printlogo


کد خبر: 247445تاریخ: 1401/3/7 00:00
همه ابهامات انتقال از دوحه به ونکوور
آنچه لغو ایران - کانادا را رقم زد

سوژه
بهناز میرمطهریان  
 
امروز که بازی تدارکاتی ایران – کانادا لغو شده، با سیلی از نکوهش‌ها و واکنش‌هایی مواجه هستیم که بیشترین تمرکزشان بر این است که چرا طرف کانادایی، سیاست را در ورزش قاطی کرد؟ بعضی‌ها هم فدراسیون فوتبال را بابت قراردادی که با طرف کانادایی بسته نکوهش می‌کنند که آیا غرامتی دست ما را می‌گیرد یا نه؟
در این هیاهو اما سؤال جدی این است که چه شد بازی ایران – کانادا از دوحه به کانادا منتقل شد و به جای سپتامبر به ماه ژوئن؟! آیا پیش‌بینی این نکته که برگزاری بازی ایران در خاک کانادا، با مشکلاتی همراه خواهد شد، برای سرپرست و دبیرکل فدراسیون فوتبال اینقدر کار سختی بود؟ چه عاملی باعث شد این مسابقه به کانادا و زمانی زودتر از موعد مشخص شده، منتقل شود؟
واقعیت این است که فدراسیون فوتبال پیش از برگزاری مراسم قرعه‌کشی جام جهانی، مذاکرات با گزینه‌های موجود را آغاز کرده بود و امریکا و کانادا هم جزو گزینه‌ها بودند. پس از همگروهی تیم ملی فوتبال ایران با امریکا، برگزاری بازی با کانادا در دوحه و در ماه سپتامبر جدی‌تر دنبال شد، هماهنگی‌هایی صورت گرفت و مذاکرات در حال پیشروی بود. برگزاری بازی در دوحه از نظر منطقی، هم سفر کوتاه‌تری پیش روی ایران قرار می‌داد و هم اما و اگری برای اخذ ویزا نبود.
اما اصرار اسکوچیچ به برگزاری این مسابقه در ماه ژوئن، فدراسیون فوتبال را مجاب به این کرد که طبق برنامه سرمربی تیم ملی پیش برود و بازی را به جای سپتامبر، در ماه ژوئن (خرداد) در کانادا برگزار کند. با این حال باید از مسئولان فدراسیون پرسید چرا برنامه‌ریزی درستی نداشتند و پیش‌بینی‌های مناسبی از تبعات برگزاری بازی در کانادا انجام ندادند که جلوی این اتفاقات گرفته شود؟
البته که شایعات از وسوسه ویزای کانادا می‌گوید که گویا مسئولان فوتبال را متقاعد کرده که برای یک بازی، تیم را در سفری طولانی راهی سرزمین‌های امریکای شمالی کنند. از طرف دیگر اما همزمانی تاریخ مدنظر اسکوچیچ برای برگزاری این مسابقه با تاریخ پیشنهادی جو کامگا، ایجنت کامرونی، نقش آفرینی ایجنت‌هایی با سوابق ناموفق را در برهم خوردن این مسابقه نشان می دهد.
حالا ما حق داریم دلیل اصرارهای سرمربی تیم ملی و موافقت فدراسیون فوتبال با آن را جویا شویم و انتظار داشته باشیم او همان‌طور که به حق در اینستاگرامش از بی‌توجهی مسئولان به روند آماده‌سازی تیم ملی گلایه کرده، درباره دلایل تصمیم خودش و پیشنهاد جو کامگا هم پاسخگو باشد.
مشکل اما از آنجا شروع می‌شود که تاکنون هیچکس حاضر نشده به طور دقیق به ابهامات پرونده مسابقه ایران - کانادا و نقش ایجنت‌هایی با کارنامه غیرقابل ‌قبول در این ماجرا بپردازد. از ایجنت‌هایی که دست‌شان از سود حاصل از برگزاری بازی ایران – کانادا کوتاه ماند و رابطه‌ای که با طرف ایرانی داشتند تا ایجنت‌های دیگری که در کانادا، طرف کانادایی را نسبت به این بازی حساس کردند و در نهایت دست تیم ملی ایران را برای برگزاری مسابقه در فیفادی پیش‌رو در پوست گردو گذاشتند.
 
