printlogo


کد خبر: 247470تاریخ: 1401/3/7 00:00
نکته بازی از لیست تیم ملی
آنها که نیستند، آنها که هستند، آنها که شگفتی‌ساز شدند
اسکوچیچ برای اردوی جدید، 25 بازیکن رافراخوانده که در این لیست هم نکاتی وجود دارد. تحلیل لیست جدید می‌تواند تصویر روشنی از شرایط تیم ملی نشان دهد.

1  گلرها

در میان دروازه‌بانان تیم ملی، خط خوردن پیام نیازمند مهم‌ترین خبر است. پیام بعد از چند حضور کمرنگ در پورتیموننزه و پیچ شدن به نیمکت تیم ملی جایگاه خود را از دست داده. در مقابل اسکوچیچ پاداش حسینی را در این اردو داد و دوباره گلر استقلال را به تیم ملی دعوت کرد. نیازمند البته در فصل گذشته اوضاع بهتری نسبت به بیرانوند داشته. دیگر دروازه‌بان تیم ملی که این روزها سوژه نقل و انتقالات است و بازگشتش به پرسپولیس قطعی به نظر می‌رسد تا در سال جام جهانی دروازه تیم ملی را از دست ندهد اگرچه بیرو به تیم ملی دعوت شده. بیرانوند در آنتورپ و پس از آن در بوایستا پرتغال بازی کرده؛ اما در هیچ کدام از این دو تیم عملکرد موفق نداشته است. اگر معیار دعوت بیرانوند به اردوی تیم ملی، عملکردش در رده باشگاهی باشد، قطعاً او نباید به اردوی تیم ملی دعوت می‌شد؛ با این حال تجربه حضور در جام‌جهانی روسیه باعث شد این دروازه‌بان در جدیدترین لیست اسکوچیچ حضور داشته باشد. حسین حسینی رکورددار کلین شیت این فصل پس از مدت‌ها به اردوی تیم ملی می‌رود. شایعات زیادی در مورد بازگشت برخی لژیونرها به لیگ برتر برای بازی کردن و دعوت شدن به گوش می‌رسد. یکی از آنها پیام نیازمند است که گفته می‌شود می‌خواهد برای گرفتن شماره یک تیم ملی موقتاً به لیگ برتر بیاید. حالا دعوت نشدن نیازمند می‌تواند این شایعات را بیشتر کند و همچنین تصمیم او برای بازگشت را جدی‌تر کند. امیر عابدزاده گلر فیکس پونفرادینا نیز چهره ثابت اردوی تیم ملی است. البته بعد از گل بدی که برابر کره جنوبی خورد، جایگاهش را از دست داد و در اسپانیا نیز افت کرد.
  
