printlogo


کد خبر: 246626تاریخ: 1401/2/24 00:00
معرفی برترین‌های قرن ورزش ایران
گـزارش یک جشــن

برترین‌های ورزش ایران در طول یکصد سال گذشته معرفی شدند تا ورزش ایران با کارشناسان و خبره‌های ورزش و همچنین با آرای مردم برترین‌های خود را بشناسد. آیین اختتامیه جشنواره برترین‌های ورزش ایران با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک و جمع زیادی از قهرمانان و مربیان ورزش برگزار شد. در این مراسم جایزه‌های متعددی اهدا شد که برخی از آنها مثل جایزه شهدای ورزشکار که به تیم ورزشی شهدای چوار رسید یا تندیس مدیر شهید برای شهید عبدالله اسکندری که اول خرداد 93 در سوریه به شهادت رسید یا انتخاب شهید سعید طوقانی به‌عنوان ورزشکار شهید و همچنین معرفی پهلوان سید حسن رزاز به‌عنوان پهلوان قرن یا معرفی رفتار محمد انصاری به‌عنوان رفتار جوانمردانه از لحاظ معنوی اهمیت زیادی داشتند.
 
کارگری که مدیر قرن شد
در بخش انتخاب مدیر ورزشی جایزه بهترین مدیر به محمود خسروی‌وفا رسید. کسی که سال‌ها به‌عنوان رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان فعالیت کرد و نقش بسیار مهمی را در رشد این ورزش داشت. او سال‌هاست که رئیس کمیته ملی پارالمپیک هم هست و با مدیریت صحیح توانسته بسیاری از معلولان جامعه را به ستاره‌های ورزش تبدیل کند. فعالیتی بسیار تأثیر‌گذار و مهم که از دید مردم هم جا نماند. محمود خسروی‌وفا تکه کلام معروفی دارد که خودش را همیشه کارگر معرفی می‌کند اما عملکرد کم نظیرش او را به مدیر قرن رساند.
هر چند که محمود خسروی‌وفا فرد شایسته‌ای برای این مسئولیت بود اما نباید از کنار مرحوم محمد‌رضا یزدانی خرم به سادگی گذشت. او 7 سال در والیبال فعالیت کرد و عملکرد فوق‌العاده خوبی داشت. به نحوی که وقتی مدیریت والیبال ایران را برعهده گرفت، در سطح آسیا هم حرفی برای گفتن نداشت اما وقتی تحویل داد در سطح مسابقات جهانی و المپیک حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. بعد از والیبال هم راهی کشتی شد و در موفقیت تاریخی کشتی در کسب سه مدال طلای المپیک لندن نقش زیادی داشت. موقعی هم که در بند ب فعالیت می‌کرد توانست با مدیریت و درایتش پول زیادی را به ورزش ایران تزریق کند. به همین دلیل هم مورد توجه آرای مردمی قرار گرفت و از مرحوم محمدرضا یزدانی خرم رئیس سابق فدراسیون‌های والیبال و کشتی تقدیر شد و پسر او لوح و تندیس را دریافت کرد.
 
محمد بنا؛ مربی قرن
در انتخاب بهترین مربی قرن هم جایزه به محمد بنا رسید. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی که در رقابت با افرادی مثل حشمت مهاجرانی، کوروش باقری و هادی رضایی این موفقیت مهم را به دست آورد. محمد بنا در دورانی که هدایت تیم ملی را برعهده داشت موفقیت‌های زیادی را کسب کرد و در نهایت هم با آرای مردمی به شایستگی بهترین مربی تاریخ شد. هر چند که در بین کاندیداها می‌شد نام منصور برزگر هم به‌عنوان یکی از کاندیداها باشد.
 
تیم 98
یکی دیگر از آیتم‌های این جشنواره انتخاب بهترین تیم قرن بود. با آرای مردمی هم تیم ملی فوتبال در جام جهانی 98 به‌عنوان بهترین تیم قرن انتخاب شد. تیمی که به واسطه برتری مقابل امریکا در جام جهانی 98 و قبل از آن حذف تیم ملی استرالیا در مرحله مقدماتی این عنوان را به دست آورد. البته در این بخش از تیم ملی والیبال نشسته به‌عنوان یکی از تیم‌های برتر تاریخ ورزش ایران و جزو سه تیم برتر در رأی‌گیری تقدیر شد.
 
تختی ؛  مدال قرن
یکی دیگر از جوایز مهمی که در این جشنواره اهدا شد؛ انتخاب مدال قرن بود. مدالی که به غلامرضا تختی رسید. مدال طلای المپیک 1956 که توسط تختی به دست آمد. در این بخش هم می‌شد به مدال طلای حمید سوریان در المپیک 2012 نگاه ویژه‌ای داشت که اولین طلای تاریخ کشتی فرنگی در المپیک بود اما نه تنها جایزه نگرفت بلکه حتی این مدال مورد تقدیر هم قرار نگرفت و در این بخش از زهرا نعمتی، ملی‌پوش پاراتیراندازی دارنده سه طلای پارالمپیک به‌عنوان یکی از مدال‌آوران برتر تاریخ ورزش ایران تقدیر شد. انتخابی که شاید هم به‌دلیل راضی نگه داشتن تمام بخش‌ها انجام شد.
 
یزدانی؛ صحنه ماندگار
 حسن یزدانی هم در این جشنواره جایزه قرن را گرفت که در نوع خود بسیار جالب توجه بود. صحنه مسابقه او با دیوید تیلور در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان به‌عنوان صحنه ماندگار قرن انتخاب شد. در این بخش هم می‌شد به صحنه‌های جذاب دیگری اشاره کرد اما به هر شکلی بود مسابقه یزدانی با تیلور این جایزه را برد. یکی از صحنه‌های مهم رکوردشکنی سیامند رحمان در پارالمپیک ریو بود که چند بار رکورد دنیا را شکست. در این مراسم از مرحوم سیامند رحمان، قوی‌ترین ورزشکار معلول جهان تقدیر شد و پدر او لوح و تندیس را دریافت کرد.
 
 گل قرن؛ خداداد عزیزی
جایزه گل قرن هم به خداداد عزیزی به واسطه گلی که به استرالیا در انتخابی جام جهانی 1998 زد؛ رسید. جایزه‌ای که کاندیدای دیگری مثل گل حمید استیلی به امریکا در جام جهانی 98 را داشت. شاید می‌شد در بین کاندیداها گل معروف سیروس قایقران به کره‌شمالی را هم که سال‌ها تیزر اخبار ورزشی بود، قرار داد.

Page Generated in 0.0048 sec