 
 انتقاد شدید اسکوچیچ در اینستاگرام
دراگان اسکوچیچ، با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد: «به نظر می‌رسد رتق و فتق امور مهم‌تری چون برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال موجب شده آماده‌سازی تیم ملی و برآورده کردن نیازهای فنی و تدارکاتی این تیم اولویت اول مسئولان مربوطه نباشد. در وضعیت سوررئال‌گونه فعلی، وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی کادر مربیان و بازیکنان این است که آنچه در توان دارند، با تمام وجود برای حفظ بزرگ‌ترین سرمایه تیم ملی که عشق و امید هواداران این تیم در سراسر دنیا است به کار بگیرند. حق مسلم هر ایرانی است که در مورد تیم ملی و بویژه آنچه از مسابقات انتخابی جام جهانی تا به امروز بر این امانت ارزنده گذشته و می‌گذرد بیشتر بدانند. به همین منظور طی چند روز آینده در یک کنفرانس خبری در این مورد به تفصیل صحبت خواهم کرد.»
 
 ایران غرامت می‌گیرد؟
محمد جماعت، مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال ایران گفته که این فدراسیون از طریق مجاری قانونی پیگیر دریافت غرامت از فدراسیون فوتبال کانادا شده است. او گفته که در قرارداد میان طرفین، مبلغی به‌عنوان غرامت گنجانده نشده چرا که هزینه‌ها و درآمد طرفین متفاوت است. او اعلام کرد این فدراسیون جمع درآمدها و هزینه‌های خود را به‌عنوان مبلغ غرامت از این فدراسیون پیگیری خواهد کرد. حمید استیلی روز گذشته گفته بود اگر ایران در مسیر برگزاری این بازی سنگ‌اندازی کند، باید جریمه هنگفتی را پرداخت کند و به هر نحو ممکن باید این دیدار برگزار شود اما به نظر می‌رسد کانادایی‌ها نهایتاً برای لغو این بازی به جمع‌بندی رسیده‌اند و باید دید جریمه‌ای شامل حال فدراسیون فوتبال این کشور می‌شود یا نه.
 
 واکنش فدراسیون ایران به لغو بازی
فدراسیون فوتبال کانادا ساعتی قبل با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو دیدار دوستانه ایران و کانادا خبر داد. این فدراسیون توضیحی درباره دلایل لغو این دیدار نداده است. فدراسیون فوتبال ایران در واکنش به لغو دیدار ایران با کانادا در اطلاعیه‌ای نوشت: «دیدار دوستانه تیم‌های ملی دو کشور ایران و کانادا به دلایل نامعلوم از جانب کشور میزبان لغو شده و در موعد مقرر برگزار نخواهد شد. فدراسیون فوتبال کانادا که بر اساس قرارداد دوجانبه متعهد به برگزاری و میزبانی از این مسابقه بود با وجود انجام کلیه اقدامات و مقدمات سفر همچنین تعهدات مورد اشاره از جانب فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای از لغو بازی خبر داده. با وجود این، جزئیات و علت عدم انجام تعهدات خود در این خصوص را اعلام نکرده است.»
 
 بیانیه فدراسیون کانادا
فدراسیون فوتبال کانادا با انتشار بیانیه‌ای درباره دلیل لغو دیدار دوستانه‌اش با ایران نوشت: «فدراسیون کانادا بهترین نیت را در تلاش برای اطمینان از کسب تجربه مهم تیم ملی مردان در برابر تیم‌های جام جهانی در آمادگی برای قطر 2022 دارد. در هفته گذشته، وضعیت غیرقابل دفاع ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) میزبانی ایران به میزان قابل توجهی دچار تفرقه شد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. در حالی که ما عوامل بیرونی را در انتخاب حریف مناسب در فرایند تصمیم‌گیری اولیه خود در نظر گرفتیم، تلاش خواهیم کرد تا حرکت رو به جلو را بهتر انجام دهیم. ما سخت در تلاش هستیم تا یک حریف جایگزین پیدا کنیم و به همه خریداران بلیت اطلاع داده شده است که بازپرداخت در راه است.»
 
 

Page Generated in 0.0055 sec