printlogo


کد خبر: 237874تاریخ: 1400/9/3 00:00
اوضاع منچستر یونایتد پس از اخراج سولشر
کشتی سرگردان
گفته می‌شود زیدان به زودی مربی پاری‌سن‌ژرمن خواهد شد و پوچتینو فرصت می‌یابد به منچستر برود. البته این خبر بدی برای رئال است، چون ممکن است زیدان، امباپه را در پاریس نگه دارد. با این حال، هنوز ابر ابهام بر بالای اولدترافورد است

 

 به نظر می‌رسد که مایکل کریک پس از هدایت منچستر یونایتد برابر ویارئال، در بازی یکشنبه در خانه چلسی صدرنشین هم روی نیمکت این تیم می‌نشیند. چهار روز بعد، یونایتد با آرسنال در اولد‌ترافورد بازی دارد و در آن هنگام اوضاع تا حدی مشخص‌تر خواهد شد.
سران یونایتد سخت در تلاش هستند مربی را استخدام کنند که موفقیت را به باشگاه برگرداند.
 
چرا منچستر مربی موقت می‌خواهد؟
سران یونایتد در بیانیه جدایی اوله گونار سولشر نوشتند که به دنبال یک مربی موقت تا پایان فصل هستند. این نشان می‌دهد که یونایتد پذیرفته که گزینه‌های مطلوبشان را تا تابستان نمی‌توانند جذب کنند. آنها همچنین بر این باور هستند که کریک، که هرگز مربی نبوده، گزینه مناسبی برای هدایت تیم تا پایان فصل نیست.
با این حال، استراتژی آنها پیچیده به نظر می‌رسد؛ باشگاه می‌خواهد یک مربی را تنها برای شش ماه جذب کند تا اینکه فرد بهتری پیدا شود و جای او را بگیرد. تنها افراد واقع‌گرا، یا مربیان مسنی که به دنبال شغل دائم نیستند، این سناریو را جذاب می‌بینند.
نام استیو بروس آورده شده. او زمانی کاپیتان یونایتد بوده اما ماه‌های آخرش در نیوکاسل به نحوی پیش رفت که طرفداران علاقه‌ای ندارند این مربی را روی نیمکت تیمشان ببینند.
برخی به این فکر می‌کنند که سر الکس فرگوسن شاید یک گزینه عالی باشد اما این مربی اسکاتلندی 79 سال دارد. از لوران بلان و رالف رانگنیک هم نام برده می‌شود اما هر دو در حال حاضر مشغول هستند. بلان مربی الریان قطر است و فصل فوتبال این کشور تا مارس ادامه دارد. رانگنیک هم مدیر فنی باشگاه لکوموتیو مسکو است. البته لیگ روسیه از دو هفته دیگر، برای 10 هفته وارد تعطیلات زمستانی می‌شود.
لوسین فاوره در سال 2020 از بوروسیا دورتموند اخراج شد و هنوز بیکار است. نام این مربی 64ساله در کنار باشگاه‌های لیگ برتری پرشماری دیده شده و در تابستان هم پیشنهاد کریستال پالاس را رد کرد.
 
چه کسی تصمیم می‌گیرد؟
در میان جنجال سوپرلیگ اروپا در بهار، اد وودوارد، معاون اجرایی باشگاه یونایتد اعلام کرد که تا پایان سال، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. در آن هنگام، بسیاری تصور کردند که منظور او پایان فصل است، یعنی در تابستانی که گذشت اما وودوارد ماند و بسیار بعید است که در صورت رفتن از باشگاه، ارتباطاتش را کاملاً قطع کند. یونایتد اعلام کرده که افراد دیگری مانند مت جاج هستند که در زمینه استخدام افراد کار می‌کنند.
اما در حال حاضر، وودوارد و ریچارد آرنولد که احتمالاً در آینده جانشینش خواهد شد، با جوئل گلیزر، از رؤسای هیأت مدیره در ارتباط هستند و وودوارد بود که خبر اخراج سولشر را به او داد.
 
آیا یونایتد پوچتینو را می‌خواهد؟
افراد نزدیک به یونایتد از این تصمیم که باشگاه تا تابستان مربی موقت داشته باشد حمایت می‌کنند. البته آنها می‌پذیرند که اگر مربی که یونایتد به دنبالش است در حال حاضر قابل جذب باشد، باشگاه به سراغش خواهد رفت.
موریسیو پوچتینو، مربی سابق تاتنهام، علاقه دارد به یونایتد بپیوندد. این باور وجود دارد که او از مدیران پاری‌سن‌ژرمن ناراضی است و در صورت فشار یونایتد بر این باشگاه فرانسوی، احتمال پیوستنش وجود دارد.
 
