printlogo


کد خبر: 238609تاریخ: 1400/9/17 00:00
هفتمین دربی بدون سرمربی خارجی
خوشبختی در دوردست‌ها
آخرین دربی با حضور دو سرمربی خارجی به سال ۱۳۹۸ و آخرین روز از فصل تابستان باز می‌گشت؛ عصری که آندره‌آ استراماچونی شکست یک بر صفر مقابل شاگردان گابریل کالدرون را در عین شایستگی برای کسب حداقل تک امتیاز پذیرفت

 
میعاد نیک
 
جدال چند صد میلیاردی ۲۲ بازیکن و دو جین کادرفنی در نبرد سنتی شهرآورد فوتبال پایتخت آنقدر مملو از بی‌رنگی، کرختی و نازیبایی بود که صدای همه هواداران را به اعتراض در‌بیاورد. سوای اشتباهات بحث‌برانگیز داوری و سایه افکندن برخی تصمیم‌های جنجالی بر اصل مسابقه، افت فاحش کیفیت فنی دو تیم و ناتوانی بازیکنان و کادرهای فنی در اجرای تاکتیک‌های درست و اصولی، باعث شده تا هیچ احدی از این تساوی بی‌روح و یخ حتی علی‌رغم تقسیم غنایم راضی نباشد.
نکته مستتر در زیر پوست دربی ۹۷ اما در میانه‌های میدان که در کناره‌های زمین چمن یکدست ورزشگاه آزادی و روی نیمکت سرمربیان بود؛ جایی که دو کادرفنی با هدایت دو سرمربی ایرانی زمام امور را در دست داشتند. یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی که از گران‌قیمت‌ترین سرمربیان فوتبال ایران هستند، به عنوان مسئول اول وضعیت فنی تیم چنان نمایش متزلزل و عاری از هر گونه خلاقیتی را از خود در شهرآورد برجای گذاشتند که دیگر هیچ جای دفاعی از سرمربی و مربی ایرانی برای مدافعان‌شان باقی نماند. ترس فرو رفته به جان بازیکنان، رنگ‌های پریده و عدم خودباوری در اردوگاه دو تیم از همان ابتدای دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از یک سو و ناتوانی محض مربیان ایرانی از ایجاد خلاقیت، نوآوری و رهنمودهای تاکتیکی از سویی دیگر باعث شد تا بی‌کیفیت‌ترین دربی حداقل ۱۰ سال اخیر با آمار عجیب و غیرقابل باور ۹۰ دقیقه بدون حتی یک شوت در چارچوب دو دروازه پایان یابد.
جای خالی دو سرمربی خارجی حتی بیشتر از سیستم کمک‌داور ویدئویی و یا ارتباط رادیویی و تکنولوژی خط دروازه در این مسابقه به چشم آمد. فوتبال ایران که درگیر یک لوپ اصم و الکن شده و هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد؛ با این شرایط راه‌ها برای ورود سرمربیان تئوریسین از اروپا بسته شده تا ویترین فوتبال ایران بشود دربی صفرِ صفر. انسداد اکثر راه‌های درآمدزایی باشگاه‌های دولتی مثل استقلال و پرسپولیس در کنار کارشکنی‌ها و بی‌مبالاتی‌های سازمان صداوسیما در قبال پرداخت حق مسلم فوتبال ایران از مسیر پخش تلویزیونی، تراز مالی سرخابی‌ها را در شرایط بدی قرار داده تا حتی نتوانند به سرمربی مناسب خارجی فکر کنند و پس از مواجه شدن با انحصارگرایی دلال‌های سرمربیان وطنی، مبلغی بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای یک فصل خرج چنین تفکراتی کنند.
آخرین دربی با حضور دو سرمربی خارجی به سال ۱۳۹۸ و آخرین روز از فصل تابستان باز می‌گشت؛ عصری که آندره‌آ استراماچونی شکست یک بر صفر مقابل شاگردان گابریل کالدرون را در عین شایستگی برای کسب حداقل تک امتیاز پذیرفت اما از آن دربی تا دربی ۹۷، چه مایه فاصله‌هاست! حتی با مرور های‌لایت دربی ۹۰ هم می‌توان به این گزاره صحه گذاشت که سرمربی خارجی و تهیه امکانات لازم برای او از نان شب هم برای فوتبال ما وجوب بیشتری دارد؛ سایر مسائل پیشکش.
 

Page Generated in 0.0058 sec