printlogo


کد خبر: 235978تاریخ: 1400/7/20 00:00
نایب قهرمانی دختر نوجوان وزنه‌برداری در عربستان
آبروداری جمالی با نقره جهانی

رضا عباسپور   

یکتا جمالی که در رده سنی بالاتر یعنی جوانان با مدال برنز جهانی خود ثابت کرده بود، وزنه‌بردار مستعد و آینده‌داری است، در رقابت‌های جهانی عربستان و در رده سنی نوجوانان هم با درخشش خود روی تخته جهانی و کسب عنوان نایب قهرمانی جهان در دسته وزنی 81 کیلوگرم دختران، ضمن اینکه مهر تأییدی بر توانمندی و شایستگی خود زد؛ برای کاروان ناموفق نوجوانان ایران در رقابت‌های جهانی نیز به نوعی آبروداری کرد.
 
برنز جهانی با مهار 90 کیلوگرم در یکضرب
یکتا جمالی دختر شایسته و آینده‌دار وزنه‌برداری ایران که اصالتاً بختیاری است و همشهری سهراب مرادی در استان اصفهان؛ چندی پیش در رقابت‌های جهانی 2021 جوانان که در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد موفق شد در نخستین رویداد معتبر بین‌المللی و در رده سنی بالاتر از سن و سال خود بدرخشد و با کسب 3 نشان برنز جهان در این آوردگاه دست پر به کشور بازگردد. بعد از این نتیجه پیش‌بینی می‌شد که او در رقابت‌های نوجوانان جهان نیز روند صعودی خود را دنبال کند و مثل تاشکند در جده هم یکی از سکوهای قهرمانی جهان را به خود اختصاص دهد. ملی‌پوش دختر نوجوان کشورمان در جده عربستان، با نظر کادرفنی یک وزن پایین‌تر را برای رقابت خود و کسب مدال جهانی گزینش کرد. جمالی در جده با قرار گرفتن در گروهA دسته وزنی 81 کیلوگرم نامش را جزو مدعیان اصلی کسب مدال جهانی در این وزن ثبت کرد. همین اتفاق هم برای ملی‌پوش نوجوان کشورمان در جده رخ داد تا او در حرکت یکضرب در حالی‌که 2 کیلوگرم کمتر از مسابقات جهانی جوانان در ازبکستان را مهار کرد در این حرکت و با این رکورد مدال برنز جهانی جوانان خود را تکرار کند. جمالی در حرکت اول یکضرب با هدایت کادرفنی وزنه ۸۶ کیلوگرم را مهار کرد. او سپس در حرکت دوم ۹۰ کیلوگرم را بالای سر برد. دختر وزنه‌بردار ایران در حرکت سوم خود البته به وزنه ۹۳ کیلوگرم حمله‌ای ناموفق و ناکام داشت. جمالی این وزنه مهم را در حالی رها کرد که با مهار این وزنه می‌توانست بار دیگر در دنیای وزنه‌برداری تاریخ‌سازی کرده و برای نخستین بار در تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران، برای کاروان کشورمان «طلا» صید کند اما این اتفاق رخ نداد تا جمالی با همان حرکت دوم خود یک نشان برنز جهان را کنار بگذارد. در این رقابت لیزارا هرناندز از مکزیک با مهار وزنه 92 کیلوگرم طلایی شد. تانیا گادلیا از گرجستان هم با ثبت وزنه 91 کیلوگرم صاحب نشان نقره یکضرب جهان شد.
 
