printlogo


کد خبر: 241109تاریخ: 1400/10/30 00:00
خطیبی: مسببان حذف سرخابی‌ها عذرخواهی هم نمی‌کنند
باخت به آبادان لازم بود
یکدلی رفاقت و تلاش رمز موفقیت تیم بود

گفت و گو 
جعفر برزگر   
 
بدون شک تیم آلومینیوم اراک در نیم فصل اول با عملکرد و نتایجی که از خود به جا گذاشت را می‌توان پدیده مسابقان دانست. این تیم حالا با هدایت رسول خطیبی در جام حذفی هم مدعی است. مربی جوانی که در همین مدت ثابت کرده می‌تواند با تعدادی بازیکن با انگیزه کارهای بزرگی انجام دهد.
 
تیمی که 15 هفته متوالی روند خوبی داشته حتماً برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است.
 شما لطف دارید اما واقعیت این است که وقتی نتایج خوبی به دست می‌آید عوامل زیادی در آن سهیم هستند. از هیأت مدیره، مدیرعامل و عوامل باشگاه گرفته تا بازیکنان و کادر فنی و از همه مهم‌تر حمایت مردم خوب اراک و هواداران تیم. ما مجموعه یکدلی داریم که کار را آسان‌تر می‌کند. از طرفی بازیکنان هم نسبت به پیراهنی که پوشیده‌اند تعهد و تعصب دارند.
تیم شما شاید مثل بعضی تیم‌های دیگر ستاره‌های زیادی نداشته باشد اما کاملاً یکدست است.
 من شاید جزو 2،3 تا مربی باشم که کارش را در این فصل دیر آغاز کرد. قبل از حضور من هم یکی دو بازیکن جدا شده بودند و در ابتدای فصل هم نتوانستیم خط جلوی تیم‌مان را تقویت کنیم. با این حال بازیکنان تلاش مضاعفی داشتند تا حد امکان کمبودها را برطرف کنند.
تیم‌تان عالی نتیجه گرفته و فقط یک باخت دارید که آن هم مقابل صنعت نفت در آبادان بود. تصور باخت 3-1 کمی سخت به نظر می‌رسید.
 بعضی وقت‌ها این شکست‌ها لازم است. من با احترام به تیم خوب صنعت نفت باید بگویم گل دوم‌شان در شرایطی رقم خورد که بازیکن ما به‌دلیل مصدومیت روی زمین افتاده بود و هر چه بچه‌های ما گفتند توپ را بیرون بزنید توجهی نکردند و همان موقع گل زدند. در واقع تمام بازیکنان ما ایستاده بودند که از لحاظ روحی تیم را به هم ریخت. به هر حال این اتفاقات جزئی از فوتبال است و ما گلایه‌ای نداریم.
در جام حذفی هم فوق‌العاده بودید و به نظر می‌رسد نگاه ویژه‌ای به این جام دارید.
 بر اساس قرعه مسابقات ما دو بازی با تیم‌های لیگ برتری انجام دادیم. ابتدا فجر و بعد هم سپاهان. به هر حال تیمی که با برنامه وارد مسابقات می‌شود و قصد صعود به رده‌های بالاتر را دارد برایش فرقی نمی‌کند با چه تیمی روبه‌رو خواهد شد.
اما شکست دادن سپاهان کار آسانی نیست.
 من هم با شما موافقم. سپاهان یکی از قوی‌ترین تیم‌های ایران و حتی آسیا است. بچه‌های ما کار سختی را انجام دادند. البته آنها هم ما را اذیت کردند اما بازیکنان آلومینیوم هم از ابتدا با ذهنیت پیروزی به میدان آمدند. شک نکنید برای بازی‌های بعدی هم همین انگیزه و تلاش را از بازیکنان خواهید دید.
پرسپولیس را هم خوب می‌برید.
 ما سعی می‌کنیم همه تیم‌ها را ببریم، پرسپولیس هم جزو بهترین‌های ایران و آسیا است که کادرفنی و نفرات بسیار خوبی دارد. ضمن اینکه بازیکنان ما هم انگیزه مضاعفی برای رویارویی با تیم‌های مطرح دارند.
کیفیت بد اکثر زمین‌ها یکی از مشکلات تیم‌ها بعد از 21 دوره لیگ برتر بوده. به نظر شما عجیب نیست.
