printlogo


کد خبر: 248862تاریخ: 1401/4/2 00:00
هشدار لیگ ملت‌های اروپا برای فرانسه
آخرین وسوسه دشان



آرمن ساروخانیان    
فرانسه روی کاغذ یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های جام جهانی است و خط حمله بن‌زما – امباپه از نگاه کارشناسان بی‌مانند، با این حال نتایج لیگ ملت‌های اروپا تردیدهای زیادی را درباره موفقیت این تیم در جام جهانی قطر به‌وجود آورده.
هرچند تقویم بدموقع لیگ ملت‌های اروپا در پایان یک فصل طولانی و فرسایشی این مسابقات را در حد بازی‌های تدارکاتی پایین آورده بود و مدعیان دیگری مثل انگلیس و اسپانیا هم نتایج خیلی خوبی نگرفتند، ناهماهنگی‌هایی که در تیم ملی فرانسه دیده شد یک هشدار جدی است و نمی‌توان آن را تنها به خستگی بازیکنان مرتبط دانست.
دشان در این بازی‌ها تلاش کرد ترکیب‌ها و سیستم‌های مختلفی را محک بزند، ولی این آزمون و خطاها خیلی موفق نبود و معلوم نیست که او در قطر بخواهد چه فرمولی را پیاده کند.
دشان با‌وجود فتح جام جهانی 2018 و لیگ ملت‌های اروپای 2021 از سوی منتقدان به فوتبال دفاعی متهم می‌شود و نقشه اصلی‌اش در ماه‌های اخیر این بود که گرایش تیمش را به فوتبال تهاجمی تغییر دهد. این تصمیم نه تنها برای پاسخ به منتقدان که برای استفاده بهینه از زوج بن‌زما – امباپه بود. این تغییر اساسی اما به قیمت بر هم خوردن تعادل دفاعی این تیم تمام شد و فرانسه نتوانست هیچکدام از چهار بازی اخیرش در لیگ ملت‌های اروپا را ببرد.
یکی دیگر از دلایل نتایج ضعیف فرانسه افت مهره‌های کلیدی مثل واران و گریزمان و غیبت کانته و پوگبا بوده است. واران که فصل پرنوسانی در منچستریونایتد داشت، فرم درخشان سال‌های گذشته‌اش را ندارد، ولی ضعیف‌ترین بازیکن فرانسه در ماه‌های اخیر بی‌تردید گریزمان بوده. او از جام جهانی 2014 یکی از مهره‌های کلیدی دشان محسوب می‌شود، ولی با افت شدیدی که در فصل اخیر داشته (8 گل در 39 بازی برای اتلتیکو مادرید) بعید نیست که جایگاهش در ترکیب اصلی را از دست بدهد.
هرچند پوگبا در منچستریونایتد به بی‌انگیزگی متهم شد، ولی در تیم ملی فرانسه رابط خط میانی و خط حمله است و غیبتش در بازی‌های اخیر کاملاً محسوس بود، درست مثل کانته که هر مربی آرزوی داشتنش را دارد. شاید اگر جام جهانی مثل همیشه قرار بود تابستان برگزار شود، فرانسه بخت زیادی برای موفقیت نداشت، ولی دشان چند ماه فرصت دارد تا بتواند تیمش را از این بحران نجات بدهد.
در بازگشت از تعطیلات تابستانی خبری از خستگی بازیکنان نخواهد بود و دشان در این مدت می‌تواند مشکلات تیمش در چهار بازی اخیر را تجزیه و تحلیل کند. دو بازی بعدی فرانسه در لیگ ملت‌های اروپا (شهریور ماه) نشان می‌دهد که این تیم نسبت به بازی‌های بد اخیرش چقدر متحول شده و دشان چه
راه حلی برای بازگرداندن تعادل دفاع – حمله
 پیدا کرده است. انتظار می‌رفت که دشان بعد از جام جهانی هم سرمربی تیم ملی فرانسه باقی بماند، ولی نتایج اخیر لیگ ملت‌های اروپا باور بعضی از منتقدانش را تقویت کرده که این تیم نیاز به یک رهبر جدید و فکر تازه دارد. شاید همین فرضیه است که زیدان را متقاعد کرد پیشنهاد پاری‌سن‌ژرمن را نپذیرد و برای نشستن روی نیمکت تیم ملی فرانسه منتظر پایان جام جهانی باشد.سه قهرمان قبلی جام جهانی (ایتالیا، اسپانیا و آلمان) در جام بعدی نتوانستند از گروه‌شان صعود کنند و این کابوسی است که می‌تواند در انتظار فرانسه هم باشد. این بدترین سناریوی ممکن برای دشان خواهد بود که با چنین شکست سنگینی با نیمکت فرانسه وداع کند. روی دیگر ماجرا این است که جادوی دشان یک بار دیگر اثر کند و فرانسه در دوحه مثل مسکو جام را بالای سر ببرد.

 


Page Generated in 0.0054 sec