printlogo


کد خبر: 247435تاریخ: 1401/3/7 00:00
بیست و ششمین جام برای مورینیو
آقای خاص، یک برنده سریالی

ژوزه مورینیو در دوران درخشان مربیگری خود دستاوردهای بزرگتری داشته اما قهرمانی رم در لیگ کنفرانس اروپا پس از اینکه آقای خاص اولین جام اروپایی را برای باشگاه ایتالیایی به ارمغان آورد، اشک او را درآورد. تورنمنت باشگاهی درجه سوم اروپا در برخی موارد مورد تمسخر قرار می‌گرفت، اما برای مورینیو اینگونه نبود. برای او پیروزی مقابل فاینورد در فینال به اندازه دو قهرمانی او در لیگ قهرمانان اروپا با پورتو در سال 2004 و اینترمیلان در سال 2010 اهمیت داشت. او پس از کسب 5 پیروزی در 5 فینال اروپایی، به اولین مربی تبدیل شد که هر سه رقابت مهم اروپایی را برد. اوون هارگریوز، هافبک سابق منچستریونایتد در شبکه بی‌تی اسپورت درباره مورینیو گفت: «فوتبال یعنی برنده شدن و مورینیو هم پیروز می‌شود. او یک برنده سریالی است و رم را احیا کرده است.»
این بیست و ششمین جام دوران مربیگری مورینیو بود که 19 سال پس از اولین قهرمانی او با پورتو در جام یوفای سال 2003 به ثبت رسید. آقای خاص ماه مه ‌گذشته به‌عنوان سرمربی رم معرفی شد. تیمی که در جایگاه ناامید کننده هفتم سری A، لیگ را به پایان رسانده بود. جو کول، بازیکن انگلیسی سابق چلسی که در این تیم زیر نظر مورینیو افتخارات فراوانی کسب کرد، به BT Sport گفت: «مورینیو گفت که جام بردن جزو برنامه‌ها و اهداف او برای فصل جاری نیست. برنامه او ساخت این تیم است و این شروع پروژه بود.»
روند صعود رم به فینال هم اما سراسر افتخار نبود و مرد پرتغالی پس از شکست شرم‌آور 6-1 مقابل بودوگلیمت در مرحله گروهی در ماه اکتبر مورد انتقاد قرار گرفت.
مورینیو گفت: «نکته بزرگ در مورد دوران حرفه‌ای من این است که جدای از قهرمانی‌‌ام در لیگ اروپا با منچستریونایتد، قهرمانی‌‌هایم با اینتر و رم بسیار خاص است. قهرمان شدن زمانی که همه انتظارش را دارند، وقتی سرمایه‌گذاری کردید تا قهرمان شوید یک چیز است اما قهرمان شدن وقتی حس جاودانگی پیدا می‌کند چیزی دیگر و واقعاً خاص است. این قهرمانی نه فقط در تاریخ رم بلکه در سابقه من نیز باقی خواهد ماند. به من گفته شد که فقط من، سر الکس (فرگوسن) و جووانی تراپاتونی در سه دهه مختلف قهرمان شده‌اند. این باعث می‌شود کمی احساس پیری کنم، اما برای حرفه من خوب است.»
مورینیو روحیه و اتحاد را به رم برگرداند و باعث شد رم بعد از 14 سال اولین جامش را کسب کند. کار مورینیو اما بعد از این سخت‌تر خواهد شد، به قول کول، همه چیز تازه شروع شده است. این اولین جام مورینیو از زمان قهرمانی در لیگ اروپا با منچستریونایتد در سال 2017 بود.
کریس اسمالینگ یکی از بازیکنان آن یونایتد بود که پنج سال پیش آژاکس را در استکهلم شکست داد. مدافع 32 ساله امسال هم با عملکردی فوق‌العاده‌ به مورینیو کمک کرد جام ببرد و باعث شد جالوروسی اولین جامش از سال 2008 را به دست آورد.

Page Generated in 0.0063 sec