printlogo


کد خبر: 240683تاریخ: 1400/10/25 00:00
تحولات اقتصاد NBA و تأثیر آن بر واسطه‌ها و طرفداران

علی رضایی
 
سال‌هاست بنای اقتصاد NBA به صورت متمرکز پایه گذاری شده است اما این رویه در آینده نزدیک، ثبات خودش را از دست خواهد داد و به اقتصاد غیر‌متمرکز مبدل خواهد شد. امروزه اساس درآمدزایی NBA بر مبنای حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، فروش بلیت، شرکت‌ها و اسپانسرهایی که از برند لیگ و یا اسم فوق ستاره‌ها برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند، است. علاوه بر اینها لیگ NBA از فروش کلکسیون افتخارات باشگاه‌ها و بازیکنان نیز بهره می‌برد. اکثر طرفداران از اوضاع و اقتصاد لیگ NBA تا حدودی مطلع هستند اما شاید از تحولاتی که در آینده نزدیک در این لیگ رخ خواهد داد بی‌خبر باشند. داده‌های اینترنتی و دنیای ارتباطات طرفداران NBA بیشتر روی بستر وب 2 هست  که این نوع ارتباط با وجود واسطه‌ها امکان‌پذیر است؛ واسطه‌هایی همچون اینستاگرام، فیسبوک و شبکه‌های تلویزیونی که از این طریق کسب و کار ایجاد می‌کنند. اما اساس تحولاتی که در آینده در دنیای اینترنتی و NBA اتفاق می‌افتد، این است که وب 2 به وب 3  تبدیل می‌شود؛ با این تغییرات تمام واسطه‌ها هم از بین می‌روند. در سال جدید NBA دست به کار جدیدی زده است، آن هم فروش یک سری NFT یا رمز ارز از بازیکنان حرفه‌ای که با استقبال فوق‌العاده‌ای هم مواجه شده است؛ فروش یک سری آیتم‌های کلکسیونی که در واقع برای خریداران و طرفداران بسکتبال هم می‌تواند منبع درآمد ارزی باشد. بازار کلکسیون‌ها و ورزش‌ها تاریخچه‌ مخصوص خود را دارد. لیگ بسکتبال NBA هم تصمیم گرفته است در جدیدترین فصل این بازار در عصر دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه‌ (NFT) بازیکنان موردعلاقه‌ طرفداران را بفروشد. 

Page Generated in 0.0052 sec