printlogo


کد خبر: 248699تاریخ: 1401/3/31 00:00
شاهرخ بیانی: غفوری هنوز به درد استقلال می‌خورد
به مربی خارجی استقلال 3 سال فرصت بدهند

50 سال است با مربی خارجی قهرمان لیگ نشدیم


رضا حمیدی
استقلال با مربی خارجی وارد لیگ بیست و دوم خواهد شد و شاهرخ بیانی، پیشکسوت نامی این باشگاه نگران است که شاید دوباره ناکامی با مربی خارجی در استقلال تکرار شود. بیانی بر این باور است که اگر مدیران استقلال از مربی جدید خود نتیجه می‌خواهند فارغ از حواشی که در فضای مجازی رخ می‌دهد باید به گزینه جدید خود فرصت کافی بدهند تا او کارش را در استقلال بخوبی انجام دهد. آیا مدیران باشگاه استقلال چنین خواهند کرد؟ بیانی تداوم حضور وریا را در استقلال نیز تصمیم بدی نمی‌داند و معتقد است این بازیکن همچنان می‌تواند برای استقلال عنصری مفید باشد.
 
باشگاه استقلال در آستانه عقد قرارداد با مربی خارجی است. آیا انتخاب سرمربی خارجی به سود استقلال خواهد بود؟
    سال 57 که بازیکن جوانی در استقلال بودم با جکیچ کار کردم. او مربی خوبی بود اما زمان قابل توجهی طول کشید تا بازیکنان استقلال را بخوبی شناسایی کند. ماحصل کار جکیچ در استقلال یک قهرمانی در جام حذفی بود. ما در بازی فینال با گل‌های مظلومی و نراقی هما را بردیم و قهرمان شدیم.
بعد از رایکوف استقلال هیچ جامی در لیگ با مربیان خارجی به دست نیاورده‌ است. دلیلش چیست؟
    قهرمانی ما با جکیچ هم در جام حذفی بود و سال‌ها بعد استقلال دوباره با شفر قهرمان جام حذفی شد. همان‌طور که گفتید ما هیچ قهرمانی با مربیان خارجی در لیگ به دست نیاوردیم و آخرین قهرمانی ما به زمان مربیگری رایکوف مربوط می‌شود که من آن زمان در استقلال حضور نداشتم و سال‌ها بعد بازیکن این تیم شدم. دلایل متعددی در قهرمان نشدن استقلال نقش دارد. عوامل مدیریتی، بازیکنان شاخص و خیلی چیزهای دیگر اما مهم‌ترین مسأله‌اش همین شناخت است.
فارغ از اینکه نام سرمربی خارجی استقلال چیست، آیا تصور می‌کنید با حضور این مربی استقلال دوباره قهرمان شود؟
    بعد از اینکه استقلال از لیگ بیست و یکم با جام قهرمانی بیرون آمد و فرهاد مجیدی استقلال را ناگهان ترک کرد، در فضای مجازی موضوع جذب مربی خارجی داغ شد. ناراحتی من این است که چرا برخی بدون کارشناسی می‌گویند فقط مربی خارجی می‌خواهیم. سؤال من این است که آیا تضمینی وجود دارد که سرمربی خارجی در استقلال موفق شود؟ مربی خارجی نیاز به زمان دارد تا خوب استقلال را بشناسد و شما شک نکنید سرمربی جدید لااقل 10 هفته باید در کوران لیگ حضور داشته باشد تا بخوبی با استقلال آشنا شود و بسرعت این امکان وجود نخواهد داشت. نمی‌خواهم بگویم قطعاً با مربی خارجی موفق نمی‌شویم اما هیچ قطعیتی هم به موفقیت استقلال وجود ندارد، چون ساختار فکری و تاکتیکی تیم در حال تغییر است.
در پرسپولیس با حضور برانکو اما این اتفاق جور دیگری رخ داد.
    برانکو هم سال اول در پرسپولیس قهرمان نشد اما او یک تفاوت با دیگر مربیان داشت. برانکو 7 سال در فوتبال ایران حضور داشت و مربی و سرمربی تیم ملی بود. آن پیشینه به مرد کروات کمک کرد در پرسپولیس موفق شود. در واقع زرنگی مدیران باشگاه پرسپولیس در آن برهه باعث شد تا برانکو به این تیم برود. برانکو اگر به استقلال هم می‌آمد موفق می‌شد چون بازیکنان ما را می‌شناخت. الان هم هر مربی خارجی که به استقلال می‌آید باید 3 سال به او فرصت بدهند تا اندیشه‌هایش را در تیم پیاده کند. به سادگی نمی‌شود تفکرات را پیاده کرد. حالا من نمی‌دانم سرمربی بعدی پرتغالی است یا کروات. فرقی هم نمی‌کند. باید به مربی جدید فرصت کافی بدهیم نسبت به بازیکنان ایرانی شناخت پیدا کند.
ممکن است طلسم سال‌ها ناکامی با مربی خارجی در این فصل شکسته شود؟
    هر احتمالی وجود دارد و ما پیشگو نیستیم که بتوانیم با قطعیت بگوییم این فصل استقلال نتیجه می‌گیرد یا نمی‌گیرد. چه بسا حرف من غلط از آب درآید و مربی جدید خارجی این فصل استقلال را قهرمان کند. اما یک منطق کلی پشت این ماجرا است که به ما می‌گوید باید به چنین مربیانی فرصت داد. ما بیش از 50 سال است با مربی خارجی قهرمان لیگ نشدیم. دو جام در حذفی گرفتیم اما در لیگ نه. این یک پیام است برای ما تا بستر را برای آن شخصی که سکان هدایت استقلال را به دست می‌گیرد، فراهم کنیم.
در این ایام که زمزمه تغییرات در کادر فنی شنیده می‌شود، جدایی برخی بازیکنان نیز خبرساز شده است. صحبت از کنار گذاشتن وریا غفوری است. رفتن او به لحاظ فنی به سود استقلال است یا آبی‌ها ضرر خواهند کرد؟
    فصل پیش از وقتی که حردانی به استقلال آمد به ‌وریا کمتر بازی رسید. این موضوع در روحیه ‌وریا تأثیر گذاشت اما اعتقاد دارم فوتبال وریا هنوز تمام نشده است. او در اوج پختگی است. به نظر من می‌شود یک فصل دیگر از وریا استفاده کرد. او همچنان می‌تواند مهره مفیدی در جناح راست استقلال باشد. به هر حال امیدوارم تصمیمی در قبال بازیکنان اتخاذ شود که به سود این تیم باشد. البته این سؤال هم باید پرسیده شود که تصمیم‌گیری درباره بازیکنان به عهده کیست. الان که استقلال سرمربی ندارد به نظر من صحبت از کنار گذاشتن برخی بازیکنان نوعی دخالت در کار سرمربی بعدی است. به هر حال امیدوارم بهترین اتفاقات برای استقلال رخ دهد. وریا هم برای استقلال زحمت کشید و درنهایت قهرمان ایران شد.


 


Page Generated in 0.0072 sec