printlogo


کد خبر: 240730تاریخ: 1400/10/25 00:00
تعویض هوشمندانه‌ای که برد پرسپولیس را رقم زد
«پهلوان» زنده را عشق است!

گزارش
محمدقراگزلو      
 
اگر قرار به مقایسه کیفیت بازی فجر مقابل پدیده باشد به نظر می‌رسد شرایط سرخ‌ها در بازی اخیرشان بهتر بوده است. شاید برخی آن سه موقعیت متوالی از دست رفته در نیمه نخست بازی مشهد را ببینند و بگویند پرسپولیس در تهران نیمه اول ضعیف‌تری نسبت به دیدار قبلی داشت اما چه در بحث مالکیت، چه گردش و چرخش توپ در تمام نقاط زمین و تست کردن راه‌های مختلف رسیدن به دروازه حریف به نظر می‌رسد فرم پرسپولیس در مسابقه اخیر بهتر از قبل بوده است.
 
21 شوت و فقط 5 شانس گل!
پرسپولیس یک بار دیگر بازی مالکانه‌اش را به رخ حریف کشید و 60 درصد دقایق توپ را در اختیار داشت. این در شرایطی بود که تیم دونده فجر هم در فضاهای تنگ کنترل خوبی روی توپ داشت اما در فاز حمله بازیکن خلاق و تأثیر‌گذار نداشت و به سختی موقعیت می‌ساخت. پرسپولیس در این بازی حدود دو برابر حریف پاس داد (612 به 330) که 86 درصد دقت پاس داشت. سرخ‌ها در این بازی 21 شوت به سمت دروازه حریف زدند که یک رکورد در این فصل بود. در واقع این یک پیشرفت برای پرسپولیس در فاز حمله بود اما با دقت شوت بسیار پایین فقط 5 تا از این ضربات در چهارچوب بود و 5 شانس مسلم گلزنی در طول 90 دقیقه نصیب سرخ‌ها شد که برای یک بازی خانگی مقابل تیمی از پایین جدول آمار جالبی نیست.
 
عبدی در نقش عیسی
مهدی عبدی روی نیمکت می‌نشست چون مثل آل‌کثیر با مدافعان حریف درگیر نمی‌شد، کمتر می‌دوید، کمتر می‌جنگید و برای تیم بازی نمی‌کرد اما در این بازی متحول شد. با مصدومیت عیسی و قرار گرفتن عبدی کنار ترابی، شماره 16 پرسپولیس در فرم بازی کاملاً متحول شد. در شرایطی که ترابی در پاره‌ای از دقایق وینگر بود یا هافبک آزاد وسط زمین، عبدی در نقش تنها مهاجم هم خیلی خوب با مدافعان حریف می‌جنگید و اجازه بازیسازی به آنها نمی‌داد، هم خیلی خوب در موقعیت گلزنی قرار می‌گرفت و ضربه می‌زد که فقط خوش‌شانس نبود نامش جزو گلزنان این بازی لقب بگیرد چرا که یا ضرباتش بلاک می‌شد یا با اختلاف کمی بیرون می‌رفت. با این حال تحول بزرگ بازی عبدی نشان داد او پتانسیل تبدیل شدن به یک مهاجم کامل را دارد و یحیی می‌تواند از این به بعد بیشتر روی او حساب کند.
کلین‌شیت با سید
خط دفاع پرسپولیس موفق شد مقابل فجرسپاسی کلین‌شیت کند. این البته نکته افتخارآمیزی برای مدافع عنوان قهرمانی در یک بازی خانگی نیست اما وقتی بدانیم پرسپولیس مقابل هوادار و پدیده هم خیلی ساده گل خورده و این ششمین بازی از 15 بازی نیم فصل بوده که تیم یحیی گلی نخورده، بسته نگه‌داشتن دروازه می‌تواند نکته مهمی باشد. در این اتفاق البته بازگشت سیدجلال به ترکیب می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. یحیی بعد از تست کردن ارنج فرجی – نعمتی و سیدجلال – نعمتی حالا به ترکیب ابتدای فصل سیدجلال – فرجی برگشته و از این ارنج در بازیسازی و مقابله با ارتش هوایی حریف نتیجه گرفته است. این یعنی که در بازی حذفی مقابل ذوب‌آهن و دیدار با فولاد هم این ارنج تکرار می‌شود.
 
شیری بیرون نرفت، پهلوان برگشت
پرسپولیس هم در نیمه نخست و هم نیمه دوم بازی با فجر نمایش قابل قبولی داشت اما انگار برای پیروزی یک هل کوچک می‌خواهد که این اتفاق با یک تغییر درست و بموقع اتفاق افتاد. بعد از دقیقه 60 و برای اولین تغییر در ترکیب، در شرایطی که شاید به نظر می‌رسید مهدی شیری طبق بازی‌های قبلی بیرون بیاید و با حضور پهلوان در هافبک راست، سیامک نعمتی به دفاع راست برود، شیری بیرون نرفت تا سعید آقایی که در نیمه دوم شرایط خوبی نداشت با پهلوان تعویض شود. با این تغییر وحید امیری تبدیل به مدافع چپ شد و پهلوان روی دست او بازی کرد. با این تغییر خیلی زود مثلث‌های فوق‌العاده‌ای با حضور امیری - ترابی – پهلوان ایجاد شد و فشار پرسپولیس از آن ناحیه آنقدر بالا رفت که بعد از چندین حرکت ترکیبی خوب، پرسپولیس از همان ناحیه به گل رسید. با این بازی احسان پهلوان که این فصل از دید یحیی کاملاً دور شده بود دوباره زنده شد و حالا در شرایطی که عالیشاه مصدوم شده، می‌تواند دوز خلاقیت را در کانال‌های کناری زمین -‌جایی که کادر فنی به بازیسازی از آن دل بسته‌اند‌– بالا ببرد.

Page Generated in 0.0062 sec