printlogo


کد خبر: 237905تاریخ: 1400/9/3 00:00
استقبال ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری از رقابت‌های جهانی
معتمدی، تنها امید طلا

رضا عباسپور     @rez7462

 رقابت‌های وزنه‌برداری 2021 قهرمانی جهان قرار است از اواسط ماه جاری به میزبانی تاشکند ازبکستان آغاز شود. آوردگاهی بزرگ و معتبر که بعد از بازی‌های المپیک توکیو قرار است در رشته وزنه‌برداری با حضور کم‌نظیر اغلب ستاره‌ها و برندهای نامدار وزنه‌برداری ایران برگزار شود. چهره‌های شاخص مخصوصاً در اوزان 96، 102 و 109+ کیلوگرم مردان که قطعاً حضورشان باعث رونق و زیبایی هرچه بیشتر این رویداد معتبر خواهد بود. البته این اتفاق برای تیم‌ملی تقریباً متحول شده وزنه‌برداری ایران که در اکثر اوزان با ترکیبی از وزنه‌برداران جوان و امید قرار است به تاشکند اعزام شود خیلی خبر خوبی نیست، زیرا با نیم‌نگاهی به رکوردهای ورودی و اسامی شرکت‌کنندگان در اوزانی که ما قرار است در آن وزنه‌بردار روی تخته جهانی داشته باشیم و اختلاف رکوردهای ورودی بچه‌های ما با همتایان خارجی‌شان می‌توان دریافت که به جز دسته 102 و شاید هم 96 کیلوگرم، بی‌تعارف ما فعلاً و طبق آمار و ارقام لیست ورودی شانس زیادی برای کسب مدال خوشرنگ جهانی در تاشکند نداریم.
 
بیگلری و جوادی، در کمین اشتباه رقبا
تیم ملی وزنه‌برداری ایران قرار است در رقابت‌های وزنه‌برداری 2021 قهرمانی جهان کارش را رسماً از دسته وزنی 81 کیلوگرم آغاز کند. جایی که مرتضی بیگلری و میرمصطفی جوادی دو وزنه‌بردار باانگیزه و باتجربه تیم ملی وزنه‌برداری ایران نامشان در استارت لیست اولیه رؤیت می‌شود. جوادی با مجموع 360 و بیگلری با مجموع 350 کیلوگرم فعلاً تا قبل از لیست نهایی و مشخص شدن رکوردهای قطعی وزنه‌برداران حاضر در این دوره از مسابقات پنجم و هشتم رده‌بندی را در این دسته وزنی به خود اختصاص داده‌اند. وزنه‌برداران کلمبیا، بلغارستان، چین، ارمنستان، ایتالیا و کره جنوبی به ترتیب رقبای درجه یک و نامدار دو ملی‌پوش کشورمان در دسته 81 کیلوگرم هستند که با مجموع‌های 370 و 365 کیلوگرم مدعیان اصلی کسب مدال‌ها و عناوین قهرمانی جهان در این وزن به شمار می‌روند. البته جوادی و بیگلری اگر هر دو به تاشکند اعزام شوند، قطعاً به واسطه تجربیات خوبی که دارند می‌توانند مترصد اشتباهات و گاف‌های فنی رقبای خود برای کنار زدن آنها و کسب حداقل یک مدال جهانی در حرکات یکضرب، دوضرب یا مجموع باشند. این دسته وزنی با چیزی حدود 6 شرکت‌کننده یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین اوزان مسابقات جهانی 2021 است.
 
