printlogo


کد خبر: 247440تاریخ: 1401/3/7 00:00
فینالی ایده‌آل برای همه
صحنه آماده است ما را سرافکنده نکنید

اگر فینال لیگ قهرمانان را پاسخ فوتبال به سوپربول (مسابقه سالانه فوتبال امریکایی قهرمانی لیگ فوتبال ملی امریکا بالاترین سطح حرفه‌ای فوتبال امریکایی است) بدانیم، تصدیق می‌کنید که غالباً از رقبای بازی امشب رضایت دارند. لیورپول در برابر رئال مادرید نه تنها از نظر اسپانسرها و کمپانی‌های پخش تلویزیونی بیشتر ویژگی‌های لازم را دارند، بلکه بازتابی از رده‌بندی فوتبال اروپا در حال حاضر است.
این افسانه نیست. اعتبار است و سختکوشی، کیفیت است و خودباوری، تجربه است و تسلیم‌ناپذیری. بیشتر کارشناسان، لیورپول، نایب قهرمان لیگ برتر و برنده جام اتحادیه و جام حذفی انگلیس و رئال مادرید، قهرمان لالیگا را دو تا از سه تیم اول حال حاضر اروپا می‌دانند(تیم سوم، منچسترسیتی، قهرمان لیگ برتر است که در بازگشت دراماتیک نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مغلوب رئال مادرید شد).
غول‌های دیگر در مراحل پیش جا ماندند؛ پاری‌سن‌ژرمن با وجود داشتن خط حمله متشکل از نیمار، لیونل مسی و کیلیان امباپه و چلسی، مدافع عنوان قهرمانی مقهور مادرید شدند که در راه رسیدن به فینال با بازگشت‌های دیرهنگام چند مدعی قهرمانی را کنار زد. بایرن‌مونیخ و یوونتوس توسط تیم غول‌کش ویارئال که خودش مغلوب لیورپول شد، قربانی شدند. بارسلونا و منچستریونایتد هم زود از مسابقات خداحافظی کردند یکی با بحران مالی و دیگری با درگیری‌های داخلی و مشکلات بسیار.
بنابراین شما دو فینالیست کاملاً شایسته دارید. می‌شود با اطمینان گفت از نظر پایگاه هواداری و قدرت برند، هر دو تیم در میان پنج تیم اول جهان هستند. هیچ کس نمی‌تواند در سابقه آنها تردید کند، گذشته و حال. هیچ تیمی بیشتر از 13 قهرمانی رئال مادرید در اروپا جام نبرده که تعدادی از آنها در زمان جام باشگاه‌های اروپا به دست آمد در اواسط دهه 50. لیورپول شش قهرمانی دارد و اگر امشب برنده زمین را ترک کند، با میلان در رتبه دوم برابر می‌شود. موفقیت‌های اخیر چه؟ این سومین فینال لیورپول در پنج سال اخیر است و رئال مادرید در هشت فصل گذشته چهار بار قهرمان شده است.
 
فینال کیف
بازی امشب یادآور فینال فصل 2018-2017 در کیف است. آن بازی را رئال مادرید 3 بر یک برد اما برای خیلی از هواداران قرمزها، آن بازی هنوز دردناک است. لوریس کاریوس دو اشتباه کودکانه داشت و محمد صلاح به خاطر خطای سرخیو راموس بعد از نیم ساعت مجبور به ترک بازی شد. صلاح امشب هست به اضافه 18 بازیکن دیگر که در آن مسابقه بودند. راموس، بازیکن منفور رقبا و محبوب هواداران، هم دوست داشت باشد؛ او 16 سال برای رئال بازی کرد و حالا در تیم پاری‌سن‌ژرمن است که زمینش با محل برگزاری بازی امشب فاصله زیادی ندارد. رئال هم با حال و روز خوبی به این مسابقه نمی‌آید. جدا از بازگشت‌های فوق‌العاده در مسیر رسیدن به فینال، این تیم خودش را آماده کرده بود بعد از ماه‌ها انتظار امباپه را به دست می‌آورد، کسی که به دنیای دوقطبی مسی-کریستیانو رونالدو پایان می‌داد، فوق‌ستاره فرانسوی اما پاسخ منفی آزاردهنده‌ای داد و در پاریس ماندنی شد. خیلی‌ها شوکه شدند و امباپه مجبور به مصاحبه‌های طولانی برای توضیح تصمیمش شد. واقعیت تنها این نیست که برنامه‌های تابستانی رئال مادرید برای نقل و انتقالات دچار اختلال شد بلکه واقعیت این است که رئال مادرید به نه شنیدن عادت ندارد. امباپه که چند کیلومتر آن طرف‌تر استاد دو فرانس به دنیا آمده و بزرگ شده، در بازی امشب با هواداران مادرید است اگر جسمش نه با روحش. رئال البته ستاره کم ندارد. کریم بنزما که شانس اول بردن توپ طلا است و یک لاغراندام موبسته که حتی در 36 سالگی بدرستی می‌بیند و به دقت پاس‌هایی می‌دهد که دیگران فقط روی وایت بورد از عهده‌اش بر می‌آیند؛ صحبت از لوکا مودریچ است.
 
ستاره به ستاره
 لیورپول صلاح دارد، بهترین گلزن لیگ برتر و سادیو مانه که در قاره‌ای دیگر رقبای سرسخت هم هستند، سنگال مانه در فینال جام ملت‌های آفریقا مصر را شکست داد و در پلی‌آف صعود به جام جهانی 2022 از سد مصر گذشت. دروازه‌بان‌ها، تیبو کورتوای مادرید و آلیسون لیورپول، از بهترین‌های جهان هستند که می‌توانند یک تنه یک فینال را برای تیمشان ببرند. 
مربی‌ها محبوب و خوشرو هستند اگرچه در 90 دقیقه هر یک به سبک خود کار می‌کنند: یورگن کلوپ کنار زمین راه می‌رود و دست‌هایش را تکان می‌دهد و کارلو آنچلوتی آدامس می‌جود و با دستیارش حرف می‌زند، داویده که پسرش است. کلوپ دنبال دومین قهرمانی اروپا است، آنچلوتی به چهارمی می‌اندیشد که از هر مربی دیگری بیشتر است. آنها با شرایط متفاوتی در فینال حاضر می‌شوند. رئال مادرید سه هفته قبل قهرمانی‌اش در لالیگا را جشن گرفت و بازی‌های آخرش را برای آزمودن ستاره‌ها سپری کرد؛ لیورپول در هر تورنمنتی که حاضر شد به فینال رسید و تا آخرین دقایق آخرین بازی فصل برای قهرمانی در لیگ برتر امید داشت (همان سؤال قدیمی مطرح می‌شود: بهتر است که خوب استراحت کنی یا اینکه با تمام توان تا لحظه آخر در رقابت باشی؟)
صحنه آماده است و بهتر از این قابل آرایش نبود: برای هواداران، برای بی‌طرف‌ها، برای 80 هزار هوادار خوش شانس حاضر در استادیوم و برای صدها میلیون بیننده تلویزیونی در سراسر جهان، برای مسئولان برگزاری و برای اسپانسرها، برای قصه‌گوها و برای رویاپردازان. حالا نوبت دو تیم است که به زمین بیایند و خودشان را نشان بدهند. ما را سرافکنده نکنید.
 

 


Page Generated in 0.0056 sec