printlogo


کد خبر: 236053تاریخ: 1400/7/21 00:00
انتخاب بهتر برای تیم ملی:
کار کردن به جای شمردن

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad
 
دراگان اسکوچیچ دوباره می‌تواند تعداد بازی‌هایی که پیروز شده را بشمارد و این تساوی خانگی را هم در کنار آنها بگذرد و از آمار بدون شکست حرف بزند یا تصور کند که کسانی می‌خواهند جایگاه سرمربیگری تیم ملی ایران را از او بگیرند اما این حرف‌ها به کار کنفرانس‌های خبری می‌آید و در میدان مسابقه موضوعات مهم‌تری در جریان است که تکلیف بررسی یک مربی را روشن می‌کند. کار کردن به جای شمردن انتخاب بهتری است. اسکوچیچ مثل ثروتمندی شده که هر بار پول‌هایش را می‌شمارد.
با این کنایه باید درباره تیم ملی نوشت که خط میانی با یک معجزه، هم می‌تواند از خط دفاع فاصله‌ای غیرمنطقی داشته باشد و هم ارتباطش با خط حمله تنظیم نیست و نه تنها فاصله‌‌ دارد بلکه رابطه‌ هم ندارد.
عجب اینکه سعید عزت‌اللهی، هافبک دفاعی تیم باید این هر دو کار را برای خط دفاع و حمله انجام دهد و اگرچه او بهترین بازیکن زمین بود اما تعریف وظیفه‌ای دو سویه برای او، این پرسش را ایجاد می‌کرد که هافبک دیگر در کنار او چرا نباید بازیساز تیم ملی باشد؟ وظایف سعید تعریف هم نشده بود، بلکه او چاره‌ای نداشت جز اینکه -تنها- باری را بر دوش بکشد که وظیفه دو نفر است.
خط دفاع تیم ملی عملکرد قابل دفاعی ندارد. ترکیب محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده بهترین انتخاب برای تیم ملی نیستند و سرمایه‌گذاری اسکوچیچ برای ساختن مرکز خط دفاع با این دو نفر هر بار بیشتر بیننده را دچار تردید می‌کند. یک بار خلیل‌زاده باید پشت سر مهاجم حریف بدود و بار دیگر کنعانی‌زادگان.
تیم ملی در کناره‌های خط دفاع هنوز به نتیجه‌ای قطعی نرسیده است. صادق محرمی اگرچه یار اصلی جناح راست است اما هنوز به بازیکن درجه اولی برای تیم ملی تبدیل نشده و در جناح چپ دفاع، اسکوچیچ هر بار تصمیم تازه‌ای می‌گیرد.
تعویض برای تغییر پست وحید امیری به تعویض تکراری تیم ملی تبدیل شده و چند وقت بعد چه بسا حریفان هم در میانه بازی به ما یادآوری کنند که تغییر پست وحید امیری با یک تعویض در خط میانی و تغییر در دفاع چپ یادتان نرود.
تعویض‌های دیروز دراگان اسکوچیچ مایه تعجب بود، بخصوص دو تعویض دیرهنگام در دقیقه ۹۰ که باید زودتر انجام می‌شد و شانس پیروزی ایران را افزایش می‌داد. تعویض سردار آزمون نباید یک تصمیم ممنوع در تیم ملی باشد، حتی در روزی که او پاس گل داده باشد یا گل زده باشد. تعویض در خط حمله می‌توانست در بازی تیم ملی تغییراتی را پدید بیاورد و خط حمله را از قفلی که به پای مهاجمان بسته شده بود، رها کند. اسکوچیچ اما انگار باور ندارد که کریم انصاری‌فرد و مهدی قایدی هم می‌توانند داستان یک بازی را تغییر دهند.
در بازی سردار آزمون بدون تعارف با او لازم است به تبختری نگاه کنیم که شاید ناخودآگاه برای او پدید آمده باشد. تعویض او می‌تواند تیم را با روند دیگری هم پیش ببرد که مثلاً در بازی با کره شاید پیروزی را به ارمغان می‌آورد.
تیم ملی صدرنشینی‌اش را حفظ کرد اما از یاد نبریم که ما ۲ امتیاز از بازی خانگی مقابل کره را از دست داده‌ایم و حالا باید درباره حفظ صدرنشینی به بازی در کره‌جنوبی فکر کنیم و آن بازی را سرنوشت‌ساز بدانیم.
 

Page Generated in 0.0059 sec