printlogo


کد خبر: 247454تاریخ: 1401/3/7 00:00
یک رأی کمتر، رئیس شمشیربازی را رفتنی کرد
پایــان دوران باقــرزاده

ایران ورزشی - یکی از بحث‌های مهم این روزها در مسیر انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به شمشیربازی اختصاص دارد. فدراسیونی که ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات پیش روی آن 2 بهمن سال گذشته آغاز شد و در نهایت تنها 4 نفر برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند. فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی، رضا حدادیان مالک باشگاه نساجی و عضو هیأت رئیسه فدراسیون شمشیربازی، شهرام ضمیریان رئیس سابق هیأت شمشیربازی استان گیلان و محمد رحیمی برای احراز پست ریاست کاندیدا شده‌اند. در ادامه با توجه به پایان دوران چهارساله باقرزاده در 25 اردیبهشت 1401، وزارت ورزش در اقدامی جالب خود او را به عنوان سرپرست معرفی کرد تا مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند. تصمیمی که باعث شد خیلی‌ها تصور کنند باقرزاده بازهم در شمشیربازی ماندنی است اما اساسنامه جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی می‌گوید که باقرزاده دیگر شانس حضور در مجمع را هم ندارد!
 
پایان دوران باقرزاده
طبق اساسنامه جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی که سال گذشته به تصویب رسید، به صراحت برای انتخاب رؤسای فدراسیون در دوره چهارم به بعد شروط واضحی را تعیین کرده است.
طبق این اساسنامه، انتخاب اشخاص برای سه دوره متوالی بلامانع است اما از دوره چهارم، کسی می‌تواند رئیس باقی بماند که در فدراسیون جهانی عضو هیأت رئیسه و در کنفدراسیون آسیایی رئیس، نایب رئیس یا دبیرکل باشد.
اینها تنها شروطی است که اجازه می‌دهد یک رئیس فدراسیون به دوره‌های چهارم و حتی پنج و شش برسد. کرسی‌هایی که رئیس فدراسیون شمشیربازی هیچ کدام از آن‌ها را در اختیار ندارد و به این ترتیب می‌شود گفت که دیگر نمی‌تواند در انتخابات شمشیربازی شرکت کند.
 
یک رأی بیشتر برای ماندن
باقرزاده در انتخابات کنفدراسیون آسیا که مهر سال گذشته برگزار شد، تمام تلاشش را به کمک پیمان فخری انجام داد تا بتواند حداقل به نایب رئیسی کنفدراسیون آسیا برسد. در نهایت اما تنها یک رأی کمتر از رقیب عربستانی‌اش آورد و نتوانست یکی از سه جایگاه نایب رئیسی آسیا را از آن خود کند.
در آن انتخابات ریاست زون‌های پنج‌گانه آسیا و عضویت هیأت رئیسه آسیایی به باقرزاده رسید. پست‌هایی که اگرچه شاید در جایگاه خود ارزشمند باشد اما نیاز این مدیر باسابقه برای حضور مجدد در مجمع شمشیربازی را رفع نمی‌کند.
 
تلاش برای ثبت‌نام مجدد
با توجه به گذشت بیش از 5 ماه و اندی از ثبت‌نام کاندیداهای شمشیربازی، خیلی بعید به نظر می‌رسد که انتخابات این فدراسیون تا پایان ماه ششم هم برگزار شود؛ زمانی که در گذشته، کافی بود تا وزارت ورزش ثبت‌نام قبلی را باطل و یک بار دیگر از کاندیداهای داوطلب برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کند. نکته مهم اینجاست که در اساسنامه و آیین‌نامه جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی، هیچ اشاره‌ای به این زمان 6 ماهه نشده و هیچ قانونی برای ابطال ثبت‌نام تعیین نشده است.
با این حال شنیده می‌شود که برخی در تلاش هستند با اتکا به قانون گذشته (که البته همان هم به صورت کاملاً سلیقه‌ای اجرا می‌شد) ثبت‌نام قبلی را ملغی و با توجه به کنار رفتن باقرزاده، شانس خود را برای ریاست در شمشیربازی امتحان کنند. در این میان سکوت آیین‌نامه انتخابات درباره مهلت برگزاری انتخابات پس از ثبت‌نام، یا جایی است برای اینچنین تصمیم‌های سلیقه‌ای یا راه را برای آن بسته است؟ سؤالی که طی روزهای آینده قطعاً به آن پاسخ داده خواهد شد.
 
میراث باقرزاده برای رئیس بعدی
فضل‌الله باقرزاده پس از 12 سال حضور مستمر در شمشیربازی، حالا در شرایطی از این رشته خواهد رفت که سال‌های طلایی و بسیار خوب سابر در دوران او اتفاق افتاد و البته در همین دوران هم بود که اپه و فلوره به محاق رفته و تا حد اعلی به حاشیه رفتند. البته که تیم سابر هم پس از ریو شرایط چندان خوبی ندارد و در حال گذراندن دوران گذار پس از رفتن عابدینی و پیمان فخری است.
به این ترتیب رئیس آینده هم بازگرداندن سابر به روزهای خوبش را وعده می‌دهد و دادن روح تازه به کالبد مرده اپه و فلوره پس از خواب طولانی در دوران رئیس قبلی.
 

Page Generated in 0.0044 sec