 وقتی فدراسیون بازی‌ها را به طور فشرده برگزار می‌کند حداقل باید زمین بازی‌هایش کیفیت مناسب را داشته باشد. تیم‌ها میلیاردها تومان هزینه می‌کنند و بازیکن می‌گیرند که از آنها استفاده کنند اما بازیکن روی این زمین مصدوم می‌شود و چند هفته‌ای بیرون می‌ماند. خب، در این شرایط فقط پول‌های هزینه شده از بین می‌رود. در حال حاضر فقط 4-3 زمین خوب برای بازی وجود دارد و به اعتقاد من فدراسیون برای تیم‌هایی که این شرایط را ندارند باید جرایمی در نظر بگیرد. متأسفانه مدیران کل ورزش استان و مسئولان شهری در آن شهر توجه زیادی نمی‌کنند که زمین‌های‌شان کیفیت لازم را ندارد.
زمین بازی شما جزو زمین‌های خوب است؟
 بله، برای اینکه من هفته‌ای دو سه مرتبه به استادیوم می‌روم و می‌بینم پرسنل زحمتکش آنجا برای حفظ و نگهداری چمن تلاش می‌کنند.
تیم شما 9 گل از 13 گلش را در نیم ساعت پایانی زده، چرا؟
 با اینکه ما فرصت کافی برای آمادگی پیش فصل نداشتیم اما به لحاظ بدنی شرایط بچه‌ها را تقویت کردیم. از طرفی تعویض‌هایی که انجام می‌دهیم همه و همه ارتباط مستقیم با این آمار درست شما دارد. اما یک موضوع را هم باید بگویم.
بفرمایید.
 برای من ریکاوری بعد از بازی فوق‌العاده اهمیت دارد. به همین دلیل بعد از بازی بازیکنان را در اختیار می‌گیرم تا ریکاوری خیلی خوبی انجام دهند که این مسأله برای فوتبالیست‌ها فوق‌العاده اهمیت دارد. این اتفاق از خیلی مصدومیت‌ها پیشگیری می‌کند. ما در نیم فصل اول فقط دو مصدوم داشتیم که جالب است بگویم آنها باید به دلایل شخصی و خانوادگی اردوی بعد از بازی را ترک می‌کردند و چون در ریکاوری تیم حضور نداشتند مصدوم شدند.
برای حرفه مربیگری‌تان الگویی هم دارید؟
 صددرصد. مگر می‌شود الگویی نداشت. البته 70-60 درصد کار مربیگری تجربه است و بقیه‌اش حضور در کلاس‌های پیشرفته و حداقل روزی یکی دو ساعت مطالعه است.
تیم ما در نیم فصل اخراجی هم نداشته است.
 برای اینکه بازیکنان شخصیت تیمی و انفرادی را در زمین به طور حرفه‌ای عمل می‌کنند.
حذف سرخابی‌ها و اثراتش را روی بازیکنان چطور ارزیابی می‌کنید.
 دلیل اصلی‌اش ضعف مدیریت است. متأسفانه نه تنها هیچکدام‌شان عذرخواهی هم نمی‌کنند بلکه تقصیر را گردن مدیر قبلی می‌اندازند. من همیشه گفتم که فدراسیون باید تعدادی از مدیران ترجیحاً فوتبالی را برای گذراندن دوره‌های مدیریت ورزشی و حرفه‌ای فوتبال به خارج از کشور بفرستد. در آنجا اولین موضوعی که برای‌شان مهم است درآمدزایی و ساختار‌سازی است و بعد نتیجه‌گیری اما اینجا دقیقاً برعکس است. همه می‌خواهند اول نتیجه بگیرند. شما ببینید چرا از صفایی فراهانی به نیکی در ورزش یاد می‌شود چون مدیریت را بلد بود یا همین آقای سمند که مدیر گسترش فولاد بودند و نزدیک به 80-70 درصد ساخت ورزشگاه بنیان دیزل را انجام دادند که به نظرم مدیری قهرمان هستند. این اتفاق حتماً روی بازیکن و مربی که یک سال تلاش کردند و سهمیه گرفتند تأثیر منفی می‌گذارد.
این هفته با پدیده بازی دارید.
من بازی‌شان را با مس رفسنجان دیدم و متوجه شدم که اگر بخواهیم نگاه ته جدولی به آنها داشته باشیم به مشکل می‌خوریم. از وقتی هم آقا داود سیدعباسی آمده به لحاظ فنی خیلی خوب بازی می‌کنند اما مشکلاتی دارند که به نظر می‌رسد تمرکزشان را گرفته است.
و صحبت پایانی.
از مردم خوب اراک، تمام عوامل باشگاه (مدیریت، کادر پزشکی،‌ فنی‌، بازیکنان و تدارکات) که تلاش کردند نیم فصل را با ایستادن در مکان چهارم جدول به پایان برسانیم تشکر می‌کنم. امیدوارم با تلاش چندین برابری در نیم فصل دوم همین روند را ادامه دهیم.

Page Generated in 0.0056 sec