی بزرگ دیگر کار کرده است به همین دلیل جدا از کمک دادن بیشتر به آقا یحیی معتقدم آقا کریم کم‌کم باید به فکر سرمربی شدن و کار به‌عنوان نفر اول باشد چون توانایی این کار را دارد و تجربه گرانبهایی از کار کنار بزرگانی مانند برانکو و یحیی و علی دایی و سایر مربیان بزرگ را در کارنامه بازیگری و مربیگری‌اش دارند.
آقا کریم در جمع کردن حاشیه‌ها هم خیلی می‌تواند به سرمربی پرسپولیس کمک کند.
دقیقاً همین طور است چون جنس مربیان ایرانی به گونه‌ای است که به‌دلیل شناخت کامل از فوتبال و شرایط تیم‌هایمان در شرایط بحرانی و حاشبه‌ها خیلی می‌توانند کمک کنند و آقا کریم هم دقیقاً از چنین خصوصیاتی برخوردار است که در مشکلات خیلی می‌تواند به یحیی کمک کند.

 


Page Generated in 0.0049 sec