printlogo


کد خبر: 240529تاریخ: 1400/10/22 00:00
آنالیز

منچستر همچنان جذاب نیست
صعود ناپلئونی شیاطین سرخ
منچستریونایتد به‌عنوان آخرین تیم جواز حضور در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی انگلیس را کسب کرد اما با نمایشی که شاید به دل خیلی‌ها ننشست. در حقیقت عملکرد شاگردان رالف رانگنیک در شب پیروزی یک بر صفر خانگی برابر استون‌ویلا که کریستیانو رونالدو هم بازی نکرد، در حدی بود که صدای کارشناسان انگلیسی هم درآمد. در این بین بازیکنی که بیش از همه مورد انتقاد واقع شد، مارکوس رشفورد، مهاجم انگلیسی جوان شیاطین سرخ بود. در حالی که اسکات مک‌تامینی تنها بعد از 8 دقیقه از آغاز بازی گلزنی کرد، رشفورد با نمایش مأیوس کننده‌اش، بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت. عملکرد ضعیف او و دیگر مهاجمان برای افرایش اختلاف با حریف سبب شد که شیاطین سرخ هر لحظه استرس از دست دادن برتری‌شان را داشته باشند. استون‌ویلا در اوایل نیمه دوم به وضوح تیم برتر میدان بود و در واقع دو بازیکن این تیم دنی اینگز و اولی واتکینز هم برای این تیم گل‌‌هایی زدند که مردود اعلام شد. در سمت مقابل برای من‌یونایتد، رشفورد در کنار برونو فرناندز، میسون گرینوود و ادینسو کاوانی در سیستم 2-2-2-4 رالف رانگنیک نتوانست کار خاصی انجام دهد و یک موقعیت خوب را هم از دست داد. او در نهایت 4 دقیقه به پایان بازی از میدان بیرون آمد هرچند طبق نظر میکی گری، کارشناس فوتبال انگلیس او خوش‌شانس بود که تا آن موقع در زمین بازی دوام آورد.
گری، کارشناس سایت تاک‌‌اسپورت حین تماشای بازی رشفورد خطاب به او گفت: «مارکوس رشفورد، من عذر می‌خواهم اما با تکان دادن دست‌هایت در زمین بازی و این‌طور لو دادن توپ دیر یا زود از زمین بازی تعویض خواهی شد. این اتفاق هم در این فصل بارها رخ داده است.» گری ادامه داد: «زبان بدن رشفورد در حال حاضر دارد به معنای واقعی شوک‌آور بازی می‌کند، نه فقط او بلکه بسیاری از این بازیکنان منچستریونایتد همین‌طور هستند. عملکرد آنها در نیمه دوم به معنای واقعی کلمه افتضاح بوده است.» استون‌ویلایی‌ها فکر می‌کردند از حریف‌شان پیش افتادند زمانی که ازری کنسا سانتر اینگز را با ضربه سر وارد دروازه من‌یونایتد کرد هرچند که VAR با این استدلال که هم‌تیمی او یاکوب رمزی مانع دفاع کردن کاوانی برای جلوگیری از ضربه کنسا شده، این گل را مردود دانست. بعد از آن هم واتکینز گلی زد که کمک داور بدرستی پرچم زد و آن را آفساید اعلام کرد. با همه فشاری که استون‌ویلا آورد، یونایتد توانست طوفان میهمان را کنترل کند و در 20 دقیقه پایانی بر بازی مسلط شود. رالف رانگنیک درباره عملکرد شاگردانش گفت: «در نیمه دوم ما چشم به ضدحملات داشتیم و می‌توانستیم از آن موقعیت‌ها استفاده بهتری داشته باشیم. گاهی تصمیماتی اشتباه می‌گرفتیم اما زمانی که آرایش هافبک‌های‌مان را لوزی کردیم، کنترل بیشتری بر بازی داشتیم. در 20 دقیقه پایانی کنترل بیشتری داشتیم. تیم ما همان زمانی که اهمیت داشت، متحد شد. در نهایت ما یک پیروزی مهم کسب کردیم. این هدف ما بود که به دور بعدی برسیم.»
 
 
مانه ناجی سنگالی‌ها
اولین بازی تیم ملی سنگال در جام ملت‌های آفریقا به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در این رقابت‌ها نشان داد که سطح این مسابقات آنقدر هم که خیلی‌ها تصور می‌کنند پایین نیست و باید انتظار رخ دادن هر اتفاقی را در آن داشت. سادیو مانه و یارانش در آغاز کارشان در شهر بافوسام کامرون در گروه B‌ مسابقات مقابل زیمبابوه قرار گرفتند و تا دقیقه هفتم وقت‌های تلف شده انتظار کشیدند تا سرانجام توانستند دروازه حریف را باز کنند آن هم از روی نقطه پنالتی. این پنالتی نتیجه خطای هند کلوین مازونگه در محوطه جریمه زیمبابوه برای گرفتن توپی بود که به سمت دروازه تیمش شلیک شد. سنگال تیم اول قاره آفریقا در رده‌بندی فیفا محسوب می‌شود اما این تیم تنها 18 بازیکن از نفراتی را که سرمربی‌اش به اردو دعوت کرده بود در اختیار داشت چرا که مابقی آنها یا مبتلا به کرونا هستند یا هنوز ریکاوری بعد از مصدومیت‌شان را کامل نکرده‌اند. با تمام اینها سهم تملک توپ شیرهای قاره سیاه و موقعیت‌هایی که آنها داشتند قابل مقایسه با حریف‌شان نبود هرچند که آنها باز هم نمایش مقتدرانه ارائه نکردند. سنگالی‌ها برخلاف شروع طوفانی‌شان با شوت خطرناکی که بولایه دیا در ثانیه 40 بازی زد و با فاصله‌ای نزدیک از کنار دروازه زیمبابوه عبور کرد، نتوانستند جریان بازی را یکطرفه به سود خودشان پیش ببرند. البته تیم حریف هم به جز چند ضدحمله نه چندان مؤثر و موقعیت‌هایی که در ضربات شروع مجدد داشت، کار خاصی انجام نداد. زیمبابوه‌ای‌ها در حالی تا آستانه گرفتن امتیاز از سنگال پیش رفتند که تا قبل از آغاز تورنمنت به خاطر مداخله دولت در امور مربوط به فدراسیون فوتبال در آستانه محرومیت از سوی فیفا قرار داشتند. در حالی که سنگال به زحمت توانست از سد زیمبابوه بگذرد، در دیگر بازی گروه B هم گینه موفق شد مالاوی را با یک گل شکست دهد. مهم‌ترین بازی دور اول مسابقات اما بدون شک مصاف مراکش و غنا در گروه C بود که به نظر می‌رسید با تساوی بدون گل تمام شود اما 7 دقیقه به پایان مراکشی‌ها توسط صوفیان بوفال قفل دروازه‌ها را شکستند.

Page Generated in 0.0033 sec