printlogo


کد خبر: 248829تاریخ: 1401/4/2 00:00
خوشامدگویی با بدهی‌های میلیاردی وزنه‌برداری
«هفت خوان» پیش روی سجاد

رضا عباسپور    
حال وزنه‌برداری و اهالی رشته پرافتخار المپیکی، بعد از عزل علی مرادی و روی کارآمدن سجاد انوشیروانی به‌عنوان سرپرست جدید فدراسیون وزنه‌برداری خوب شد. حال خوبی که البته شیرینی و حلاوتش با رونمایی از بدهی‌های میلیاردی، کمبودهای ریز و درشت و مشکلات عدیده باقیمانده از فدراسیون علی مرادی، کمتر شد. مشکلات و موانع پیش روی سرپرست جدید وزنه‌برداری آنقدر تأسف برانگیز و بی‌شمار است که مطمئناً سجاد انوشیروانی برای اینکه سرسلامت از این «هفت‌خوان» به در ببرد چاره‌ای ندارد جز استفاده از تمامی ظرفیت‌ وزنه‌برداری و ورزش کشور، همین‌طور جذب منابع مالی چشمگیر برای پرکردن خزانه خالی و بر باد رفته وزنه‌برداری.

شروع با کارتابلی پر از مطالبات معوقه!

مراسم معارفه سجاد انوشیروانی، قهرمان پیشین وزنه‌برداری جهان و المپیک و مدیرکل سابق ورزش و جوانان اردبیل، اگرچه به خاطر عدم حضور علی مرادی، رئیس پیشین و پرحاشیه وزنه‌برداری تودیعی نداشت، اما حضور چهره‌های شاخص و نامدار این رشته ورزشی که همگی جزو مفاخر و نامداران این رشته المپیکی به شمار می‌روند،نشان‌دهنده رضایت اکثریت خانواده وزنه‌برداری ایران بود که سال‌ها منزوی شده و چشم انتظار روزنه‌ای برای بازگشت به خانه بودند. البته سوای اتفاق مسرت‌بخش و قابل تقدیری که با معرفی سرپرست جدید رخ داد و شوک مثبتی به وزنه‌برداری وارد کرد، اما اوضاع و احوال بد مالی و خزانه خالی و بر باد رفته وزنه‌برداری ایران، همچنین مشکلات ریز و درشت مربوط به زیرساخت‌های از رده خارج، معضلی بزرگ و چاهی ویل، که پرکردنش کاری است بس دشوار و سخت. نکته قابل توجه در بدو ورود انوشیروانی به اتاق مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری، خوشامدگویی و پذیرایی از سرپرست جدید فدراسیون با کارتابلی پر از مطالبات عقب افتاده و بدهی‌های میلیاردی باقی مانده از فدراسیون علی مرادی بود! بدهی‌های باقی مانده برای انوشیروانی، از حق و حقوق وزنه‌برداران، اعضا کادرفنی و کارکنان فدراسیون گرفته تا بدهی‌های چشمگیر و سنگین به توسعه و تجهیز و... . اینها تازه بخشی از معوقه‌ها و بدهی‌های میلیاردی است که روی سر وزنه‌برداری و تیم جدید سرپرستی این مجموعه آوار شده است. قطعاً از این دست بدهی‌ها در روزهای آتی سرپرستی انوشیروانی برای او رونمایی خواهد شد. بنابراین سرپرست جدید فدراسیون وزنه‌برداری باید خودش را آماده برخورد با هر شرایطی در این وضعیت اسفبار وزنه‌برداری کرده باشد. هر چند خانواده وزنه‌برداری ایران با روی کارآمدن انوشیروانی و ارتباط خوب و قابل قبولی که بین او و اهالی این رشته وجود دارد، می‌تواند حمایت حداکثری برندهای وزنه‌برداری ایران را کنار خود داشته باشد. حمایتی که در مسیر پیش رو برای این مدیر جوان می‌تواند بسیار مهم و مؤثر باشد. زیرا انوشیروانی برای اینکه بتواند مشکلات مالی فراوان جاری در وزنه‌برداری ایران را برطرف کرده و خزانه مجموعه تحت مدیریت خود را سوای وابستگی به بودجه دولتی مربوط به وزارت و کمیته المپیک، به واسطه جذب اسپانسر و حامیان مالی پر کند، چاره‌ای ندارد جز ایجاد همدلی، همبستگی و یکدل شدن خانواده وزنه‌برداری ایران. همبستگی و همدلی که می‌تواند برای سجاد حکم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های غنی موجود در دل خانواده وزنه‌برداری ایران به حساب بیاید. ظرفیت‌های منزوی شده و جدا شده از وزنه‌برداری ایران که در این شرایط برای وزنه‌برداری ایران غنیمت هستند.

جلب اعتماد ملی‌پوشان همراه با سازماندهی تیم‌های ملی
 بدون شک یکی دیگر از اولویت‌های اصلی سجاد انوشیروانی، سرپرست جدید وزنه‌برداری در شرایط فعلی که زمان زیادی تا برگزاری مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان و همچنین بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و متعاقباً رقابت‌های مهم جهانی(گزینشی المپیک پاریس) باقی نمانده است، ابتدا جلب اعتماد از دست رفته ملی‌پوشان، فراهم کردن فضایی آرام و به دور از حاشیه برای شروع فی‌الفور تمرینات آماده‌سازی آنها و از همه مهم‌تر سازماندهی تیم‌های ملی و کادرهای فنی هدایت‌کننده آن است. موضوع مهمی که اصلاً تغییر فعلی در رأس هرم مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری و سرپرستی سجاد انوشیروانی در این مجموعه به واسطه همین ماجرا شکل گرفت و عملیاتی شد. مطمئناً سر و سامان دادن به اوضاع نابسامان موجود در مجموعه تیم‌های ملی، خیلی می‌تواند به سجاد انوشیروانی و تیم همراهش در سازماندهی سریع و درست شرایط به هم ریخته  وزنه‌برداری کمک کند. مخصوصاً برای اعزام‌های پیش رو که کسب نتیجه در آنها باعث افزایش روحیه و انگیزه وزنه‌برداران و کادرهای فنی هدایت‌کننده آنها خواهد بود. روز گذشته سجاد نخستین جلسه خود را با پولادگر، معاون قهرمانی وزیر ورزش داشته تا هم دست حمایتی این مجموعه را در شروع کار، پشت خود و فدراسیون وزنه‌برداری داشته باشد، هم اینکه نظر مسئولان ورزش را در خصوص وضعیت موجود وزنه‌برداری ارزیابی کند.

 استفاده از نخبه‌ها برای خروج از بحران
 وزنه‌برداری ایران فرزندانی دارد که برای تبدیل شدن‌شان به چهره‌های شاخص و ارزشی در ورزش کشور، هزینه‌های هنگفتی از بیت‌المال صرف شده است. بنابراین یکی از شاه‌کلیدهای سجاد انوشیروانی برای بهبود وضعیت اسفبار حاکم بر وزنه‌برداری ایران، استفاده از همین افراد و چهره‌های شاخص و متخصص وزنه‌برداری ایران است. نخبه‌هایی که بی‌ادعا در شرایط فعلی کنار سرپرست جدید وزنه‌برداری هستند تا هر طور می‌توانند توانمندی و تخصص خود را برای رونق شرایط وزنه‌برداری و خروج این مجموعه از بحران در اختیار مجموعه مدیریتی وزنه‌برداری قرار دهند.

 


Page Generated in 0.0050 sec