اما آیا یونایتد به سراغ او خواهد رفت؟
پشت پرده تصمیمات مهم باشگاه مشخص نیست. آنتونیو کونته که در تابستان گذشته و پس از قهرمانی در سری آ، اینتر را ترک کرد، در روزی که یونایتد مقابل لیورپول با نتیجه پنج بر صفر شکست خورد، هنوز بیکار بود اما سران یونایتد سولشر را نگه داشتند و سپس کونته هم به تاتنهام پیوست. این حس وجود داشت که مدیریت فردی مانند کونته بسیار سخت است و او یادآور ژوزه مورینیو می‌شد.
اما در واقعیت، هیچ مربی بزرگی نیست که کار با او آسان باشد. فرگوسن اینطور نبود. پپ گواردیولا هم اینطور نبود. پوچتینو هم احتمالاً اینگونه نیست.
پوچتینو حس می‌کند که در یونایتد کنترل بیشتری در زمینه جذب بازیکنان خواهد داشت اما آیا سران یونایتد حاضر می‌شوند این کنترل را به فردی بدهند که در انگلیس هیچ جامی نبرد و با پاری‌سن‌ژرمن حتی قهرمان لیگ یک فرانسه نشد؟
 
دیگر نام چه افرادی شنیده می‌شود؟
اگر استخدام پوچتینو ریسک دارد، نامزدهای دیگر ریسک بیشتری هم دارند. برندان راجرز در دو فصل در لستر عالی کار کرد و این تیم را در هر دو فصل به رده پنجم رساند و فصل پیش هم فاتح جام حذفی شد اما اوضاع او در این فصل متفاوت است. برد مقابل یونایتد در 16 اکتبر یکی از تنها چهار پیروزی این تیم در 15 مسابقه در تمامی رقابت‌ها بوده است.
در جریان شکست خانگی مقابل چلسی، هواداران این تیم را هو کردند. لستر در لیگ اروپا باید لژیا ورشو را ببرد تا بخت صعود به دور بعد را داشته باشد.
راجرز پیش‌تر مربی لیورپول بوده و البته عجیب نیست که بسیاری از طرفداران درباره او تردید داشته باشند.
اریک تن‌هاخ در آژاکس شهرت بسیاری کسب کرده و این تیم را در سال 2019 به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رساند. او پس از جدایی بسیاری از بازیکنانش، از جمله دونی فن‌دبیک که به یونایتد پیوست ولی به او بازی نرسید، باز هم تیم قدرتمندی ساخته است.
اما فاصله بین لیگ هلند و لیگ برتر بسیار زیاد است. فرانک دی‌بوئر در کریستال پالاس بد عمل کرد و یونایتد شاید نخواهد یک مربی هلندی جذب کند.
زین‌الدین زیدان هم بیکار است ولی علاقه‌ای به حضور در یونایتد ندارد. همچنین بعید است لوییس انریکه بخواهد حواسش را از جام جهانی پرت کند.
 
واکنش کارشناسان
کریس ساتن، مهاجم سابق سلتیک، بلکبرن و چلسی گفته اینکه یونایتد به دنبال یک مربی موقت است، شرم‌آور است. او یونایتد را با تیمی در لیگ دو اسکاتلند مقایسه کرده است. ساتن گفته: «آنها می‌خواهند دوباره یک مربی آزمایشی بیاورند. این کاری است که مثلاً باشگاه استن‌هاوس‌مویر انجام می‌دهد. اگر مربی در آزمونش موفق بود، با او قرارداد امضا می‌شود اما این مایه خجالت است. آنها ادعا می‌کنند که بزرگ‌ترین باشگاه دنیا هستند، ولی هیچ برنامه‌ای ندارند.»
میکا ریچاردز، مدافع سابق منچستر سیتی هم گفته: «ما داریم درباره منچستر یونایتد صحبت می‌کنیم و آنها طوری نیستند که بخواهیم لقب بزرگ‌ترین باشگاه دنیا را بهشان بدهیم. اوله تقصیر زیادی داشته اما هیأت مدیره هم همینطور. آنها کریک را مربی تیم ساخته‌اند در حالی که هیچ تجربه‌ای ندارد. اوضاع از بد به مضحک تبدیل شده است.»
 
حالا چه می‌شود؟
حالا بازی با چلسی در راه است و با توجه به نتایجی که یونایتد برابر لیورپول و منچستر سیتی گرفته، طبیعی است که طرفداران یونایتد نگران تیمشان در آن بازی باشند.
اما در پشت پرده، فرآیند استخدام مربی ادامه دارد. افراد داخل باشگاه تأکید دارند که مبتنی بر یک برنامه عمل می‌کنند، هرچند که از بیرون، به نظر نمی‌رسد آنها برنامه‌ای داشته باشند.
منبع: بی‌بی‌سی 

Page Generated in 0.0055 sec