printlogo


کد خبر: 237831تاریخ: 1400/9/2 00:00
بررسی «اولین»‌های لیگ برتر
استقلال گل نــزد آلومینیــوم گل خــورد آبادان به رکورد 26 بازیکن رسید

گزارش
‌ وصال روحانی    
 
هفته پنجم لیگ برتر فوتبال کشور را که اواخر هفته گذشته شروع و روز جمعه تمام شد، باید «هفته اولین»ها نامگذاری کرد و به همین منوال امید داشت هفته ششم که فردا برگزار می‌شود، برخی نکات ناب و کم‌سابقه دیگر را که البته به اندازه هفته قبلی نخواهد بود، دربر داشته باشد.
بد نیست «اولین»هایی را که طی هفته پنجم لیگ به ثبت رسید، فهرست‌وار برای شما بیاوریم و به برخی نتیجه‌گیری‌ها هم از این طریق بپردازیم.
* در هفته پنجم از بیست‌و‌یکمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور، علیرضا فغانی داور برجسته ایرانی مقیم استرالیا اولین قضاوتش را در لیگ امسال انجام داد و پس از قضاوت دیدار بدون گل استقلال با نساجی قائمشهر، جواب فرهاد مجیدی را داد که مدعی شده بود این داور یک پنالتی تیم استقلال را نادیده گرفته و به سرمربی آبی‌ها هشدار داد اطلاعاتش را به‌روز کند و به عبارت صریح‌تر، سوادش را بیشتر سازد!
* سپاهان که پیش‌تر هر دو بازی خانگی‌اش را برده بود، برای اولین‌بار در «نقش‌جهان» متوقف شد و با تراکتور صفر-صفر کرد. محرم نویدکیا البته برخلاف همتای استقلالی‌اش اعتراضی به نحوه قضاوت این مسابقه نکرد و برعکس معترف شد حال تیمش این روزها بسان زاینده‌رود، بد است.
* استقلال از طریق تساوی مورد بحث (بدون گل مقابل نساجی) برای اولین‌بار در این فصل گلی نزد حال آنکه در هر چهار بازی قبلی‌اش گلزنی کرده بود. به ثمر رساندن فقط یک گل در دو مسابقه اخیر آبی‌ها، تأکید و نشانه تازه‌ای از ضعف آنان در امور تهاجمی و ثابت‌کننده این نکته است که مجیدی و دستیارانش جانشینانی کارآمد برای شیخ دیاباته و البته مهدی قایدی نیافته‌اند و اینکه این امر را رها می‌کنند و بابک مرادی، ‌مدافع تیم‌شان را فقط 24 ساعت از حضور در تمرینات محروم می‌کنند، نشانگر این است که طرح مؤثری برای رفع ایرادات خط حمله خود ندارند و حتی این را هم نمی‌دانند که اگر بازیکنی خطای انضباطی داشته، فقط با یک روز دوری از تمرینات متنبه نمی‌شود و باید بیش از اینها گوش او را پیچاند!
* اولین تساوی تراکتور در این فصل در روزی به دست آمد که زوونیمیر سولدو، سرمربی کروات جدید این تیم نیز برای نخستین‌بار روی نیمکت آنان نشست. با توجه به برگزاری دیدار تراکتور با سپاهان در اصفهان و فشار بی‌وقفه‌ای که طلایی‌ها به حریف تبریزی برای گلزنی و کسب پیروزی وارد کردند، تساوی برای سولدو نتیجه‌ای بسیار خوب و حتی مانند یک برد بود و تراکتور حتی اگر بعدازظهر فردا (چهارشنبه 3 آذر) تیم قعرنشین پدیده را در تبریز هم نبرد، حلاوت و ارزش تساوی هفته پیش‌اش در زمین سپاهان از دست نخواهد رفت و کوچک جلوه نخواهد کرد.
* جواد نکونام پس از یک دوری موقت از فولاد، اولین بازی‌اش را در مقام سرمربی این تیم در لیگ بیست‌و‌یکم تجربه کرد و چه بازگشت خوب و شیرینی از آب درآمد این رجعت. بازی قرمز و زردهای اهوازی با تیم هوادار در این شهر با تساوی صفر-صفر پیش می‌رفت و عذر فولاد برای گل نزدن و نبردن این بازی موجه بود زیرا از دقیقه 24 با اخراج یکی از بازیکنانش (مهران موسوی) 10 نفره بازی می‌کرد. با این حال در دقیقه 70 بوحمدان که فقط 6 دقیقه از ورودش به میدان می‌گذشت، دروازه هوادار را فرو ریخت تا هر سه امتیاز این بازی به فولادی‌ها برسد و در نخستین مسابقه آنها بعد از بازگشت کاپیتان سابق تیم ملی به جمع آنان، شهد پیروزی در کام اهوازی‌ها جاری شود. ناگفته نماند که دوری نکونام از اهواز نه محصول قهر و مخالفت او با فولاد بلکه با امید تصدی پست سرمربیگری استقلال تهران بود و وقتی بر نکونام ثابت و محرز شد که آجورلو فعلاً قصد تکان دادن مجیدی را ندارد، وی به تیمی بازگشت که در هر دو فصل قبلی با موفقیت آن را هدایت کرده و حتی به کسب یک جام (حذفی) نیز نائل آمده بود که اولین قهرمانی این تیم پرطرفدار اهوازی در تاریخ این رقابت‌ها به حساب می‌آید.
* پیکان در هفته پنجم لیگ برتر اولین شکستش را در این فصل متحمل شد و در خانه‌اش صفر بر یک به فجرسپاسی شیراز باخت و همین شکست سبب شد تیم مجتبی حسینی از نشستن به‌تنهایی در صدر جدول دور بیفتد و تا رده چهارم نزول کند.
* برای اولین‌بار در لیگ بیست‌و‌یکم و به‌واقع در دو لیگ اخیر شاهد حضور رسمی تماشاگران در یک استادیوم و روی سکوها بودیم که این اتفاق حین مسابقه استقلال با نساجی در ورزشگاه آزادی شکل گرفت. در دو فصل اخیر لیگ برتر فقط تماشاگرانی بسیار کم‌شمار توانسته بودند از نزدیک بعضی بازی‌های لیگ را در شهرهایی ببینند که یا استادیوم شهرشان بر پایه بلندی‌ها و ارتفاعات اطراف شهرها قرار دارند و یا در مرکز شهر و در میان خانه‌های مسکونی بنا شده‌اند و فوتبال‌دوستان با استقرار روی بلندی‌ها یا ایستادن روی بالکن‌های خانه‌شان توانسته بودند آن بازی‌ها را ببینند و به کرونای کج‌مدار دهن‌کجی کنند!
* آلومینیوم اراک که در چهار بازی اولش دروازه خود را بسته نگه داشته بود، سرانجام در دیدار با نفت مسجدسلیمان یک گل خورد اما بازی را یک بر 2 برد و به صدر جدول رفت تا شکستن طلسم گل نخوردنش به لطف پیشتاز شدن در لیگ به‌کلی کم‌اثر شود و از یاد رسول خطیبی برود.
* نساجی برای نخستین‌بار در این فصل به یک تساوی بدون گل رسید و با استقلال صفر-صفر کرد و نتیجه مساوی قبلی این تیم که در هفته سوم و مقابل گل‌گهر بود، با نتیجه یک بر یک و گلزنی هر دو تیم همراه بود. با این حال باید اعتراف و تأکید کرد که هر دو تساوی مذکور ارزشمند و مهم بودند زیرا باعث شدند تیم قائمشهری نه در خانه استقلال تهران تسلیم شود و نه در سیرجان به تیم پرمهره امیر قلعه‌نویی ببازد.
 
