printlogo


کد خبر: 240767تاریخ: 1400/10/25 00:00
چرا لیگ برتر جذاب نیست؟
در حسرت شمار 9

رسول مجیدی
 
آقای گل لیگ برتر تا به اینجا که نیمی از فصل گذشته، تنها و تنها 2 گل در جریان بازی به ثمر رسانده! این یک آمار شوکه‌کننده است از چیزی که بر سر لیگ فوتبال ایران آمده: «تهی شدن از مهاجمان شماره 9 کلاسیک و گلزن»
شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بیست و یکمین دوره لیگ برتر، دست‌کم تا الان، کم‌گل‌ترین دوره مسابقات بوده. نیم فصل اول در مجموع 120 بازی فقط شاهد 209 گل بود. 74/1 گل در هر بازی. این در حالی است که غیر از 2 فصل، در سایر اوقات همیشه میانگین گلزنی لیگ برتر بالای 2 بوده و در دهه اول این میانگین به عدد 5/2 نزدیک بود. فصل هجدهم و بیستم هم گرچه آمارش به 2 گل در هر بازی نرسید اما چیزی نزدیک به آن بود: 98/1.
نیم‌فصل اول لیگ امسال شاهد بیشترین مساوی‌های بدون گل بود. 22 بازی از جمع 80 بازی برگزار شده با نتیجه بدون گل به پایان رسید. بیش از 4/1 باز‌ی‌ها یا به عبارت دقیقه‌تر 5/27 درصد گل مسابقات برگزار شده.
پس شاید جای تعجب نداشته باشد که وضعیت جدال برای کسب آقای گلی هم چندان چنگی به دل نزند.
در حال حاضر گادوین منشأ با به ثمر رساندن 8 گل در صدر جدول گلزنان قرار دارد. این مهاجم نیجریایی لیگ برتر در حالی به این عدد رسیده که 6 گلش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده و فقط 2 گلش را در جریان بازی وارد دروازه رقبا کرده.
نفر دوم جدول هم لوسیانو پریراست. کاپیتان فولاد خوزستان 7 گل زده که 4 گلش از روی نقطه پنالتی بوده.
کوین یامگا، خرید جدید استقلال هم با زدن 7 گل در تعقیب این دو نفر است. جالب اینجاست که او هم مثل پریرا و منشأ، بیش از نیمی از گل‌هایش را به وسیله پنالتی به ثمر رسانده؛ 4 تا.
درواقع اگر بخواهیم آنهایی که بدون ضربه پنالتی گل زده‌اند را لیست کنیم؛ هدی عبدی، عیسی آل‌کثیر، پیمان بابایی، سعید صادقی و کریم اسلامی وضعیت بهتری از 3 مهاجم یاد شده دارند. آنها هرکدام 4 گل به ثمر رسانده‌اند و هرگز پشت پنالتی‌های تیم‌شان قرار نگرفته‌اند.
نکته جالب دیگر در مورد بهترین گلزنان نیم‌فصل اول لیگ برتر این است که هر 3 مهاجم پیشتاز خارجی هستند و این نشان از خالی شدن لیگ از مهاجمین گلزن و بالفطره ایرانی دارد. تک‌تیراندازهایی که تنها با کمی درخشش در سال‌های اخیر راهی لیگ اطراف شده‌اند تا لیگ ما هر سال خالی‌تر از ستاره و مهاجم شود.
 

Page Generated in 0.0056 sec