printlogo


کد خبر: 237888تاریخ: 1400/9/3 00:00
اصرار به سیستم ایتالیایی
آبی لاجوردی

میعاد نیک
 
یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به فرهاد مجیدی و کادرفنی‌اش در فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر فوتبال وارد می‌شد، به مسأله سبک بودن وزن نیمکت و تهی بودن دستان فرهاد از یک یا چند عنصر فنی و تاکتیکی در جمع کادرفنی باز می‌گشت. در فوتبال مدرن و به‌روز سراسر دنیا مرسوم شده که سرمربی امور مدیریتی، روانی و موضوعات کلان را هدایت کند و در عوض مباحث فنی، تاکتیکی و تمرینی را به دستیار اول یا سایر مربیان تیم بسپارد. از همین رو از فرهاد مجیدی که خود را دانش‌آموخته دنیای مربیگری فوتبال اروپا می‌داند و همیشه در به‌روز نگه داشتن اطلاعات خود تلاش کرده، انتظار آن می‌رفت که از یک فرد مقبول در کنار خود استفاده کند.
این ضعف فنی پیش از آغاز لیگ برتر بیست‌ویکم شناسایی و برطرف شد تا مقدمات سفر پرماجرای گابریل پین از مهد تاکتیک فوتبال جهان به ایران به هزار مشکل و مسأله فراهم شود. فرهاد مجیدی که رابطه دوستانه‌اش با فابیو کاناوارو شهره شده، با تکیه بر همین ارتباط توانست دستیار چزاره پراندلی را به حضور در فوتبال ایران و نشستن روی نیمکت تیم فوتبال استقلال ترغیب و مجاب کند. آبی‌پوشان فوتبال ایران که سیستم 3 دفاعی خود را نشأت گرفته از دوران خوش حضور آندره‌آ استراماچونی می‌دانند، این بار با یک مربی ایتالیایی دیگر همین سیستم را البته با چند تغییر اجرا می‌کنند. ناتوانی اکثر بازیکنان شاغل در فوتبال ایران در اجرای فرامین متنوع تاکتیکی و ضعف فکری مربیان ایرانی در تبلور تاکتیک‌های خاص، فرهاد مجیدی را به همکاری با تئوریسین ایتالیایی مجاب کرد اما با گذشت 5 هفته از جریان رقابت‌های لیگ برتر، تغییر چندانی در سبک بازی آبی‌ها دیده نشده. شاید تنها 450 دقیقه فرصت برای تغییرات تاکتیکی چندان مصداق مناسبی برای قیاس و نقد نباشد اما بخشی از این سکون و تداوم روند پیشین به ناتوانی چند بازیکن باز می‌گردد؛ جایی که کمیت تیم فوتبال استقلال در پست‌های حیاتی لنگ مانده. در سیستم‌های متنوع مبتنی بر 3 دفاع، بال‌های کناری تدافعی نقشی حیاتی را در پیشرانه هجومی تیم ایفا می‌کنند و هافبک‌های تدافعی نیز به یاور اصلی مدافعین در فاز مقابله تبدیل می‌شوند اما این هارمونی در جمع آبی‌ها تاکنون دیده نشده.
ضعف مفرط جعفر سلمانی در پست دفاع چپ به همراه افزایش ناگزیر سن وریا غفوری در جناح راست از یک سو و ناهمگونی آرش رضاوند و مهدی مهدی‌پور در روزهایی که خبری از مسعود ریگی هم نیست؛ باعث شده تا سیستم ایتالیایی آبی‌ها سرانجام غایی را پیدا نکند. عدم حضور یک بازیساز فانتزی در این تاکتیک نیز مزید بر علت شده تا سیستم محبوب فرهاد مجیدی به بهترین شکل ممکن اجرا نشود و آبی‌پوشان به دردسر بیفتند. البته قرار هم نیست که این فراز و نشیب ادامه یابد و قطعاً به مرور زمان این هماهنگی شکل خواهد گرفت اما فرهاد و دستیار ایتالیایی‌اش باید مراقب امتیازهای حساس هفته‌های جاری باشند که مبادا از دست برود.
 

Page Generated in 0.0052 sec