printlogo


کد خبر: 235963تاریخ: 1400/7/20 00:00
فوتبال فرانسه و خشونت بی‌سابقه در ورزشگاه‌ها
قدم مسی خوب نبود
تیم ملی فرانسه قهرمان لیگ ملت‌های اروپا شد، اما در عرصه باشگاهی فوتبال فرانسه با مشکلات جدی روبه‌رو است

بعد از یک سال بازی پشت درهای بسته، بازگشت هواداران اتفاق خوشایندی در استادیوم‌های سراسر اروپا است. فوتبال فرانسه اما از تعداد بالایی از حوادث در آغاز فصل لیگ یک رنج می برد، از آشوب در سکوها که به زمین فوتبال کشیده می‌شود، گرفته تا پرتاب اشیا بین هواداران دو تیم و اتفاقات دیگر.
فصل با هیجان بسیار بالایی شروع شد که بخشی از آن به خاطر آمدن لیونل مسی به پاری‌سن‌ژرمن بود اما خشونت جاری در فوتبال فرانسه مسیر زیبا و جذاب آن را منحرف کرده است.
مشکل جدیدی نیست چون باشگاه‌های فرانسوی در فصل‌های قبل هم به خاطر انواع مختلفی از ناآرامی شامل هجوم به زمین مسابقه، پرتاب اشیا به هواداران تیم رقیب و آتش‌بازی در سکوها با محرومیت مواجه شده‌اند.
اما در بازگشت هواداران بعد از یک سال پر از محدودیت، به ندرت یک هفته می گذرد که اتفاقی در آن نیفتد. باشگاه‌ها با مجازات‌های متنوعی مواجه شده‌اند از جمله محرومیت از حضور هواداران تیم‌های رقیب، بسته شدن بخشی از ورزشگاه و جرایم مالی. اینها اما انگار باعث نشده هواداران از دردسرساختن خودداری کنند و در فاصله 12 روزه 27 شهریور تا 8 مهر چهار حادثه قابل توجه رخ داده است.
اتفاقات از هفته اول فصل شروع شد؛ وقتی که دیمیتری پایه از مارسی به مون‌پولیه گل زد، موشک‌ها بود که روانه زمین بازی شد. داور مجبور به متوقف کردن بازی شد بعد از آنکه والنتین رونیژه، هافبک مارسی مورد اصابت بطری از سوی یک طرفدار تیم رقیب قرار گرفت.
بازی مارسی با نیس در 31 مرداد هم لغو شد وقتی پایه بطری که به او خورده بود، به میان جمعیت پرتاب کرد و این آغاز درگیری بازیکنان مارسی با اولتراهای نیس بود که به زمین بازی حمله کردند. این حادثه منجر به آن شد که پابلو فرناندس، فیزیوتراپ مارسی به دلیل مشت زدن به بازیکنان نیس یک فصل محروم شود. از نیس دو امتیاز کسر شد-یک امتیاز آن معلق است- آلوارو گونسالس مدافع مارسی هم دو بازی محروم شد و قرار شد بازی پنجم آبان برگزار شود.
هواداران مارسی هم منتظرند بدانند چه زمانی می‌توانند در بازی‌های خارج از خانه تیمشان شرکت کنند بعد از درگیری‌هایی که در بازی 31 شهریور مقابل آنژه به وجود آمد.
در جاهای دیگر هم اوضاع بهتر نبوده. دیدار 27 شهریور لانس با لیل با بیش از نیم ساعت تأخیر آغاز شد چون هواداران دو تیم برای رقبا اشیایی را پرتاب می کردند و این منجر شد به اینکه بخشی از اولتراهای تیم میزبان از نزدیک‌ترین جایگاه خود را به زمین بازی رساندند.
اخیراً روزنامه فرانسوی اکیپ گزارش داده که قرار است دولت فرانسه با مقامات لیگ دیدار و موضوع افزایش خشونت‌ها را بررسی کند چون مجازات‌های منظورشده تا به حال تأثیر چندانی نشان نداده است. فرانس 24 هم گزارش کرده این حوادث باعث شده تحقیقات گسترده‌ای در مورد علل اصلی بروز این خشونت‌ها در فرانسه صورت بگیرد، شاید هم جو بازگشت به زمین‌های فوتبال برای هوادارانی که یک سال به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا از مسابقات دور بوده‌اند، سخت و سنگین است.
