printlogo


کد خبر: 246632تاریخ: 1401/2/24 00:00
پرسپولیس - سپاهان؛ ال‌کلاسیکوی تعیین کننده
امید قهرمانی یا جنگ نایب قهرمانی؟

امشب پرسپولیس و سپاهان یک بار دیگر مصاف خواهند داد. مسابقه‌ای که از حدود 15 سال قبل با تبدیل شدن سپاهان به یکی از قطب‌های فوتبال ایران به ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران معروف شده و همواره حساسیت‌ها، تنش‌ها و حواشی زیادی داشته است. امشب از ساعت 21:50 دقیقه در سیرجان جایی که مثلاً پرسپولیس میزبان بازی خواهد بود دو تیم هفتاد و هشتمین ال‌کلاسیکوی ایران را برگزار خواهند کرد.
 
یحیی، محرم را دبل می‌کند؟
در 77 بازی قبلی در مسابقات رسمی مختلف 26 برد برای پرسپولیس و ۱۸ برد برای سپاهان بوده و ۳۳ دیدار با نتیجه تساوی به پایان رسیده‌است. در لیگ برتر دو تیم تاکنون 42 بار با هم بازی کرده‌اند که سپاهان 13 بار برده و پرسپولیس 12 بار. با این حال آخرین برد سپاهان مقابل پرسپولیس به چهارم مهرماه سال 1398 برمی‌گردد که کالدرون سرمربی سرخ‌ها بود و کادر فنی فعلی تاکنون به سپاهان نباخته‌اند. در واقع اگر آن برد سه بر صفر با حکم کمیته انضباطی را هم حساب کنیم پرسپولیس در 4 بازی آخر دو برد و دو مساوی داشته و بازی آخر که دیدار رفت دو تیم بوده را در اراک با گل کمال کامیابی‌نیا برده است. برخی بازی دوستانه مهرماه گذشته دو تیم که با برتری 3 بر یک پرسپولیس همراه شد را هم در آمار آورده‌اند اما ملاک بازی‌های رسمی است. با این حساب اگر پرسپولیس و یحیی امشب برنده شوند تعداد بردهای دو تیم در لیگ برتر برابر خواهد شد و البته یحیی، نویدکیا را دبل می‌کند.
 
مسأله قهرمانی یا نایب قهرمانی
دو تیمی که فصل قبل در همین مقطع از فصل جنگ عجیبی برای کسب مقام قهرمانی داشتند و شانه به شانه پیش می‌رفتند حالا امیدهای اندکی برای رسیدن به جام دارند. پرسپولیس با 7 و سپاهان با 5 قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های لیگ برترند اما پرسپولیس در فاصله شش امتیازی با استقلال امیدهای کمرنگی برای رسیدن به قهرمانی دارد و سپاهان 5 امتیاز هم از پرسپولیس پایین‌تر است. پرسپولیس در صورت امتیاز دادن در این مسابقه بزرگ شاید قهرمانی را تمام و کمال از دست دهد چرا که ممکن است با پیروزی استقلال در اهواز کار قهرمانی آبی‌ها سه هفته مانده به پایان فصل تمام شود اما اگر موفق به دبل سپاهان شود هم سپاهان را از نایب قهرمانی ناامید می‌کند هم اینکه در صورت نتیجه نگرفتن استقلال در اهواز شانسش برای قهرمانی را زنده می‌کند. نکته مهم این است که برخلاف بازی قبلی این بار پرسپولیس بعد از بازی مهم استقلال در اهواز و با اطلاع از نتیجه آن مسابقه مقابل سپاهان قرار خواهد گرفت.
 
جای خالی دونده‌ترین بازیکنان
پرسپولیس و سپاهان امشب در حالی در ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران با هم مصاف خواهند داد که دو تا از بهترین‌هایشان را در اختیار ندارند. مسعود ریگی و وحید امیری که در بازی رفت رودرروی هم قرار گرفتند و نمایش درخشانی ارائه کردند امشب باید از تلویزیون بازی تیم محبوب‌شان را تماشا کنند. سپاهان ظاهراً غایب دیگری ندارد اما پرسپولیس غیر از امیری بازیکنانی مثل فرشاد فرجی، محمد شریفی و منوچهر صفروف را به‌دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار نخواهد داشت.
 
