printlogo


کد خبر: 246624تاریخ: 1401/2/24 00:00
روایت گم شدن یکتا
بر باد رفتـه

رضا عباسپور     

ماجرای ناپدید شدن «یکتا جمالی» دخترجوان و نقره‌‌ای تیم اعزامی وزنه‌برداری جوانان به رقابت‌های جهانی یونان، اگرچه اتفاق تازه‌ای نیست اما این ماجرا که در ابتدا بیشتر شبیه به یک سناریوی «پناهندگی» از قبل طراحی و چیده شده به نظر می‌رسد، با تکذیب خانواده این ملی‌پوش (پدر و خواهر یکتا) وارد فاز جدیدی شده است. البته ماجرای ناپدید شدن یکتا در یونان هرچه باشد، نمی‌تواند پوششی باشد بر سهل‌انگاری، سوءمدیریت و ناتوانی علی مرادی، رئیس بازنشسته و غیرقانونی وزنه‌برداری و تیم اجرایی و فنی اعزامی که در یونان مسئول اصلی حراست و هدایت 2 وزنه‌بردار جوان پسر و دختر اعزامی به این دوره از پیکارهای جهانی جوانان بودند.
 
بی‌اعتنایی به تذکر مربی
برخی شنیده‌ها پس از بازگشت تیم اعزامی به کشور از زبان حاضران در این دوره از رقابت‌ها حاکی از این است که روز مسابقه علیرضا یوسفی که روز پایانی مسابقات جهانی جوانان بوده، یکتا جمالی به بهانه استراحت به سالن مسابقه نمی‌رود و در هتل می‌ماند. اما مربی تیم ادعا می‌کند این موضوع (غیبت یکتا در هتل محل اقامت تیم) را ابتدا به مشاور فنی (اکبر خورشیدی) اطلاع داده و از نیامدن یکتا به سالن مسابقه اظهار نگرانی کرده است. اما مشاور فنی اعتقاد داشته که جای نگرانی نیست چون او تنهایی جایی نمی‌رود و قطعاً در هتل استراحت می‌کند. حتی این موضوع به نماینده حراست و علی مرادی نیز اعلام می‌شود، اما آنها هم نسبت به این اتفاق واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.
بعد از مسابقه علیرضا یوسفی، وقتی همه از سالن مسابقات به هتل محل اقامت تیم‌ها برمی‌گردند دیگر کار از کار گذشته و مشخص می‌شود که یکتا جمالی ناپدید شده است. نکته قابل تأمل و البته تأسف‌برانگیز در این خصوص، بی‌اعتنایی عجیب مسئولان حاضر در یونان است که هیچ واکنشی نسبت به نیامدن این دختر 17 ساله همراه با مربی‌اش به سالن مسابقه نشان ندادند؟! این در حالی است که وظیفه ذاتی و قطعی آنها حراست از تک تک نفرات اعزامی به مسابقات برون‌مرزی است. سوای سناریوی پناهندگی جمالی، اگر حادثه‌ای برای این دختر جوان رخ دهد، مسئولان حاضر چه پاسخی برای بی‌مسئولیتی خود در مواجهه با خانواده این ملی‌پوش دارند؟
 
چرا پاسپورت گرفته نشد؟
یکی از سؤالاتی که در این رابطه وجود دارد، این است که چرا بعد از گرفتن تست دوپینگ از یکتا، کادرفنی بلافاصله پاسپورت جمالی را از او نگرفتند تا مانع تصمیم او شوند؟ همه این موارد ثابت می‌کند که حتی اگر جمالی از هتل محل اقامت تیم ایران به نیت پناهندگی هم فرار کرده، مسئول اول و آخر این اتفاق تأسف‌برانگیز، علی مرادی به‌عنوان رئیس و سرپرست تیم، همچنین نماینده حراست، کادرفنی وهمه آنهایی هستند که از مرادی بعد از بازنشستگی و حکم دیوان تا به امروز حمایت کردند. حمایتی که امروز با سهل‌انگاری و بی‌مسئولیتی این رئیس بازنشسته تبدیل شد به ماجرایی تلخ که هجمه سنگینی را به وزنه‌برداری و ورزش ایران تحمیل کرد.
 