تلاش زارعی برای رسیدن به مدال
محمد زارعی و حسین سلطانی 2 وزنه‌بردار حاضر در دسته وزنی 89 کیلوگرم هستند. دو وزنه‌برداری که روی کاغذ با رکورد‌های ورودی 370 و 345 کیلوگرم به ترتیب فعلاً در رتبه‌های ششم و هجدهم این دسته وزنی قرار گرفته‌اند. جدی‌ترین رقبای وزنه‌برداران کشورمان در دسته 89 کیلوگرم وزنه‌بردارانی از کشورهای ارمنستان، کلمبیا، ایتالیا، روسیه، ترکمنستان، تایلند و برخی مدعیان دیگر هستند که با رکوردهای ورودی 380 و 372 شانس‌های اصلی کسب مدال هستند. البته محمد زارعی در بین ملی‌پوشان اعزامی کشورمان به رقابت‌های جهانی اگر شانس پوشیدن دوبنده تیم ملی را داشته باشد به واسطه تجربه بالایی که دارد امید و انگیزه کسب مدال جهانی را هم دارد، زیرا او اگر امسال نتواند صاحب عنوان جهانی شود قطعاً به واسطه جوانگرایی که در ترکیب تیم ملی رخ داده دیگر جایی در شاکله اصلی تیم ملی نخواهد داشت. حسین سلطانی هم که در رقابت‌های آسیایی قبل المپیک که در همین تاشکند ازبکستان برگزار شد، از ناحیه آرنج دست آسیب جدی دیده بود، خاطره چندان خوشی از ازبکستان ندارد اما او هم از جوانان خوش‌آتیه وزنه‌برداری کشورمان است که برای آینده اگر درست هدایت شود می‌تواند مدعی کسب مدال‌های جهانی و المپیکی باشد. ولی اینجا در ازبکستان بعید به نظر می‌رسد شانسی برای مدال‌آوری داشته باشد. دسته 89 کیلوگرم هم جزو اوزان شلوغ این دوره از مسابقات به شمار می‌رود.
 
جدال دهدار با فارس قطری 
دسته وزنی 96 کیلوگرم تا پیش از مشکلات و کدورت‌های جدی که بین سهراب مرادی و کیانوش رستمی با سیستم فنی و مدیریتی وزنه‌برداری ایجاد شود، همواره برای وزنه‌برداری ایران تبدیل شده بود به وزنی پرامید که ستاره‌های نامدار ایران مدعی شماره یک آن برای کسب عناوین قهرمانی و مدال‌های طلای خوشرنگ و مرغوب آن به شمار می‌رفتند اما حالا و در شرایطی که تیم ملی وزنه‌برداری ایران در تاشکند ازبکستان نه کیانوش رستمی را در اختیار دارد و نه سهراب مرادی را، رضا دهدار وزنه‌بردار جوان و دارنده نشان طلای جهانی در سال 2019 جایگزین آنها شده است. وزنه‌برداری جنگنده و پرتلاش که قطعاً روی تخته به هیچ وجه کم‌فروشی نخواهد کرد. دهدار بدون شک جانشین شایسته‌ای برای ستاره‌های 96 کیلویی کشورمان خواهد بود اما او امسال در رقابت‌های جهانی، فارس الباخ قهرمان طلایی بازی‌های المپیک 2021 توکیو را پیش روی خود دارد. سوای الباخ قطری، وزنه‌بردارانی از ارمنستان، کلمبیا، کانادا و گرجستان نیز جزو مدعیان این دسته وزنی هستند که با رکوردهای ورودی 395، 390 و 386 کیلوگرم گزینه‌های اصلی کسب مدال‌های جهانی خواهند بود. رضا دهدار هم با ورودی 385 کیلوگرم جزو مدعیان کسب مدال جهانی در دسته وزنی 96 کیلوگرم به حساب می‌آید. در دسته 96 کیلوگرم علاوه بر سهراب مرادی و کیانوش رستمی، تیان تائو دیگر چهره‌ شاخص و نامدار این وزن از کشور چین نیز یکی دیگر از غایبان نامدار دسته 96 کیلوگرم است.
 