2 مدافعان
مهم‌ترین غایب خط دفاعی شجاع خلیل‌زاده است. ستاره‌ای که گفته می‌شود مصدوم است و به این اردو نرسیده. مدافعی که در زمان کی‌روش دعوت نمی‌شد و در دوران اسکوچیچ مشتری ثابت اردوهای تیم ملی و البته ترکیب اصلی بوده به گونه‌ای که شجاع حالا 23 بازی ملی را با اسکوچیچ در کارنامه‌اش دارد. به نظر می‌رسد عارف آغاسی جایگزین شجاع شده چرا که مجید حسینی و عارف غلامی در لیست قبلی هم بودند. آغاسی با‌وجود حضور جسته و گریخته در اردو هنوز بازی ملی ندارد.
دعوت از حسین کنعانی نیز عجیب است. مدافعی که با حکم استیناف دو بازی دوستانه از همراهی تیم ملی محروم شده اما اسکوچیچ بی‌اعتنا به این حکم و حواشی اطراف این مدافع باز هم او را فرا خوانده. مشخص نیست که این حضور صرف تمرین است و یا اسکوچیچ پا را فراتر گذاشته و کنعانی را در ترکیب تیم ملی قرار می‌دهد.
در میان مدافعان، مرتضی پورعلی گنجی تلاش می‌کند تا با رهایی از مصدومیت و احتمالاً انتخاب پرسپولیس و بازی در لیگ ایران دوباره به تیم ملی برگردد. سیاوش یزدانی هم که پس از قضیه خدمت سربازی تماشاگر لیگ شده و دیگر بازی نکرده و از همین رو خط خوردنش طبیعی به نظر می‌رسد.
فرشاد فرجی هم که دعوتش در همان لیست قبلی مورد سؤال بود، جایگاهش در پرسپولیس را از دست داد و خط خورد. دفاع راست تیم ملی در دوران اسکوچیچ هیچگاه حال و روز خوبی نداشته. حردانی و سلمانی و اسماعیلی‌فر و بیشتر از همه محرمی بازی کرده‌اند اما هیچکدام مورد قبول نبودند. محرمی مهره ثابت اسکو در این پست بوده اما در دینامو زاگرب به نیمکت پیچ شده و یک تماشاگر صرف است. ضمن اینکه در تیم ملی نیز چندان نمایش پرفروغی نداشته و زیر تیغ تیز انتقادات قرار دارد. محرمی با‌وجود نیمکت‌نشینی باز هم به تیم ملی دعوت شده اما علامت سؤال پیرامون او و خط راست دفاع تیم ملی کماکان پررنگ است. قطعاً اگر محرمی همین وضعیت را در لیگ ایران داشت، هرگز به تیم ملی دعوت نمی‌شد.
در سمت راست حضور دانیال اسماعیلی‌فر با‌وجود ثبات در سپاهان هم دوام نداشت. در مقابل صالح حردانی که در نیم‌فصل دوم یکی از خوب‌های استقلال بود، این شانس را دارد تا در سمت راست دفاعی جای خود را باز کند. حردانی که پیش از حضور در استقلال به تیم ملی دعوت می‌شد، با پوشیدن پیراهن آبی ناگهان از لیست بازیکنان مورد نظر اسکوچیچ خارج شد؛ با این حال حردانی به اندازه‌ای عملکرد خوبی در استقلال داشت که مربی کراوت تیم ملی مجبور شد یک بار دیگر او را به تیم ملی دعوت کند.
در سمت چپ خط دفاعی به نظر جایگاه امید نورافکن تثبیت شده هر چند که بسیاری به بازی‌های پرنوسان او در این پست ایراد می‌گیرند. مهرداد محمدی نیز از آ.ا.ک به اردو آمده اما اسکو به‌عنوان مدافع فیکس به او اعتقاد ندارد.
 
3  هافبک‌ها
در این پست غیبت وحید امیری مهم‌ترین نکته لیست تیم ملی است. عدم حضور وحید امیری در لیست جدید تیم ملی البته به خاطر مصدومیتش از قبل مشخص بود. بازیکنی که این سال‌ها همه مربیان پرسپولیس و تیم ملی به او اعتقاد داشته‌اند؛ ستاره‌ای که مهره اصلی کی‌روش، برانکو، کالدرون، گل‌محمدی، ویلموتس و اسکوچیچ بوده اما در بدترین زمان مصدوم شد و این اردو را از دست داد.
امیری که در 2015 توسط کی‌روش از نفت دعوت شد و با وجود آنکه جوان نبود، پیشرفت و عملکردش مورد ستایش همه قرار گرفت، دوست ندارد دومین حضور در جام جهانی را از دست بدهد. چرا که احتمالاً پس از جام جهانی با توجه به شرایط سنی حضورش در تیم ملی سخت‌تر می‌شود.
سامان قدوس دیگر خط خورده تیم ملی در این پست است. هافبکی که در برنتفورد گاه و بیگاه به میدان می‌رود اما یک مصدومیت بدموقع او را از ترکیب برنتفورد دور انداخته و سبب شده تا اردوی تیم ملی را نیز از دست بدهد. ستاره‌ای که در آخرین حضورش در ترکیب برنتفورد در دفاع راست مقابل تاتنهام به میدان رفت و با مهار سون ستاره کره‌ای تاتنهام نمایشی تحسین‌برانگیز داشت تا جایی که برخی‌ها این گزاره را مطرح کردند که او می‌تواند گمشده اسکوچیچ در دفاع راست تیم ملی باشد اما مصدومیت بی‌موقع او را از اردو دور نگاه داشت.
عجیب‌ترین گزینه دعوت به این اردو امید ابراهیمی است. بازیکنی که بعد از 2 سال و اندی دوباره به تیم ملی دعوت شده. ابراهیمی بعد از دوران کی‌روش و بازی‌های درخشان در جام جهانی و جام ملت‌ها دیگر به تیم ملی دعوت نشد و حالا بعد از قریب به 3 سال دوباره فراخوانده شده؛ درحالی که از دوران اوج خود فاصله گرفته و البته سن او نیز بالاست. این در حالی است که اسکوچیچ با عدم دعوت از چندین بازیکن بالای 30 سال در اردوهای گذشته مدعی بود می‌خواهد جوانگرایی کند اما حالا ابراهیمی 34 ساله را به اردو فرا خوانده.
امیرحسین حسین‌زاده پاداش بازی‌های درخشان خود در استقلال بویژه در مقطع پایانی فصل را گرفت و مطابق انتظارات به تیم ملی دعوت شد؛ در مقابل اسکو سعید صادقی هافبک درخشان گل‌‌گهر را بعد از یک فصل فوق‌العاده از قلم انداخته و آقای پاس گل لیگ با ۱۳ پاس گل جایی در لیست تیم ملی ندارد.
دیگر خط خورده لیست جدید کمال کامیابی‌نیاست. خبری از بازیکنانی چون سروش رفیعی و زبیر نیک‌نفس هم در لیست جدید نیست.
حاجی‌صفی، عزت‌اللهی، نوراللهی، مهدی‌پور و سرلک هم دیگر هافبک‌های تیم ملی هستند. جای 3 نفر اول در لیست تیم ملی برای جام جهانی تثبیت شده و 2 نفر دوم نیز با‌وجود حضور تقریباً ثابت در اردو هنوز از حضور در قطر مطمئن نیستند.
علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده نیز دو لژیونر تیم ملی با‌وجود نمایش نه چندان درخشان در تیم‌های باشگاهی خود به نظر جای ثابتی در ترکیب اصلی تیم ملی دارند.
 
