printlogo


کد خبر: 236004تاریخ: 1400/7/20 00:00
تاریخ هم می‌گوید ما برنده‌ایم

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad
 
بازی ایران - کره جنوبی فقط یک تقابل جذاب برای ما و کره‌ای‌ها نیست، بلکه یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های فوتبال آسیاست، به خصوص اگر دو تیم پای صعود به جام جهانی با هم رو به رو شوند.
در وصف تفاوت‌های دو تیم همین بس که کره‌جنوبی حدود ۲۰ سال پیش زیرساخت‌های فوتبالش را - از جمله ده ورزشگاه - برای جام جهانی آماده کرد و مشترک با ژاپن جام جهانی ۲۰۰۲ را برگزار کرد اما ایران در آخرین تقابل با کره‌جنوبی با بحران میزبانی در بازی خانگی مواجه است و در VAR آنلاین و آفلاین دچار تردید شد. بعید است توضیح بیشتری لازم باشد.
اما فوتبال وسط میدان برگزار می‌شود و همچنان بی‌توجه به هزار و یک عامل، گاهی برنده‌ها تیم‌هایی هستند که قواعد را می‌شکنند. در ۳۱ بازی ایران و کره‌جنوبی از سال ۱۳۳۷ در بازی‌های آسیایی تا امروز، ۱۳ برد برای ایران، ۹ برد برای کره‌جنوبی و ۹ تساوی ثبت شده است. کره‌جنوبی با نتیجه ۵ - صفر هم ایران را شکست داده و ایران نیز با پیروزی ۶ - ۲ پاسخ داده است اما کره جنوبی از سال ۱۳۸۹ تا امروز موفق نشده ایران را شکست دهد و ۸ سال از این دوران جذاب برای ایرانی‌ها را کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بود و همیشه کره‌جنوبی را گرفتار روش بازی خود می‌کرد.
آنچه امروز در ورزشگاه آزادی می‌توانست به یکی از عوامل پیروزی ایران تبدیل شود، تماشاگران بودند. اما در و تخته و کرونا جور شد تا مردان و زنان راهی به ورزشگاه نداشته باشند.
امروز برای ایران و کره‌جنوبی سرنوشت‌سازترین روز در راه صعود به جام جهانی است. ایران می‌تواند صدرنشینی‌اش را در دور رفت بازی‌ها مسجل کند و کره‌جنوبی می‌تواند از سایه ایران در جدول خارج شود. این گام مهمی در مسیر جام جهانی است.
دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران می‌داند که آمار و ارقام تنها فاکتور اعتبارساز برای مربی نیست. بلکه بازی امروز مقابل کره‌جنوبی می‌تواند او را از انتقادات رها کند تا نفس راحتی بکشد. پیروزی مقابل کره‌جنوبی اعتماد به اسکوچیچ را چه بسا بیش از ده پیروزی پیشین افزایش می‌دهد و این همان چیزی است که اسکوچیچ از این بازی بزرگ می‌خواهد. دراگان اسکوچیچ همیشه نمی‌تواند در میان انبوهی از انتقاد مربیگری کند و باید روزهایی را بسازد که روز باور او بین دوستداران فوتبال در ایران باشد. یکی از روزها همین امروز است، بازی بزرگ و فرصت برای اینکه نشان دهد در سلسله پیروزی‌هایش بازی‌های درجه یک آسیایی هم پیدا می‌شود.
پیروزی در بازی امروز ایران - کره‌جنوبی برای فوتبال ایران می‌تواند بسیار امیدبخش باشد، نوید صعودی بی‌دردسر به جام جهانی قطر را خواهد داد و این نوید وقتی باارزش است که به یاد بیاوریم تیم ما در دور رفت مرحله مقدماتی تا حذف فاصله‌ای نداشت و البته اسکوچیچ در بازسازی آن تیم آشفته‌احوال نقش مهمی را بازی کرد.
کره‌جنوبی در تاریخ بازی‌هایش مقابل ایران تا امروز هرگز در ایران پیروز نشده است و در مدت اخیر تیمی رویایی نشان نداده که بتواند اتفاقی تاریخی را در آزادی رقم بزند. امیدواری ایران برای پیروزی در بازی خانگی امروز ریشه در شکست‌ناپذیری‌اش در تاریخ این بازی دارد و البته متکی است به دراگان اسکوچیچ و شاگردانش، از سردار آزمون، تنها یار ایران با سابقه گلزنی به کره جنوبی، تا ستاره‌های دیگر.
 

Page Generated in 0.0051 sec