دوباره حاشیه پوستر با غرش شیر!
قبل از بازی رفت دو تیم انتشار پوستر بازی توسط سپاهانی‌ها که در آن از تصویر سه بازیکن سابق پرسپولیس (احمدزاده، رفیعی و مغانلو) استفاده کرده بودند، حاشیه‌ساز شد و کاری کرد تا دوباره هواداران دو تیم در فضای مجازی به جان هم بیفتند اما نکته جالب اینجاست که سپاهانی‌ها برای بازی برگشت هم دوباره از تصویر آن سه بازیکن در پوستر دیدار امشب استفاده کرده‌اند و حتی روی ویدیویی که از این پوستر درست شده صدای غرش شیر گذاشته‌اند تا پرسپولیسی‌ها را بترسانند!
 
 پرسپولیس با تک مهاجم ؛ ترابی پشت سر تمیروف
پرسپولیس و سپاهان در 5 بازی آخر لیگ برتری‌شان سه برد و دو مساوی داشته‌اند با این تفاوت که در بین این بازی‌ها سپاهان در بازی‌های پرفشار لیگ قهرمانان حضور داشته و حذف شده و پرسپولیس هم از جام حذفی کنار رفته است. پرسپولیس 5 روز قبل در فولادشهر مقابل ذوب‌آهن در شرایطی متوقف شد که دو بازیکنش را در طول بازی با مصدومیت از دست داد و حالا به جز امیری، فرجی، صفروف و شریفی را به خاطر مصدومیت در اختیار ندارد اما آقایی همراه تیم به سیرجان رفته و امید عالیشاه هم بعد از یک جلسه محرومیت می‌تواند در اختیار کادر فنی باشد. با توجه به این تغییرات احتمالاً ترکیب پرسپولیس تغییراتی نسبت به بازی قبل خواهد داشت و احتمالاً علی شجاعی به جای سعید آقایی در دفاع چپ بازی می‌کند و امید عالیشاه هافبک چپ خواهد بود. با توجه به ضعف خط دفاع در بازی قبلی و البته اتفاقات بازی بعید نیست – با احتمال ضعیف- سیامک نعمتی و علیرضا ابراهیمی هم جایگزین رامین رضاییان یا علی نعمتی شوند یا حتی سیدجلال از ترکیب بیرون بماند چرا که آسمان خط دفاعی پرسپولیس در بازی قبل بشدت ناامن بود و ابراهیمی حداقل روی هوا بازیکن مسلط‌تری است. در خط میانی نیز احتمال جایگزینی کمال کامیابی‌نیا گلزن بازی رفت با رضا اسدی وجود دارد. سؤال اساسی اما در مورد خط حمله است که آیا یحیی مقابل تیم قدرتمند سپاهان با آن خط میانی و خط حمله زهردار باز هم با دو مهاجم بازی می‌کند یا با بیشتر کردن هافبک‌هایش دوباره از ترابی یا عالیشاه به‌عنوان مهاجم سایه بهره خواهد برد؟ به نظر می‌رسد احتمال این چیدمان بیشتر است و با توجه به حضور احسان پهلوان در ترکیب به‌عنوان هافبک کناری ترابی پشت سر تمیروف به میدان خواهد رفت.
 
سجاد و شهریار همزمان در ترکیب سپاهان؟
سپاهان در بازی قبل مقابل پیکان با سیستم 1-3-2-4 به میدان رفت اما ارنج متفاوتی داشت. در روز مصدومیت و محرومیت سه مدافع میانی سپاهان، نویدکیا از امید نورافکن در دفاع میانی بهره برد تا فرشاد احمدزاده به دفاع چپ برود و البته شهبازازده و مغانلو همزمان در ترکیب اصلی باشند؛ یکی به‌عنوان وینگر و دیگری در نقش مهاجم نوک. با وجود این تغییرات سپاهان مقابل پیکان برنده شد اما به نظر می‌رسد با بازگشت گولسیانی از محرومیت، او در کنار نژادمهدی در قلب خط دفاع بازی کند و نورافکن به دفاع چپ برگردد تا فرشاد احمدزاده سر پست اصلی خودش به‌عنوان وینگر چپ بیاید که در این صورت نویدکیا برای پست مهاجم نوک باید از بین شهبازازده و مغانلو یکی را برگزیند. همچنین این احتمال وجود دارد که در روز محرومیت مسعود ریگی به‌عنوان یکی از دو هافبک دفاعی سپاهان، یاسین سلمانی به ترکیب اصلی برسد یا امید نورافکن به مرکز میدان برود که در این صورت احتمال استفاده مجدد از فرشاد احمدزاده در دفاع چپ و حضور همزمان شهباززاده و مغانلو در ترکیب زردها وجود خواهد داشت که این احتمال قویتری است.
 

 


Page Generated in 0.0065 sec