printlogo


کد خبر: 236664تاریخ: 1400/8/8 00:00
فوتبال زنان

آشنایی با رقبای دختران فوتبالیست ایران در جام ملت‌های آسیا
ایران، همگروه با چین، چین تایپه و هند
بیستمین دوره جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا از ۳۰ دی ۱۴۰۰ به میزبانی هند آغاز می‌شود و ۱۲ تیم حاضر در سه گروه به مصاف هم می‌روند. در پایان دور گروهی دو تیم برتر به همراه دو تیم از برترین تیم‌های سوم راهی مرحله یک چهارم نهایی خواهند شد.
تیم ملی ایران برای اولین بار به این مسابقات راه پیدا کرده و در گروه اول با چین، چین‌تاییه و هند به رقابت می‌پردازد.
تا به حال ۱۹ دوره (هر دو سال یک بار) جام ملت‌ها برگزار شده که ژاپن و تایلند در ۱۶ دوره حضور داشته‌اند و چین و هنگ‌کنگ هم در ۱۴ دوره شرکت کرده‌اند. در ادامه به بررسی سابقه حضور رقبای ایران در این مسابقات می‌پردازیم.
 
چین، پرافتخار و مدعی
چین، پرافتخارترین تیم در جام ملت‌هاست که هشت بار عنوان قهرمانی را به دست آورده است. زنان فوتبالیست چین اولین قهرمانی خود را در مسابقات ۱۹۸۶ کسب کردند و ۶ دوره پیاپی از آن دفاع کردند تا اینکه در سال ۲۰۰۱ کره شمالی قهرمان شد و چین در جایگاه سوم قرار گرفت.
چین در مسابقات سال ۲۰۰۳ در جایگاه دوم قرار گرفت و دور بعد برای هشتمین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد. عنوان دومی، چهارمی و دو بار سومی دیگر نتایج این تیم از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ است.
 چین تایپه، دور از جام
۱۴ بار جواز حضور در این مسابقات را به دست آورده است. این تیم در اولین حضور خود در سال ۱۹۷۷ قهرمان شد و این عنوان را در دو دور بعد هم حفظ کرد که همراه با کره‌شمالی (با سه قهرمانی) پس از چین در جایگاه دوم کسب جام قرار دارد.
این تیم در ادامه دو دوره حضور نداشت و بار دیگر که پا به مسابقات گذاشت در جایگاه دوم قرار گرفت. از دیگر عناوین این تیم در جام ملت‌ها یک مقام دومی، دو مقام سومی و دو مقام چهارمی طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ است.
 از آن پس چین تایپه در چهار دوره بعد موفق به صعود از دور گروهی نشد و از سال ۲۰۱۰ هم در این مسابقات شرکت نکرد تا اینکه در سبد رقابت‌های ۲۰۲۲ قرار گرفت.
 
هند، رویای مقام‌آوری در خانه
هند در نهمین دوره حضور خود میزبانی مسابقات را برعهده گرفته است. این تیم هیچ‌گاه قهرمان جام ملت‌ها نشده اما در اولین حضور خود در سال ۱۹۷۹ در جایگاه دوم قرار گرفت و در دو دوره بعدی هم به ترتیب سوم و دوم شد.
هند در چهار دوره بعدی حضور نداشت و پس از ورود دوباره در پنج دوره به کار خود در مرحله مقدماتی پایان داد. در ادامه هم در ۶ دوره دیگر شرکت نکرد تا اینکه به جام ملت‌های ۲۰۲۲ راه یافت.
 
 
ایراندوست: در گروه آسانی قرار نداریم
سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان درباره قرعه کشی رقابت‌های نهایی جام ملت‌های فوتبال بانوان آسیا گفت: آن چیزی که از قرعه کشی انتظار داشتم، رخ داد.
به نقل از فدراسیون فوتبال، مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان پس از همگروهی شاگردانش با تیم‌های چین تایپه، چین و هند گفت: «در مورد قرعه کشی مرحله نهایی که توسط‌ ای اف سی صورت گرفت باید بگویم حس فوق‌العاده‌ای بود که برای اولین بار جزو ۱۲ تیم آسیا قرار داشتیم. هم کادر فنی و بازیکنان و حتی هواداران بی‌صبرانه منتظر قرعه‌کشی بودند. انتظاری که از قرعه کشی داشتیم، رخ داد. در گروه آسانی قرار نداریم اما امیدوارم با حمایت‌هایی که تا الان از سوی فدراسیون فوتبال مخصوصاً رئیس فدراسیون صورت گرفته، با تدارکات قوی پیش رویم و معتقدم ایران می‌تواند حریف قوی برای تیم‌های همگروه خود باشد.»
او همچنین تأکید کرد: «تیم چین چند دوره قهرمان آسیا بوده و چین تایپه نیز حریف دست و پا بسته‌ای نسیت اما ما نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم تا نماینده شایسته‌ای برای کشور عزیزمان باشیم.»

 


Page Generated in 0.0047 sec