printlogo


کد خبر: 236675تاریخ: 1400/8/8 00:00
مشعل‌دار بازی‌های آسیایی تهران درگذشت
وداع با علی باغبانباشی

پنجشنبه روز تلخی برای ورزش ایران بود. علی باغبانباشی، کسی که مشعل بازی‌های آسیایی تهران در سال 1974 را روشن کرد در این روز و بعد از 97 سال زندگی درگذشت.
نسل جدید شاید علی باغبانباشی را درست نشناسد اما قدیمی‌ها می‌دانند او یکی از مهم‌ترین ورزشکاران تاریخ ایران بود که در دهه ۴٠ و ۵٠ شمسی آوازه‌ای تکرار نشدنی در میان علاقه‌مندان به ورزش داشت.
باغبانباشی یک ورزشکار ممتاز و یک دونده با افتخار بود که بارها و بارها پرچم ایران را در میادین بین‌المللی به اهتزاز درآورد. دونده نیمه استقامتی که در آسیا رقیبی نداشت و به واسطه همین درخشش طولانی مشعل‌دار بازی‌های آسیایی ١٩٧۴ تهران شد که تنها میزبانی ایران در یک مسابقه بزرگ بین‌المللی به حساب می‌آید.
او مدال طلای ۵ هزار متر و نقره ۱۰ هزار متر بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی‌نو و مدال برنز مواد ۵ هزار و ۱۰ هزار متر بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو را در کارنامه داشت و در المپیک‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ هم به میدان رفت.
باغبانباشی زمانی قصد شکستن رکورد ماراتن دنیا را نیز داشت که برای رسیدن همین هدف مدت‌ها در مسیر تهران و کرج می‌دوید. او ورزشکاری یکه و کم‌نظیر و مرد طلایی و پر افتخار در رشته‌ای است که زمانی قهرمانان نامداری را به ورزش ایران معرفی کرد.
 

Page Generated in 0.0047 sec