printlogo


کد خبر: 237835تاریخ: 1400/9/2 00:00
اما و اگرهای سفر به آمریکا برای کشتی ایران
انتقام به سبک آمریکایی!

گزارش 
ناصر انصافی مقدم    
 
مسابقه دوستانه دو تیم ایران و آمریکا قرار است بهمن ماه امسال در شهر دالاس آمریکا برگزار شود. این سفر در حالی انجام می‌شود که تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در جریان مسابقه‌های جهانی 2021 نروژ با دریافت سه مدال طلا، سه نقره و یک برنز و 162 امتیاز پس از تیم‌های روسیه و آمریکا بر سکوی سوم جهان ایستاد که پس از نتیجه ضعیفی که در بازی‌های المپیک 2020 توکیو گرفت، نتیجه خوبی به حساب می‌آید.
تیم آمریکا هم در این پیکارها با سه مدال طلا، یک نقره و چهار برنز، شش امتیاز بیشتر از ایران کسب کرد و با مجموع 168 امتیاز نایب قهرمان شد. این آمار نشان می‌دهد که هر دو رقیب دیرینه به یک اندازه مدال طلا دریافت کردند لیکن آمریکایی‌ها دو نقره کمتر و در عوض سه برنز بیشتر گرفتند!
آمریکایی‌ها خواستار آن هستند که ایرانی‌ها با همان ترکیبی که در پیکارهای جهانی 2021 اسلو نروژ ظاهر شدند، یعنی کشتی‌گیرانی همچون حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع دارندگان مدال‌های طلای قهرمانی جهان و علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی برندگان مدال‌های نقره و مجتبی گلیج که در اسلو به مدال برنز رسید برای انجام این مسابقه دوستانه وارد خاک آمریکا شوند.
در طرف مقابل این دیدار دوستانه هم، یعنی تیم آمریکا قرار است با کشتی‌گیران نامدار و مدال‌آور خود همچون توماس گیلمان، داتون فیکس، کایل داک، جردن باروز، دیوید تیلور، جی دن کاکس، کایل اسنایدر و گیبل استینوسون (دارنده مدال طلای المپیک 2020 توکیو) که بعد از المپیک توکیو اعلام کرده بود برای همیشه کشتی آزاد را کنار گذاشته است و می‌خواهد از این پس روی رینگ و در کشتی کج مبارزه کند، در صف مقابل و مبارزه با تیم ایران قرار گیرد.
گویا موفقیت تیم ملی کشتی آزاد کشورمان و کسب سه مدال طلا و شکست کشتی‌گیرانی همچون دیوید تیلور و جی دن کاکس مقابل حسن یزدانی و کامران قاسمپور و ایستادن کشتی‌گیر بسیار جوانی به نام امیرحسین زارع روی سکوی شماره یک وزن 125 کیلوگرم جهان و شکست «طاها آک گول» ترک و «گنو پتریاشویلی» گرجی، قهرمانان صاحبنام جهان و المپیک و در نهایت اینکه زارع با اشاره دستان خود نشان داد که تاج پادشاهی جهان در این وزن فقط از آن او است، در نروژ برای آمریکایی‌ها بسیار گران آمد و حالا آمریکایی‌ها می‌خواهند با حضور کشتی‌گیران ایرانی در خاک آمریکا در این دیدار دوستانه، شکست کشتی‌گیران خود را تلافی کنند.
ظواهر امر نشان می‌دهد فدراسیون کشتی ایران برای حضور و اعزام تیم ملی کشتی آزاد کشورمان به آمریکا، شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر و هم‌اندازه خود آمریکایی‌ها دارد و قرار است که این سفر در فصل زمستان ایران عملی شود. حالا سؤال اصلی و اساسی این است که اعزام تیم کشورمان به آمریکا برای برگزاری فقط یک دیدار دوستانه با توجه به پیمودن و طی کردن مسیر و پرواز بسیار طولانی بین تهران تا شهر دالاس واقعاً چه سود و منفعتی برای کشتی کشورمان دارد؟ در حالی‌ که اگر این سفر برای برگزاری مسابقه‌های جام جهانی و دیدارهای تیم به تیم بین تیم‌های هشت کشور برتر جهان بود، توجیهی برای سفر به آمریکا وجود داشت و می‌شد گفت که این سفر، ضروری و لازم‌الاجراست لیکن برای برگزاری فقط یک دیدار بین تیم‌های ایران و آمریکا که آمریکایی‌ها از آن به عنوان یک دیدار دوستانه نام می‌برند لیکن به اعتقاد ما به هیچ وجه دوستانه هم نیست و فقط جنبه «خصمانه» و «انتقام‌گیری» دارد، واقعاً ضروری است؟
مسئولان فدراسیون کشتی ایران به‌ویژه علیرضا دبیر 45 ساله و رئیس فدراسیون که با بروس بومگارتنر 61 ساله و رئیس فدراسیون کشتی آمریکا در اسلو نروژ دیدار کرد، باید بسیار هوشیار باشند و بهتر است از این سفر چشمپوشی کنند. چراکه این سفر هیچ سود و منفعتی برای کشتی ما نخواهد داشت. تا آنجا که ما اطلاع داریم کشتی‌گیران آمریکایی پس از هر دوره برگزاری مسابقه‌های قهرمانی جهان بلافاصله پس از بازگشت به کشورشان تمرینات آمادگی خود را آغاز می‌کنند و به این طریق، طی سال در فرم آمادگی بدنی خوبی به‌سر می‌برند حال آنکه کشتی‌گیران ما پس از پشت سر گذاشتن مسابقه‌های قهرمانی جهان، برای دریافت جوایز نفیس و ارزنده خود از «این و آن» و همچنین نهادها و ارگان‌های مختلف، به اصطلاح «دوره افتاده» و سپس چندین ماه هم در استراحت مطلق به‌سر می‌برند!
با این بدن‌های ناآماده و نافرم واقعاً می‌توان به مصاف آمریکایی‌های آماده، سرحال و قبراق آن هم در خاک آمریکا رفت؟ از سوی دیگر سفر به آمریکا همواره با حواشی مختلفی از لحاظ سیاسی، ورزشی، اجتماعی و دیگر مسائل هم روبه‌رو بوده و افراد اضافه که به جای آنکه یار و یاور کشتی باشند، سربار تیم‌های کشتی می‌شوند و از همین حالا برای سفر به همراه تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا لحظه‌شماری می‌کنند تا هر طور شده خود را به خاک آمریکا برسانند! فراموش نمی‌شود پس از پایان بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو که حسن یزدانی با شکست دادن «انور گدویف» کشتی‌گیر تیم روسیه در دیدار فینال به مدال طلای المپیک رسید، زامبولات تدیف سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه از رسول خادم رئیس وقت فدراسیون کشتی همچون بروس بومگارتنر رئیس فدراسیون کشتی آمریکا از تیم ملی کشتی آزاد ایران برای سفر به روسیه و تلافی کردن شکست انور گدویف مقابل حسن یزدانی دعوت کرد لیکن رسول خادم با سیاست خود این دعوت را نپذیرفت و آن را رد کرد. ختم کلام اینکه صلاح بر این است تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا اعزام نشود و مطمئناً هیچ اتفاق مهمی هم برای کشتی ما نخواهد افتاد.

Page Generated in 0.0060 sec