معتمدی، نزدیک‌ترین به طلای جهانی
قطعاً شاخص‌ترین و پرامیدترین وزنه‌بردار ملی‌پوش ایران برای کسب مدال جهانی خصوصاً از نوع مرغوب و خوشرنگ آن (طلا) رسول معتمدی پدیده آینده‌دار وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی 102 کیلوگرم است. معتمدی که بعد از درخشش در رقابت‌های آسیایی 2020 ازبکستان و کسب نشان طلای قهرمانی آسیا حالا آماده‌تر از قبل برای صید مدال طلای جهانی در تاشکند خیز برداشته است، قطعاً نزدیک‌ترین و پرامیدترین وزنه‌بردار ملی‌پوش کشورمان برای کسب مدال‌ طلای جهانی خواهد بود. معتمدی در دسته وزنی غیر المپیکی (102 کیلوگرم) و درکورس قهرمانی وزنه‌بردارانی از کشور ارمنستان و بلغارستان را احساس می‌کند که با رکوردهای ورودی 400 و 395 کیلوگرم فعلاً بالاتر از پدیده وزنه‌برداری ایران قرار دارند. علاوه بر رسول معتمدی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در این وزن امیر حقوقی را دارد که او هم انگیزه‌های زیادی برای کسب مدال جهانی در تاشکند دارد. معتمدی و حقوقی با ثبت رکوردهای ورودی 395 و 385 کیلوگرم فعلاً در رتبه‌های چهارم و پنجم این دسته وزنی قرار دارند.
 
جدال احتمالی عزیزی و سلیمانی با رکوردشکنان 
دسته وزنی 109 کیلوگرم در رقابت‌های جهانی 2021 قطعاً یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های این دوره از مسابقات جهانی خواهد بود. جایی که سیمون مارتیروسیان از ارمنستان به همراه روسلان نورالدینف و اکبرژورائف از ازبکستان، دیمتری هریستف از بلغارستان با مجموع‌ 425 و 420 کیلوگرم، همگی جزو ستاره‌های رکوردشکن و عنواندار جهانی و المپیکی این دسته وزنی به شمار می‌روند. این ستاره‌های مدعی قرار است در تاشکند روی تخته رفته و جدالی نفسگیر و مهییج را برای کسب سکوهای قهرمانی داشته باشند. امیر عزیزی و علیرضا سلیمانی دو ملی‌پوش جوان کشورمان در این وزن هستند که اگرچه با مجموع 385 کیلوگرم فعلاً جایگاه هشتم و نهم را در اختیار دارند اما حقیقت ماجرا این است که بین این همه ستاره قدرتمند نمی‌توان از این دوزنه‌بردار (البته هرکدام که به تاشکند اعزام شوند) توقع کسب سکو و مدال داشت.
 
بازگشت غول تزارها برای رقابت با تالاخادزه
بی‌تردید حسن ختام رقابت‌های جهانی 2021 ازبکستان با حضور و استقبال کم‌نظیر ستاره‌های فوق سنگین جهان و المپیک مثل لاشاتالاخادزه گرجستانی، لوچف روس، گورمیناسیان ارمنستانی، مارت سیم استونیایی و... ، پایانی زیبا و جذاب برای این دوره از رقابت‌های جهانی خواهد بود. بازگشت غول تزارها (لوچف) بعد از محرومیتی طولانی، مطمئناً برای جدال با لاشاتالاخادزه مرد شماره یک و رکورددار دست‌نیافتنی فوق سنگین دنیا و بازپس‌گیری عنوان قوی‌ترین مرد جهان از ستاره گرجستانی این دسته وزنی خواهد بود. آنها با مجموع 470 و 460 و 440 جدی‌ترین وزنه‌برداران این دسته وزنی برای کسب سکوهای قهرمانی خواهند بود. علیرضا یوسفی و آیت شریفی 2 وزنه‌بردار جوان فوق سنگین‌ کشورمان هستند که در نبود علی داودی نایب قهرمان المپیک توکیو نه برای مدال جهانی، بلکه برای کسب تجربه و شاید ثبت رکوردهای جدید در رده سنی جوانان در تاشکند با مجموع 410 و 405 کیلوگرم روی تخته می‌روند.

Page Generated in 0.0057 sec