printlogo


کد خبر: 240525تاریخ: 1400/10/22 00:00
بارسلونا-رئال مادرید، نیمه‌نهایی سوپرجام اسپانیا، ساعت 22:30
ال‌کلاسیکوی حیثیتی در شبه جزیره

بارسلونا و رئال مادرید امشب در نیمه نهایی سوپرجام اسپانیا در عربستان به مصاف هم می‌روند. شیوه جدید سوپرجام اسپانیا باعث شده چهار تیم در یک کشور بی‌طرف به مصاف هم بروند و در نهایت قهرمان مشخص شود.
کار بارسلونا در این فصل به جایی رسیده که پیروزی‌اش مقابل رئال ماردید شگفتی محسوب می‌شود. معمولاً می‌گویند در ال‌کلاسیکو تیمی شانس بیشتری برای پیروزی ندارد؛ در یک دهه گذشته برای این اظهارات مرسوم دلایلی وجود داشته مثل اینکه بازی بارسلونا و رئال مادرید شرایط خودش را دارد، فرم دو تیم هیچ ربطی به این بازی حساس ندارد و پیروز میدان تیمی است که در گرمای رقابت بتواند بیشتر و بهتر تحمل کند. اما این بار وضعیت طوری است که حتی کارلو آنچلوتی، مربی رئال مادرید هم نتوانسته این‌طور وانمود کند.
 
همیشه متغیر
بین بارسلونا و رئال، هیچ برتری ای استمرار نداشته، یکی روند قدرتمندی در پیش می‌گیرد و دیگری مربی آسیب‌پذیری دارد و گاهی برعکس. از سال 2010 در 40 بازی میان این دو تیم در رقابت‌های مختلف بارسلونا 16 برد داشته و رئال مادرید 14 پیروزی. بارسلونای پپ گواردیولا آخرین تیمی بود که برتری واقعی در این میدان به دست آورد و در مقطعی پنج برد متوالی در ال‌کلاسیکو به دست آورد، از جمله برد 6 بر 2 در سانتیاگو برنابئو و 5 بر صفر در نوکمپ. در این پنج بازی بارسلونا 16 گل زد و تنها دو گل خورد. بعد از آن هیچ کدام از دو باشگاه چهار برد پیاپی برابر یکدیگر کسب نکردند تا این فصل که رئال دوم آبان 2 بر یک در باران نوکمپ به پیروزی رسید و این نخستین دیدار دو تیم بعد از جدایی لیونل مسی از بارسلونا بود. برتری رئال مادرید دراماتیک و تا همین اواخر حتی قابل توجه هم نبوده. بر خلاف بارسای گواردیولا این برتری، حاکمیت اندیشه و سبک نبوده. هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اند که بتوان با حروف بزرگ آن را نوشت. با همه اینها رئال مادرید با فاصله شانس اول پیروزی در بازی امشب در نیمه‌نهایی سوپرجام اسپانیا است که در ریاض برگزار می‌شود.
 
هفت هزار کیلومتر
اینکه بازی را هفت هزار کیلومتر آن طرف‌تر برگزار می‌کنند برای فدراسیون فوتبال اسپانیا 300 میلیون یورو درآمد اضافه دارد هرچند از نظر فوتبالی، رقابت را بیشتر نمایشی می‌کند تا یک جام جدی.
به هر حال رئال مادرید با 17 امتیاز اختلاف نسبت به بارسلونا در صدر جدول لالیگا قرار دارد و بارسا در این فصل به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا قانع است. کریم بنزما و وینیسیوس جونیور روی هم تنها دو گل از کل تیم بارسا کمتر زده‌اند. در اروپا هم دو تیم در یک رقابت نیستند، رئال در یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان است و بارسلونا در پلی‌آف صعود به یک‌هشتم‌نهایی لیگ اروپا.
 
فرصت مناسب
فاصله دو تیم زیاد شده نه فقط به خاطر آمدن آنچلوتی-که تأثیرگذار بوده- بلکه به این دلیل که بارسلونا به یک تیم متوسط تبدیل شده است. بدهی بیش از یک میلیارد یورویی باشگاه سقوط تیم را سریع و دردناک کرده. با این حال بازی امشب فرصتی برای بارسلونا است نه برای اینکه به روند پیروزی‌های رئال مادرید پایان دهد بلکه ثابت کند روند نسبتاً موفقیت‌آمیز اخیر می‌تواند تداوم داشته باشد. تیم ژاوی شش بازی است که نباخته و از میانه جدول به یک امتیازی منطقه سهمیه لیگ قهرمانان رسیده. این تیم نظم و برنامه دارد، گل‌های کمتری می‌خورد اگرچه در زدن آن هم مشکل دارد.
فران تورس می‌تواند یک راه حل خوب برای گلزنی باشد. او بالاخره اجازه بازی را به دست آورد بعد از آنکه تمدید قرارداد ساموئل اومتیتی در بودجه باشگاه فضا ایجاد کرد و تست کرونای او هم منفی شد. پدری، خلاق‌ترین بازیکن تیم هم دوباره می‌تواند بازی کند. آنسو فاتی هم که نزدیک به دو ماه است بازی نکرده، به ریاض رفته است.
بارسلونا اگر از پنجمین باخت متوالی در ال‌کلاسیکو فرار کند یک شگفتی بزرگ حذفی صورت می‌گیرد. آنقدر شانس رئال مادرید برای پیروزی در این بازی زیاد است که از نظر خیلی‌ها باخت نزدیک برای بارسلونا پیروزی محسوب می‌شود. آنچلوتی بعد از برد 4 بر یک شنبه شب برابر والنسیا گفت: «روی کاغذ ما شانس بیشتری برای بردن داریم، اما این فقط یک فرضیه است و باید دید در عمل چه می‌شود.»
رئال مادرید در 247 بازی برابر بارسلونا 99 پیروزی به دست آورده در حالی که بارسلونا 96 برد داشته. 52 بازی هم مساوی شده.
 
اخبار تیمی
رونالد آرائوخو و فرانکی دیونگ از مصدومیت رها شده‌اند اما سرخی روبرتو و اریک گارسیا همچنان درگیرند. اریک گارسیا در جریان تساوی یک - یک شنبه شب بارسلونا برابر گرانادا مصدوم شد و بازیکن سابق منچسترسیتی تا پنج هفته نمی‌تواند بازی کند. گاوی هم که در این بازی اخراج شد، در بازی بعدی لالیگا محروم خواهد بود. پدری و فران تورس اگرچه به ریاض رفته‌اند اما معلوم نیست بتوانند در این بازی مهم نقشی داشته باشند.
رئال مادرید به جز گرت بیل که حتی روی نیمکت هم نمی‌تواند بنشیند، هیچ مصدوم دیگری ندارد. دنی کارواخال هم که از مصدومیت رها شده اگر شرایط ایده‌آل بدنی داشته باشد جای لوکاس واسکس را در دفاع راست می‌گیرد. بعید است مربی ایتالیایی تغییرات زیادی در ترکیب تیمی ایجاد کند که با یک بازی برتر تیم سرسخت والنسیا را شکست داده.
 
‌ترکیب احتمالی
بارسلونا:‌ تر اشتگن؛ دست، پیکه، لنگله، آلبا؛ گونزالس، بوسکتس، گاوی؛ دمبله، دیونگ، دپای
رئال مادرید: کورتوآ؛ کارواخال، میلیتائو، آلابا، مندی؛ کروس، کاسمیرو، مودریچ؛ آسنسیو، بنزما، وینیسیوس
 

 


Page Generated in 0.0047 sec