printlogo


کد خبر: 241153تاریخ: 1400/10/30 00:00
نگاهی به 21 بازیکنی که همیشه در ترکیب بودند
بدون جانشین‌ها

رسول مجیدی
 
 نیمی از فصل گذشته و در این چند روز گزارش‌های آماری جالبی از لیگ منتشر شده. در جریان 15 هفته اول تنها 21 بازیکن بوده‌اند که در تمامی بازی‌های تیم‌شان به‌صورت فیکس بازی کرده‌اند. 8 نفر از آنها حتی تعویض هم نشده‌اند تا بدین ترتیب در تمامی 1350 دقیقه ممکن طعم بازی در لیگ بیست و یکم را چشیده باشند. در این گزارش نگاهی داریم به نفرات شاخص این لیست 21 نفره.
 
صدرنشینان اعتقادی به ترکیب ثابت ندارند
از قدیم رسم بر این بود تیمی که دارد به موفقیت و پیروزهای‌ پیاپی می‌رسد، ترکیب اولیه‌اش را تغییر ندهد. اصلاً به همین خاطر بود که به اصطلاح به 11 نفر فیکس تیم می‌گفتند «ترکیب ثابت». اگر یادتان باشد تا همین چندسال پیش پیشکسوتان فوتبال که به‌عنوان کارشناس به صداوسیما می‌آمدند، مدام این جمله ورد زبانشان بود: «نباید به ترکیب برنده دست زد» اما حالا دوره و زمانه تغییر کرده. مثلاً استقلال که قهرمان نیم فصل شد، تنها و تنها یک بازیکن داشته که در تمامی 15 هفته سپری شده به‌عنوان یار ثابت در ترکیب قرار داشته؛ سیاوش یزدانی. مدافعی که حاشیه‌های زیادی هم بابت خدمت سربازی‌اش مطرح شد. البته در تیم فرهاد، مهدی مهدی‌پور هم در هر 15 بازی فصل حاضر بوده اما چون هفته اول و در بازی با هوادار از ابتدای نیمه دوم وارد ترکیب شد، اسمش در لیست مذکور نیامده. در پرسپولیس هم اوضاع از همین قرا‌ر است و فقط میلاد سرلک بوده که به نظر بی‌جانشین می‌رسیده. یحیی گل‌محمدی در هر 15 مسابقه او را جزو یازده بازیکن اصلی‌اش به زمین فرستاد و سرلک هم سعی کرد جواب این اعتماد را بخوبی بدهد. او این فصل دومین بازیکن با‌دقت پرسپولیسی‌ها در زمینه پاس دادن است.
 
راز موفقیت آلومینیوم؟
امسال تیم آلومینیوم بدون شک پدیده مسابقات بوده. تیمی ترسناک در اراک که به هیچ کس باج نمی‌دهد. آنها فعلاً در رده چهارم قرار دارند و یکی از مدعیان اصلی کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آیند. جالب اینجاست که رسول خطیبی برخلاف فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی، هر هفته ترکیب نسبتاً ثابتی را به میدان می‌فرستاد. دست‌کم 6 بازیکن این تیم در تمامی بازی‌های فصل از ابتدا در ترکیب بودند: اسماعیل شریفات، میلاد فخرالدینی، مصطفی احمدی، وحید محمدزاده، رامتین سلیمان‌زاده و پوریا آریاکیا. 3 نفر آخر حتی یک دقیقه هم تعویض نشده‌اند تا تیم آلومینیوم بیشتر از همیشه مدیون‌شان باشد. این مسأله البته حاکی از دست خالی خطیبی از لحاظ مهره هم هست و می‌شود تعابیر و تفسیرهای دیگری هم برایش به کار برد.
 
دروازه‌بان‌های مطمئن
وقتی صحبت از بازیکن‌های همیشه فیکس می‌شود، منطقی است که تعداد آنها در این لیست زیاد باشد اما امسال تنها 3 تیم از 16 تیم حاضر در لیگ برتر اعتماد تام و کامل از دروازه‌بان‌های‌شان داشتند: نساجی، فجر سپاسی و سپاهان. حقیقی، ایمان صادقی و کنت موفق شده‌اند در هر 15 بازی برای تیم‌های یاد شده به میدان بروند تا از این حیث از همتایان لیگ برتری‌شان پیشی بگیرند.
 
8 نفری که در همه بازی‌ها بودند
به غیر از سه دروازه‌بانی که در سطور بالا به آنها اشاره شد و سه بازیکن آلومینیوم که نام‌شان قبل‌تر به میان آمد (وحید محمدزاده، رامتین سلیمان‌زاده و پوریا آریاکیا)، 2 بازیکن دیگر هم بوده‌اند که نه تنها همیشه در ترکیب فیکس قرار داشتند بلکه هرگز در انتهای بازی هم نفس کم نیاوردند و تمامی 1350 دقیقه نیم فصل اول را بازی کرده‌اند. یکی از آنها امید نورافکن است که در تیم سپاهان به میدان می‌رود و فصل فوق‌العاده‌ای را سپری می‌کند و دیگری امید خالدی ا‌ست که بازوبند کاپیتانی نفت آبادان را به دست می‌بندد.

Page Generated in 0.0061 sec