printlogo


کد خبر: 237950تاریخ: 1400/9/4 00:00
مانوئل فرناندز، سرمربی تیم ملی هندبال: خوش‌شانس هستید و روی خندان مرا را دیده‌اید
اگر به تیم ملی ایران باور نداشتم، اینجا نبودم

ایران ورزشی - سرمربی تیم ملی هندبال دهان که باز می‌کند، باز تصویر یک مربی مقتدر را به رخ می‌کشد. مربی حرفه‌ای که خیلی خوب می‌داند کجا آمده و چه انتظاری از تیم تحت اختیارش دارد.
مانوئل مونتایا فرناندز به فهرست 35 نفره برای اعلام به کنفدراسیون هندبال آسیا جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا رسیده و برای دفاع از این لیست، روبه‌روی خبرنگاران می‌نشیند. او هدف اصلی این نشست را توضیح درباره تصمیم‌اش می‌داند و البته بازیکنانی که به دعوت او برای حضور در تیم ملی پاسخ منفی داده‌اند.
حرف‌های فرناندز را به چند بخش اصلی می‌توان تقسیم کرد که یکی از مهم‌ترین‌هایش سه شرطی است که برای بازیکنان گذاشته است؛ البته او پیش از هر صحبتی از تیم ملی بانوان که چند روز دیگر رقابت‌های قهرمانی جهان را در پیش دارد، تقدیر می‌کند: «از فرصت استفاده می‌کنم و از صمیم قلب برای بانوان آرزوی موفقیت دارم و خوشحالم که برای اهتزاز پرچم کشورشان در کشور من اسپانیا تلاش می‌کنند. آنها را به خاطر تلاشی که داشتند، تحسین می‌کنم. آنها مشکلات ورزشی و غیر‌ورزشی در اردن داشتند. تیم بانوان ایران در گروه سختی قرار دارد البته موفقیت اصلی آنها صعود به جام جهانی است و کسب سهمیه کار آسانی نبوده و نباید این امر فراموش شود‌.»
او با این توضیح سراغ معرفی لیست می‌رود و تأکید می‌کند که با شناخت کافی به این نتیجه رسیده است: «دو هفته اول لیگ در ایران بودم و بازی بازیکنان را دیدم. هفته سوم را فیلم دیدم. سه اردو داشتیم و به تورنمنت قطر رفتیم. در مورد لژیونرها در قالب لیگ‌ها و تورنمنت‌ها تمام بازی‌های آنها را دنبال کردم و 52 بازی از آنها در لیگ و هر تورنمنت و جامی که حضور داشتند را دیدم. نمی‌خواهم بگویم امکان اشتباه وجود ندارد اما این آنالیز به ما می‌گوید که از نظر تکنیکی و تاکتیکی و آمادگی جسمانی در چه شرایطی هستند. برای تک تک بازیکنان چه آنها که در داخل بازی می‌کردند و چه در خارج برای پوشیدن پیراهن سه شرط داشتم؛ اول اینکه خودش قلباً بخواهد، دوم اینکه با صددرصد توان بازی کند و شرط سوم اینکه شرایط حضور را داشته باشد.»
سرمربی تیم ملی هندبال با تأکید بر اینکه با تک تک بازیکنان صحبت کرده است، می‌گوید: «وقتی لیستی اعلام می‌شود برخی‌ها ناراضی هستند.  «وودی آلن» می‌گفت من رمز موفقیت را نمی‌دانم ولی رمز شکست را می‌دانم. اگر بخواهم همه را راضی نگه دارم، شکست می‌خورم. به بازیکنان اطمینان و ایمان دارم و با تمام توان تلاش کردند. وقتی مربی تغییر می‌کند، بازیکنان برای تغییر تاکتیک و برنامه کار سختی دارند. بچه‌ها به خوبی خود را با برنامه‌ها تطبیق دادند و باید به گونه‌ای باشیم که وقتی مردم بازی تیم‌شان را می‌بینند به آن افتخار کنند.»
فرناندز درباره زمان اضافه شدن لژیونرها به تیم می‌گوید: «روز اول گفتم با واژه لژیونر موافق نیستم. با این حال فعلاً همین واژه را به کار می‌بریم. اردوی چهارم تیم ملی از 20 دسامبر شوع می‌شود و به جز پوریا نوروزی‌نژاد بقیه در این مرحله از اردو حضور دارند.»
او درباره بازیکنانی که نخواستند همراه تیم ملی باشند هم توضیح کوتاهی می‌دهد: «با سعید برخورداری، 6 سپتامبر اولین ویدیو کنفرانس را داشتیم. خیلی خوب او را می‌شناسم، چون هم تیمی و هم بازی پسرم است. چهاردهم سپتامبر جوابی دریافت نکردم و تماس گرفتم ولی گفت دوره‌اش در تیم ملی تمام شده و چون در اردوی تیم ملی برای مسابقات انتخابی المپیک کنار گذاشته شده، احساس می‌کند تعلقی به تیم ملی ندارد و تمرکزش را روی باشگاه قرار داده است. علیرضا موسوی و حیدری‌راد عضو دینامو بخارست هستند‌. موسوی هم دعوت ما را رد کرد و گفت در اردوی تیم ملی شرکت نمی‌کند. حیدری‌راد هم اینگونه بود و هر بار با او صحبت کردم، گفت به دلایل مشکلات شخصی نمی‌تواند در تیم باشد و اینگونه احساس بهتری دارد. هر دو بازیکن بزرگی هستند ولی من به نظر بازیکن برای حضور در تیم ملی احترام گذاشتم، می‌گذارم و خواهم گذاشت. امین یوسف‌نژاد هم عمل داشته است. وی شرط سوم یعنی توانایی حضور در تیم ملی را نداشت و برای رهایی از بند مصدومیت به تیم ملی نمی‌رسد‌.»
 
