printlogo


کد خبر: 251966تاریخ: 1401/5/13 00:00
آغاز فصل جدید لیگ برتر از جمعه
بیگ سیکس؛ آماده، حرکت!

فصل 2023-2022 لیگ برتر جمعه با بازی آرسنال در زمین کریستال پالاس شروع می‌شود و احتمالاً گروه موسوم به بیگ سیکس رقابت سختی با یکدیگر خواهند داشت. منچسترسیتی به‌دنبال دفاع از عنوان قهرمانی است تا پنجمین تیم تاریخ انگلیس شود که سه قهرمانی پیاپی به دست می‌آورد. لیورپول بزرگترین رقیبش به نظر می‌رسد. تاتنهام، چلسی، منچستریونایتد و آرسنال هم احتمالاً برای دو سهمیه باقیمانده لیگ قهرمانان مبارزه می‌کنند. اینک به شرایط این شش تیم و میزان آمادگی آنها می‌پردازیم:

چلسی
تیم غرب لندن پیش‌فصل سختی داشت و توماس توخل بعد از باخت 4 بر صفر هفته گذشته مقابل آرسنال در فلوریدا از پیشرفت نکردن تیم و نبود هماهنگی در تیم ابراز نگرانی کرد. بازیکنان مؤثری مانند آنتونیو رودیگر، روملو لوکاکو و آندریاس کریستنسن از تیم رفته‌اند و رحیم استرلینگ و کالیدو کولیبالی اضافه شده‌اند. تمرین‌ها از یک ماه قبل آغاز شد و در امریکا 2 بر یک کلاب آمه ریکا را بردند و با شارلوت یک- یک مساوی کردند. جمعه هم 3 بر یک اودینزه را در ایتالیا بردند تا بازی‌های تدارکاتی‌شان قبل از بازی افتتاحیه لیگ برتر، شنبه در زمین اورتون، کامل شود. مرسوم نیست یک مربی طراز اول اینگونه درباره آمادگی تیمش حرف بزند بنابراین شروع سختی در انتظار چلسی است که خیلی خوب تقویت نشده. با چند نتیجه خوب این حس منفی از بین می‌رود اما چند نتیجه بد همه چیز را به هم می‌ریزد.

تاتنهام
آنتونیو کونته همیشه تأکید داشت یک پیش‌فصل کامل نیاز دارد تا به تیمش اقتدار و شخصیت بدهد و در نخستین تابستان خود در شمال لندن به خواسته‌اش رسید. مربی سابق چلسی و اینترمیلان یک ماه قبل کارش را شروع کرد و در تور کره‌جنوبی تیم منتخب لیگ این کشور را 6 بر 3 بردند و با سویا یک - یک مساوی کردند. فیلم سختگیری‌های فوق‌العاده کونته در گرما و رطوبت سئول جالب بود که هری کین و سون هئونگ مین در آن کم آورده بودند اما آمادگی بدنی عالی تیم‌های قبلی او به موفقیتشان منجر شده بود و کونته امیدوار به تکرار این فرایند است. پیروزی 2 بر یک مقابل رنجرز در گلاسکو و باخت یک بر صفر برابر رم ژوزه مورینیو نتایج دیگر تاتنهام در پیش‌فصل بود. اسپرز احتمالاً شروع خوبی در لیگ برتر خواهد داشت اما باید دید چقدر دوام می‌آورد.

منچسترسیتی
سیتی با نگرش متفاوتی پیش‌فصل را سپری کرده و تیم پپ گواردیولا قبل از بازی یکشنبه در زمین وستهام تنها سه بازی انجام داده. آنها همچنین تمرین را دیرتر از بقیه شروع کردند (20 تیر) سه روز بعد از آنکه آرسنال نخستین بازی دوستانه‌اش را برگزار کرد. اگرچه سیتی در دو بازی تدارکاتی‌اش در امریکا کلاب آمه ریکا و بایرن‌مونیخ را برد، در سوپرجام انگلیس 3 بر یک به لیورپول باخت در دیداری که فاصله زیادی با تیم یورگن کلوپ داشت. گفته می‌شود این تأخیر یک تصمیم استراتژیک به خاطر فصل طولانی پیش رو است که جام جهانی 2022 هم در آن گنجانده شده. مقامات باشگاه بر این باورند ثمرات این تصمیم اواخر فصل خودش را نشان می‌دهد و بازیکنان تیم سرحال‌تر از رقبا خواهند بود اما بالطبع شروع ضعیفی در لیگ برتر خواهند داشت.