نایب قهرمانی با 4 حرکت صحیح
یکتا جمالی با شروع حرکات دوضرب دسته 81 کیلوگرم مسابقات جهانی نوجوانان، سرحال‌تر و با انگیزه‌تر از حرکت یکضرب روی تخته مسابقه حاضر شد. جمالی که به‌واسطه فیزیک مناسب، قدرت بدنی قابل قبول و تکنیک تحسین برانگیزی که دارد به واقع در حرکت دوضرب با فراغ بال و آرامش بیشتری پشت وزنه قرار می‌گیرد، موفق شد در اولین حرکت دوضرب خود وزنه ۱۰۷ کیلوگرم را به راحتی مهار کرده و روی دستش به پرواز در آورد. ملی‌پوش اصفهانی تیم دختران وزنه‌بردار و نوجوان کشورمان در حرکت دوم خود برای تثبیت جایگاه نایب قهرمانی و سکوی نقره‌ای جهان به وزنه ۱۱۵ کیلوگرمی حمله کرد. جمالی با مهار عالی و هوشمندانه این وزنه ارزشمند ضمن تثبیت جایگاه و مدال جهانی خود، نیم نگاهی به حرکت سوم دوضربش و حمله به رکوردهای بالاتر و کسب مدال طلای دوضرب و مجموع جهان داشت. نماینده کشورمان برای تحقق این اتفاق بزرگ و تاریخی در سومین حرکت خود پشت وزنه ارزشمند ۱۱۹ کیلوگرم قرار گرفت اما در حالی که او می‌توانست با مهار این وزنه مدال طلای مجموع را مسجل کرده و بار دیگر تاریخ‌ساز شود، وزنه از دستش رها شد و نتوانست آن چه در ذهن داشت را روی تخته جهانی پیاده کند. جمالی در رقابت‌های جهانی جوانان و در شهر تاشکند یک کیلوگرم بیشتر از وزنه‌ای (116 کیلوگرم) که در جده مهار کرد را ثبت کرده بود اما نهایتاً آنجا در تاشکند برنزی شده و روی سکوی سومی جهان ایستاد. ولی در جده با مهار وزنه 115 کیلوگرم و ثبت مجموع 205 کیلوگرم که 3 کیلوگرم پایین‌تر از مجموع ثبت شده او در تاشکند بود، صاحب دو نشان نقره جهانی دوضرب و مجموع در شهر جده عربستان و رقابت‌های جهانی 2021 نوجوانان شد. یکتا جمالی دختر شایسته و با آتیه وزنه‌برداری کشورمان با نتیجه‌ درخشانی که در رقابت‌های جهانی نوجوانان در جده عربستان کسب کرد، بار دیگر موفق شد با عنوان نایب قهرمانی جهان در رده سنی نوجوانان تاریخ‌سازی کرده و تمامی رکوردهای استاندارد این دسته وزنی و این رده سنی در کشور را به نام خود ثبت کند. جمالی با درخشش در دو رویداد مهم بین‌المللی (جهانی نوجوانان و جوانان) در سال 2021 و کسب 6 نشان ارزشمند نقره و برنز در این میادین ثابت کرده که یکی از استعدادهای ناب و آینده‌دار کشورمان در بخش دختران است. سرمایه‌ای ناب که قطعاً می‌بایست با توجه و حمایت درست و منطقی در آینده از او یک قهرمان بزرگ ساخت که در بخش دختران بتواند برای ما در رقابت‌های جهانی، بازی‌های آسیایی و المپیک‌‌های آتی افتخارآفرینی کرده و مدال‌های خوشرنگ دشت کند.
در پایان رقابت این دسته وزنی تانیا گادلیا از گرجستان نهایتاً با رکورد ۹۱ یک ضرب، ۱۱۷ دوضرب و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم صاحب سکوی قهرمانی جهان شد. یکتا جمالی نماینده شایسته کشورمان با رکورد ۹۰ کیلوگرم یک ضرب، ۱۱۵ دوضرب و مجموع ۲۰۵ کیلوگرم سکوی نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد. داریا مشچریکووا از روسیه نیز با رکورد ۸۷ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۱۴ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۲۰۱ کیلوگرم سکوی سومی و نشان برنز جهان را بر گردن آویخت.

Page Generated in 0.0062 sec