دومین پناهندگی در دوره جدید ریاست مرادی
یکتا جمالی دومین ورزشکاری است که در دوره جدید ریاست علی مرادی در مسابقات برون‌مرزی ناپدید شده و به همین سبک و سیاق دست مرادی و تیم همراهش را در حنا می‌گذارد. اولین وزنه‌برداری که سال 96 در دوره مدیریتی جدید علی مرادی همراه با تیم پیشکسوتان وزنه‌برداری ایران به‌عنوان نماینده کشورمان به المپیک این رده سنی در کشور نیوزیلند اعزام شد، اما در نهایت مثل یکتا جمالی در زمان بازگشت تیم به ایران در فرودگاه نیوزیلند غیبش زد و متواری شد، احسان بیاتی بود. گویا آن تجربه تلخ برای علی مرادی و همراهانش درس عبرت نشد که حواسشان را بیشتر روی افرادی که احساس می‌شود ممکن است به هر دلیلی پایشان در اعزام‌های برون‌مرزی بلغزد متمرکز شوند. حالا این دومین مورد ناپدید شدن عجیب و غیرمنتظره‌ای است که در طول 6، 7 سال اخیر مدیریت پرحاشیه علی مرادی در مجموعه وزنه‌برداری ایران و در حاشیه رقابت‌های برون‌مرزی رخ می‌دهد و روی سر وزنه‌برداری آوار می‌شود. قطعاً ماجرای یکتا اولین مورد نیست و آخرین مورد هم نخواهد بود اگر تغییرات اساسی در این مجموعه ایجاد نشود.
 
 
شکایت پدر یکتا
بلایی سر دخترم بیاید چه کسی پاسخگو است؟
خانواده یکتا جمالی خصوصاً پدر و خواهر او، با توجه به اینکه مسئولان فدراسیون از رئیس گرفته تا دبیر و نایب رئیس و...، حاضر به پاسخگویی درست و حسابی و شفاف‌سازی ماجرا نیستند تا نگرانی این خانواده را کم کنند، قصد شکایت دارند. پدر یکتا در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی می‌گوید: «من هرچه با آقای مرادی و بیرانوند، رئیس و دبیر فدراسیون و بقیه مسئولان مربوطه مثل حراست و...، تماس گرفتم در این چند روز یک جواب درست و حسابی که ما را قانع کند از وضعیت دخترم ندادند. اصلاً ما نمی‌دانیم چه بلایی سر یکتا آمده و دختر 17 ساله‌ام الان کجاست و چه سرنوشتی دارد؟ هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست و ما نمی‌دانیم باید چه کنیم؟»
او ادامه می‌دهد: «من به خاطر بی‌توجهی و ناملایمات زیادی که در این چند سال روی دختر جوانم بعد از مدال‌آوری پیاده شد، قسم خورده بودم که دیگر اجازه نمی‌دهم یکتا با این وضعیت اسف‌بار در مسابقه‌ای وزنه بزند. تا قبل از اعزام تیم به یونان هم روی حرفم بودم، اما وقتی اصرار علی مرادی، خود یکتا و کادرفنی تیم را برای اعزام دخترم به مسابقات جهانی دیدم، راضی شدم و به فدراسیون آمدم و اجازه خروج از کشور دخترم را به فدراسیون دادم. اما نمی‌دانستم این‌طور از امانتی که به آنها سپردم مراقبت می‌کنند. من و طایفه ما که طایفه بزرگی در ایل بختیاری است، شنبه به تهران می‌آییم تا ببینیم چه بلایی سر دخترم آمده است. در این ماجرا همه آنهایی که بابت مراقبت از فرزندم در مسابقات جهانی یونان کم‌کاری و سهل‌انگاری کردند، مقصر هستند و باید تاوان سهل‌انگاری و قصورشان را پس بدهند. اگر بلایی سر دختربچه من بیاید ما باید چه کنیم؟»  خواهر یکتا جمالی هم در این خصوص صحبت‌های جالبی دارد: «یکتا برای عروسی من که قرار بود بعد از بازگشت او از مسابقات جهانی یونان باشد، قول داده بود دست پر برگردد. اصلاً کلی با هم برای مراسم عروسی تدارک دیده بودیم. خواهرم حتی زمان برگشتش به ایران را به من و خاله‌ام گفته بود و خیلی امیدوار بود که مدال جهانی بگیرد که خدا را شکر گرفت. البته او بعد مسابقه خیلی از کم‌توجهی مربیان در پشت صحنه مسابقه و بی‌تجربگی آنها در جدول‌خوانی مسابقه ناراحت و گله‌مند بود. او به من گفت، هرچه به مربیانم می‌گفتم زمان رفتنم روی صحنه برای حرکت دوم دوضربم را بگویید به من می‌گفتند نگران نباش زود است، بعد 15 ثانیه مانده به مسابقه گفتند و من با بدن سرد رفتم روی تخته و نتوانستم وزنه را مهار کنم. او ناراحت بود که به‌خاطر یک کیلو اختلاف مدال نقره جهان را درمجموع از دست داد. مرادی و همه آنهایی که آنجا بودند خواهرم را به امان خدا رها کردند و حالا هم جواب ما را سربالا می‌دهند.»
 

 


Page Generated in 0.0045 sec