گزارش
بهناز میرمطهریان @mirmotaharian
از ورود وزیر ورزش به اختلافات مربوط به تبلیغات محیطی تا انتخاب مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، از اقدامات مورد نیاز برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال تا خصوصیسازی باشگاهها در کنار صدها مسأله دیگر، همه از مواردی هستند که وزارت ورزش را خواه ناخواه با فوتبال در ارتباط نگه میدارد. حتی اگر بنا به اصرار فیفا، وزیر ورزش از ریاست مجمع فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شده باشد. به همین بهانه با بیژن ذوالفقارنسب، به عنوان مشاور فوتبالی وزیر ورزش و جوانان صحبت کردیم و درباره همه این موارد از او پرسیدیم.
عدهای به زور میخواهند تبلیغات محیطی را بگیرند
داغترین بحثی که در هفتههای اخیر، وزیر ورزش با فوتبالیها داشته، مربوط میشود به بحث تبلیغات محیطی. بعد از اختلافنظرهای فراوان بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ، در نهایت وزیر ورزش در مصاحبهای ضمن حمایت از باشگاه استقلال، خواست که سازمان لیگ، تبلیغات محیطی را به باشگاههای سرخابی واگذار کند. به تازگی اما مصاحبههای اعتراضی از سوی فجر شهید سپاسی و شهرخودرو روی سایت سازمان لیگ منتشر شده است که به این واگذاری اعتراض داشتهاند. آنها این واگذاری را به ارتباط افرادی با وزیر ورزش مرتبط دانستهاند و گفتهاند که تغییر سیستم تبلیغات محیطی، ارزش ریسک ندارد.
ذوالفقارنسب در واکنش به موضعگیری اخیر سازمان لیگ به ایران ورزشی میگوید: «اقتصاد در ورزش، درست مثل یک قایق است. همه ما در یک قایق هستیم و نمیتوانیم منفک از بقیه، کار خودمان را بکنیم و نقشه راه خودمان را داشته باشیم. واضح است که یکی از راههای درآمدزایی در فوتبال هم تبلیغات محیطی است و هر باشگاه باید در استادیوم خانگیاش از درآمد حاصل از تبلیغات محیطی استفاده کند. درست است که در حال حاضر باشگاههای ما استادیوم ویژه خود را ندارند که AFC و فیفا هم تکلیف این موضوع را روشن میکنند. به هر حال اما عدهای به زور میخواهند تبلیغات محیطی را در اختیار بگیرند و چشم همه را به روی این موضوع ببندند. الان فوتبال ما، ورشکسته است و همه به نوعی میخواهند از بودجه دولت ارتزاق کنند. نه درآمدی از تبلیغات محیطی دارند و نه حق پخش تلویزیونی. به همین خاطر است که همه بدهکارند. بالاخره باید این مشکل از جایی حل شود.»
به حق پخش تلویزیونی هم میرسیم
مشاور وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبتهایش به لزوم خصوصیسازی اشاره میکند: «اگر فوتبال در اختیار بخش خصوصی بود، هیچ یک از این اتفاقات نمیافتاد. این خصوصیسازی باید 10، 15 سال پیش اتفاق میافتاد و لازمه این اتفاق این است که باشگاهها منابع درآمدزایی خود را مثل تبلیغات محیطی و حق پخش داشته باشند.»
آیا برای حق پخش تلویزیونی هم مثل تبلیغات محیطی تلاش میشود؟ ذوالفقارنسب در پاسخ به این سؤال میگوید: «حتماً به حق پخش تلویزیونی هم ورود میکنیم چون این یکی از راههای درآمدزایی فوتبال است و نمیتوان از آن به سادگی گذشت. باید نهادهای نظارتی و اقتصادی هم ورود کنند تا این مشکل را برطرف کنیم. بخش خصوصی ما بدون این منابع درآمدزایی، مالکان را به سرنوشت زنوزی دچار میکند؛ کسی که با بودجه شخصیاش برای باشگاه هزینه کرد و با تلخی جدا شد حقش این نبود. به نظرم در این مواقع باید دولت و نهادهای دولتی دخالت کنند و نظم خاصی را ایجاد کنند.»
دیگر زمان اعلام مدیر پرسپولیس را نمیگویم
ذوالفقارنسب درباره پروسه انتخاب مدیرعامل پرسپولیس به ایران ورزشی میگوید: «همه گفتوگوها و بررسیها برای انتخاب یک گزینه اصلح برای مدیریت پرسپولیس انجام شده است که اگر این اتفاق بیفتد، اوضاع پرسپولیس خیلی بهتر از الان میشود. به هر حال اگر انتخاب گزینه مدیریت پرسپولیس تا الان طول کشیده، حتماً در جست و جوی یک شخصیت توانمند و قابل اعتماد هستند. به هر حال این میزان حساسیت برای انتخاب مدیرعامل باشگاه پرسپولیس طبیعی است. بیشتر از یک ماه است که داریم بررسیهای لازم را انجام میدهیم و من نمیدانم چه زمانی گزینه نهایی انتخاب میشود. من که دیگر زمان اعلام مدیر را نمیگویم. سه هفته پیش گفتم تا پایان هفته، مدیرعامل معرفی میشود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.»آیا نام ذوالفقارنسب هم در میان گزینههای مدیریت باشگاه است؟ او پاسخ میدهد: «خیر، مدیرعامل پرسپولیس از میان گزینههای توانا و متخصص در این زمینه انتخاب میشود.»
فدراسیون فوتبال به موقع اساسنامه را میرساند
فدراسیون فوتبال درگیر و دار تصویب لایحه دولت در مجلس و ارائه این سند به فیفا است. مشاور وزیر ورزش با اینکه از جزییات پروسه اصلاح بند اول اساسنامه فدراسیون فوتبال بیخبر است اما درباره حساسیتی که این موضوع در حال حاضر دارد، میگوید: «اصلاح اساسنامه پروسه بسیار حساس و مهمی است. فیفا شدیداً میخواهد براساس زمانبندی و سر وقت مقرر، این کار انجام شود و به این موضوع حساس است. من فکر میکنم فدراسیون فوتبال به موقع این کار را انجام دهد.»