printlogo


کد خبر: 248861تاریخ: 1401/4/2 00:00
نگاهی به همه چالش‌ها، مشکلات و تردیدهای سرمربی تیم ملی انگلیس
ساوت‌گیت؛ محبوب کارشناسان و مغضوب هواداران

رسول مجیدی     
همین یکی، دو روز پیش بود که رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس به طرز قاطعانه‌ای از سرمربی تیم ملی این کشور یعنی گرت ساتگیت حمایت کرد: «قبل از این که گرت سرمربی شود، فوتبال انگلیس هیچ افتخاری نداشت. یک رقابت باشگاهی وجود داشت که ما در مورد آن صحبت می‌کردیم و بازیکنانی که در تیم ملی با هم هماهنگ نبودند. نباید فراموش کنیم او موفق‌ترین سرمربی انگلیس است که در ۵۵ سال گذشته داشته‌ایم. ما به گرت به دلایلی که بیان کردم ایمان داریم و فکر می‌کنم این مهم‌ترین چیز است.»
انتقادها از تیم ملی انگلیس بعد از 4 بازی دو هفته پیش در لیگ ملت‌های فوتبال اروپا بالا گرفته. این تیم تنها 2 امتیاز از این 4 بازی گرفت و بدتر اینکه درکل تنها یک گل به ثمر رساند که آن هم ضربه پنالتی هری کین بود.
از ابتدای روی کار آمدن ساتگیت در سال 2016 همیشه انتقادهایی به او وارد بوده. خیلی‌‌ها ساتگیت را مربی موقت می‌دانستند. اما مدافع سابق سه‌شیرها آنقدر خوب نتیجه گرفت که بخش اعظمی از اهالی فوتبال انگلیس به او ایمان آوردند. کارش در جام جهانی پیشین درخشان بود. بعد از 5 دهه تیم ملی انگلیس را به جمع 4 تیم نهایی رساند. در یورو هم انگلیس فینالیست شد و شاید اگر خوش‌شانسی ایتالیا نبود، حالا آنها بودند که عنوان قهرمان مسابقات جام ملت‌های اروپا را یدک می‌کشیدند.
به هر ترتیب همیشه آمار به نفع ساتگیت بوده اما روند تیم در یک سال اخیر، مخصوصاً 4 بازی آخر این تیم مقابل مجارستان، ایتالیا و آلمان نگران‌کننده است. آنها در فاصله 10 روز 2 بار به مجارستان باختند و قبل از شروع جام جهانی و بازی با تیم ملی ایران در اولین روز، فقط فرصت 2 آزمون و خطای دیگر دارند.
تیم انگلیس در چند پست مشکل دارد. مهم‌ترین‌اش شاید در فاز تهاجمی باشد. این تیم علناً در 4 بازی ماه پیش حتی یک گل هم در جریان بازی به ثمر نرساند. خود ساتگیت در مصاحبه‌ای گفت اتکای بیش از حد تیم به استرلینگ و هری کین قابل قبول نیست. انگلیس در جام جهانی 2018 دوازده گل زد که 6 تای آن را هری کین به ثمر رساند. در یورو 2020 هم انگلیس 11 گل زد که 3 تایش سهم استرلینگ بود و 4 تایش سهم کین. ساتگیت در فاز تهاجمی بازیکنانی نظیر تامی آبراهام، فیل فودن، جک گریلیش، میسون مونت و جارد بوون را به کار گرفت اما آنها هرگز نتوانستند به حملات تیم سر و شکل دهند. شاید اگر اریک تن‌هاگ، سرمربی تیم منچستریونایتد بتواند مارکوس رشفورد و جیدون سانچو را به مرز آمادگی قابل قبولی برساند، این 2 وینگر دوباره به لیست تیم ملی انگلیس برگردند و به حملات سه‌شیرها تنوع بخشند.
انگلیسی‌ها البته در پست مدافع چپ هم دچار مشکل هستند. در سمت راست بازیکنانی نظیر کایل واکر، ریس جیمز و کیران تریپیه وجود دارند اما لوک شاو و بن چیلون در پست دفاع چپ از مرز آمادگی به دورند و اگر تا جام‌جهانی محیای بازی نشوند، ساتگیت دچار مشکل
خواهد شد.
ساتگیت که به نظر روی لبه تیغ قرار دارد، ممکن است با بد نتیجه گرفتن در قطر کارش را از دست بدهد. در حال حاضر هواداران انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی حسابی از او انتقاد می‌کنند اما اهالی رسانه و بزرگان فوتبال انگلیس به‌دلیل نتایج درخشانش در 2 تورنمنت پیشین، دست از حمایت برنداشته‌اند. ساتگیت که در چند بازی گذشته از سیستم‌های، 1-3-2-4، 3-4-3 و 2-5-3 استفاده کرده، باید هرچه زودتر تردیدها را کنار بگذارد و در پاییز پیش رو نتایج خوبش در روسیه را تکرار کند. آیا می‌تواند؟
 


Page Generated in 0.0050 sec