لیورپول
لیورپول شش بازی در پیش‌فصل برگزار کرد اما کلوپ آنقدر به خاطر کمبود زمان آماده‌سازی نگران بود که به باشگاه دستور یک بازی تدارکاتی 24 ساعت بعد از اولین دیدار لیگ برتر مقابل فولام داد. با توجه به پیروزی عالی مقابل سیتی، این نگرانی شاید بی‌مورد باشد اما لیورپول در پیش‌فصل نتایج متفاوتی گرفت و سه برد و سه باخت به دست آورد. لیورپول با 4 گل در بانکوک به منچستریونایتد باخت و در اتریش با یک گل برابر سالزبورگ شکست خورد ضمن اینکه 24 ساعت بعد از پیروزی مقابل سیتی سه گل از استراسبورگ خورد. اما پیروزی مقابل لایپزیگ، کریستال پالاس و سیتی نکات مثبت پیش‌فصلی بود که در آن به تایلند، سنگاپور، آلمان و اتریش سفر کردند. بردن سیتی تا حدی از نگرانی‌های کلوپ کم کرد اما شروع سختی دارند و قبل از تعطیلات بازی‌های ملی شهریور باید با منچستریونایتد و اورتون روبه‌رو شوند.

آرسنال
آرسنال یک پیش‌فصل عالی را پشت سر گذاشته و هر پنج بازی‌اش در آلمان، امریکا و امارات عربی متحده را برده. برای تیمی که در سال‌های اخیر تابستان‌های پردردسری داشته، شکل‌گیری این حس مثبت ارزش بسیاری دارد.  روند بازگشت بازیکنان به تمرین دو هفته طول کشید و توپچی‌ها نورنبرگ را در آلمان و اورتون، اورلاندوسیتی و چلسی را در امریکا شکست دادند قبل از اینکه شنبه با شش گل سویا را در خاورمیانه شکست دهند.  گابریل ژسوس که با 45 میلیون پوند از سیتی آمده در پنج برد آرسنال هفت گل زد و سه کلین‌شیت برای تیمی که در هر 10 بازی آخر فصل قبل دروازه‌اش باز شد و سهمیه لیگ قهرمانان را از دست داد، روحیه بخش است. نتایج پیش‌فصل چندان قابل اعتماد نیست اما تیم میکل آرتتا قبل از بازی با کریستال پالاس روحیه و خودباوری خوبی دارد.

منچستریونایتد
اریک تن هاخ کارش را از شش هفته قبل با حضور بیشتر اعضای تیم آغاز کرد. منچستریونایتد بدترین فصل خود در تاریخ لیگ برتر را پشت سر گذاشت و مربی سابق آژاکس زمان بیشتری می‌خواست. بازی‌های پیش‌فصل نشان از تغییرات مثبت داشت ضمن اینکه تابستان شلوغی را سپری کردند، یونایتد در سه قاره شش بازی کرد که شامل اردوی 10 روزه در استرالیا می‌شد. یونایتد بعد از پیروزی مقابل لیورپول در بانکوک، در استرالیا ملبورن ویکتوری و کریستال پالاس را برد و با استون ویلا مساوی کرد. در اسلو با یک گل مغلوب اتلتیکومادرید شد و آخرین بازی‌اش تساوی یک - یک مقابل رایووایکانو در اولدترافورد بود. پیش‌فصل پرفعالیتی داشتند اما ابهام در آینده کریستیانو رونالدو که تنها 45 دقیقه در پیش‌فصل بازی کرد و ناتوانی در جذب فرانکی دیونگ از بارسلونا روی شروع فصل که یکشنبه با میزبانی برایتون شروع می‌شود، سایه انداخته. تن هاخ تأثیرگذار بوده و به ترکیب هجومی خوبی از مارکوس رشفورد، آنتونی مارسیال و جیدون سانچو دست یافته که جو تیم را بهتر کرده است.




 


 

 


Page Generated in 0.0064 sec