نام الله‌کرم استکی در فهرست تیم ملی دیده می‌شود و این در حالیست که او بازی نکرده. فرناندز درباره دلیل دعوت از استکی می‌گوید: «او یک بازیکن بزرگ و شناخته شده است. وی اوایل اکتبر از تیم خود جدا شد و تیم ندارد. الان هم از نظر بدنی فرم مناسبی ندارد. با او صحبت کردم و به او گفتم هر چه سریعتر کار آمادگی بدنی خود را آغاز کند و در عضویت یک باشگاه باشد. زمانی که از نظر بدنی آماده باشد، در مورد وی نه کمتر و نه بیشتر و مثل سایر بازیکنان تصمیم گرفته می‌شود. او تمرینات انفرادی را آغاز کرده و وقتی یک بازیکن با این حد از تلاش خود را آماده می‌کند به آن معنا است که علاقه دارد به عضویت تیم ملی درآید.»
فرناندز در پاسخ به این سؤال که برای تبدیل لیست 35 نفره به 18 نفره، چه شرط‌های دیگری به سه شرط قبلی اضافه می‌شود، می‌گوید: «اول مصدومیت و دوم ملاحظات فنی است. الان تمرکزمان روی این 35 بازیکن است و مطمئن باشید شایسته‌ترین بازیکنان را انتخاب می‌کنم. مطمئن باشید در انتخاب بازیکنان ملاحظات فنی خودم را اعمال می‌کنم‌ و هیچ کسی دخالت نمی‌کند. فقط از مربیانی که در تیم حضور دارند، مشورت می‌گیرم.»
او در ادامه طوری صحبت می‌کند که نشان می‌دهد چه اعتماد و باوری به تیمش دارد: «به این تیم صدرصد ایمان دارم و اگر غیر از این بود، اصلاً این مسئولیت را قبول نمی‌کردم. اگر بازیکنانم شانس حضور در قهرمانی جهان را نداشتند، اینجا نبودم و می‌توانستم تصمیمات ساده‌تری بگیرم. در این دوره از مسابقات 18 تیم در چهار گروه با هم رقابت می‌کنند و این بیشترین تعداد شرکت‌کننده در دوره‌های گذشته است و البته قرعه و شانس نیز تعیین‌کننده است. به خودم و تیمم مطمئنم و با بازیکنانم راحت کار می‌کنم. قطعاً کسب سهمیه جهانی سخت است ولی شاگردانم را باور دارم.»
فرناندز درباره خودش بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «شما خوش‌شانس هستید و روی خوش اخلاق و خندان من را دیده‌اید چرا که افرادی که با من کار کردند، می‌دانند با کسی شوخی ندارم و اصلاً انعطاف‌پذیر نیستم. این انتخاب کاملاً با تصمیم خودم بوده و فقط کادر فنی در انتخاب نفرات به من کمک کردند. اگر خودم انتخاب نکرده بودم، امکان نداشت امروز در این جلسه حاضر شوم و الان در خانه خود استراحت می‌کردم.»
 
 
فهرست 35 نفره تیم ملی هندبال
لیست ۳۵ نفره منتخب مانوئل فرناندز که به‌ کنفدراسیون آسیا هم اعلام شده است به شرح زیر است:
دروازه‌بانان: علی رحیمی، امیدرضا سرپوشی، محمد سیاوشی، سعید برهانی، محسن باباصفری
گوش چپ: مجتبی حیدرپور، محمدرضا کاظمی، سعید علوی، آرمان رحمانی
گوش راست: یونس آثاری، محمد کیانی، محمد قاسمی، میلاد قلندری
خط ‌زن: کیارش طاهری، یاسین کبیریان‌جو، محسن کریمیان، محمد غلامی
پخش: پویا نوروزی‌نژاد، احسان ابویی، رضا شجاعی، محمدمهدی بهنام‌نیا، الله‌کرم استکی
بغل چپ: مهدی موسوی، مهرداد صمصامی، شهاب صادق‌زاده، افشین صادقی، سجاد استکی، رضا یادگاری، مهران رهنما
بغل‌ راست: حسین جهانی، جلال کیانی، بهرام رستمی، محمدرضا اوره‌ای، ابوالفضل افضل‌نیا، شاهو نصرتی

 


Page Generated in 0.0066 sec