به نظر می‌رسد نوعی سردرگمی وجود دارد، درباره اینکه چه کسی باید به اتفاقاتی که در استادیوم‌ها رخ می‌دهد، رسیدگی کند. ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش، جوانان و ورزش فرانسه تقصیر را به گردن هولیگان‌ها و گروه‌های هواداری افراطی یا همان اولتراها انداخته اما گفته به قضایای بیرون از استادیوم‌ها هم پرداخته می‌شود.
او به کانال خبری LCI گفت: «مشخصاً این موضوع کاملاً غیرقابل قبول است. ما با وزیر کشور، ژرالد دارمانین به این موضوع رسیدگی می‌کنیم اما اگر اتفاقات بیرون از استادیوم‌ها رخ داده باشد.»
برای درگیری‌های درون استادیوم، آقای وزیر که توپ را به زمین مقامات فوتبالی انداخته؛ لیگ فوتبال فرانسه (LFP) و فدراسیون فوتبال گفت: «بعضی باشگاه‌ها در گذشته به موضوع غیرقابل تحمل هولیگانیسم در فوتبال پایان داده‌اند. ما باید با تعامل با لیگ و فدراسیون این مشکل را حل کنیم. آنها به دو حادثه اخیر که شدیدتر بوده‌اند، واکنش نشان داده‌اند. محرومیت‌هایی در نظر گرفته شده و ما می‌خواهیم اقدامات و مجازات‌های جدیدی برای پایان دادن به این موضوع منظور شود. اما افرادی هستند که به خاطر رفتارهای گذشته‌شان در استادیوم‌ها باید از حضور در مسابقات منع شوند. باید عدالت را رعایت کرد. اینها چهره ورزش را مخدوش می‌کنند و نمی‌گذارند ورزش کارکرد اصلی خود را داشته باشد.»
با وجود اظهارات وزیر، بعد از بازی مارسی با نیس، رئیس LFP گفت نهاد حاکم بر مسابقات لیگ در ابزار کنترل مشکلات با محدودیت‌هایی مواجه است. ونسان لبرون در نامه‌ای به وزرای کشور، حقوق و آموزش و کسانی که از سوی آنها برای حل مسأله مأمور شده بودند، نوشت: «حوادث خشونت‌بار و تأسف برانگیز به ما یادآوری می‌کند که امنیت در مسابقات فوتبال و کنترل برخی تماشاگران کار بسیار پیچیده‌ای است. ما در مواجهه با مشکلات ناشی از خشونت و اختلال در نظم عمومی محدودیت‌های زیادی داریم. خیلی مهم است که دردسرسازها با محرومیت های سنگین و بازدارنده مجازات شوند ضمن اینکه همکاری همه، باشگاه‌ها، مقامات دولتی و به خصوص قانون بسیار ضروری است.»
این مسائل همچنین درباره شرایط ایمنی زمین‌ها تردیدهایی به وجود آورده، مارسی بعد از بازی با آنژه ابراز نگرانی کرد از اینکه هواداران به راحتی می‌توانند وارد زمین بازی شوند.
اخیراً هواداران لیون از همراهی تیمشان در دربی مقابل سنت‌اتین محروم شدند و آر ام سی اسپورتس گزارش داد این تصمیم به خاطر نگرانی از بروز یک حمله به زمین دیگر گرفته شده.
با آمدن مسی به لیگ یک انتظار می‌رفت لیگ فرانسه از ورود شاید بهترین بازیکن تاریخ جذابیت بسیار بیشتری به دست آورد اما تا اینجا که بیشتر توان مقامات صرف پیداکردن راهی برای مقابله با خشونت هواداران شده و حوادث اجازه نداده فوتبال فرانسه از ورود مسی به اندازه کافی لذت ببرد.
منبع: دیلی میل
 

Page Generated in 0.0047 sec