4  مهاجمان
در خط حمله سردار آزمون، مهدی طارمی و اللهیار صیادمنش مثل همیشه هستند. مهم‌ترین تغییر عدم دعوت از کریم انصاری‌فرد کاپیتان تیم ملی و دعوت از علی علیپور مهاجم سابق پرسپولیس به جای اوست.
کریم انصاری‌فرد، بعد از مدت‌ها مدید از فهرست تیم ملی خط خورده. کریم در دوران 8 ساله کی‌روش همیشه حضوری ثابت در اردو داشت و این حضور با حضور ویلموتس و سپس اسکوچیچ نیز ادامه یافت اما حالا بعد از مدت‌ها به تیم ملی دعوت نشده. کریم در اردوی قبلی تیم ملی در نوروز ۱۴۰۱، هنگام برگزاری جشن تولد و کوبیدن کیک به صورتش، به‌شدت از ناحیه چشم مصدوم شد و بازی با لبنان را هم از دست داد. در نتیجه این اتفاق او مدتی از تمرینات دور بود و در بازگشت هم مجبور بود با عینک محافظ تمریناتش را دنبال کند. از زمان این مصدومیت به این سمت، انصاری‌فرد در هیچ یک از دیدارهای تیمش حضور ثابتی نداشته و معمولاً دقایق اندکی را بازی می‌کند و در نهایت اکنون اردوی تیم ملی ایران را از دست داده. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا غیبت انصاری‌فرد با هماهنگی انجام شده و به این بازیکن استراحت داده شده یا دعوت نشدن کاپیتان تیم ملی دلیل غیرفنی دارد یا اسکوچیچ صرفاً تصمیم گرفته بازیکن دیگری را به جای انصاری‌فرد به تیم ملی دعوت کند و این مسأله کاملاً فنی است؟
در مقابل اسکوچیچ به جای انصاری‌فرد از علی علیپور دعوت کرده که در این فصل در ماریتیمو نمایش چندان موفقی نداشت و همین هفته پیش تصمیم گرفت به ژیل ویسنته بپیوندد. آخرین بازی که علیپور به اردوی تیم ملی دعوت شد، دوران کی‌روش بود و حالا اسکوچیچ در این اردو جای کاپیتان تیم ملی را به علی علیپور جوان داده تا او بعد از سه سال غیبت در اردوی تیم ملی، بالاخره عرض اندامی کند.
 
 
 

Page Generated in 0.0052 sec