وقتی هیچ چیزی تعجب‌آور نیست
در پایان هفته پنجم فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور یک رکورد و آمار جالب دیگر هم به ثبت رسید که حیف است از آن یاد نشود. با احتساب وقایع پنج هفته نخست لیگ، صنعت‌نفت آبادان با استفاده از 26 بازیکن خود طی پنج مسابقه‌اش رکورددار بهره‌گیری از بازیکنان در این عرصه شده و هیچ تیم دیگری تا این حد تنوع پرسنل و تعدد بازیکن مورد استفاده نداشته است. البته این امر لزوماً یک حسن نیست و نشان می‌دهد که «علی منصور» و محمد خرمگاه، دستیار همیشگی‌اش هنوز نتوانسته‌اند آماده‌ترین نفرات و بهترین ترکیب خود را بیابند. رکوردداران بعدی در این زمینه «هوادار» با رویکرد به 25 بازیکن، سه تیم تراکتور، پدیده و آلومینیوم با بهره جستن از 23 بازیگر و فولاد خوزستان با روی آوردن به 22 بازیکن بوده‌اند و با این اوصاف، استفاده نساجی و گل‌گهر از 20 بازیکن متفاوت در 5 مسابقه‌شان هیچ تعجبی را برنمی‌انگیزد. نفت آبادان و به قول هوادارانش «نفت-برزیلته» برای این همه تعدد در استفاده از بازیکنانش این دفاعیه را داده که به‌سبب بیماری منصوریان و دور ماندن او از سه مسابقه اول نفت نتوانسته است از همان ابتدای فصل همه نفراتش را به دلخواه این مربی و در حد کفایت در جریان تمرینات و مسابقات چک و تست کند ولی معلوم نیست سایر تیم‌های مورد اشاره به چه سبب این همه مهره‌های‌شان را جابه‌جا کرده‌اند. البته در لیگ ذاتاً عجیب و غریب ما هیچ چیزی جای حیرت ندارد.

Page Generated in 0.0059 sec