printlogo


کد خبر: 234984تاریخ: 1400/6/24 00:00
آکادمی پرسپولیس با اتفاقات و اقدامات تازه احیا شد
رنسانس خلیلــی در پایه‌هـا

گزارش
محمدقراگزلو    
 
آکادمی باشگاه پرسپولیس هیچ‌وقت شبیه آکادمی باشگاه‌های بزرگ حتی در همین کشورخودمان نبود. یعنی همیشه یا باید به قهرمانی‌های استقلال، پیکان، سایپا و مقاومت در تهران یا به سیستم درستی که فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان در تیم‌های پایه‌شان رواج داده‌اند و طبق یک متد مشخص و اصولی پیش می‌روند و غیر از هدف اولیه تیم‌های پایه در بحث قهرمانی نیز پای ثابت رقابت‌های کشوری هستند، غبطه می‌خوردیم.
آکادمی باشگاه پرسپولیس همیشه لنگ پول بود. هیچ‌وقت نمی‌شد که از دهان مربیان و سرپرستان تیم‌ها کلمه «رضایت» یا چیزی مترادف آن را بشنویم و همواره صحبت از کمبودها بود. همین سال قبل تا چند ماه قبل که محمد پنجعلی در رأس کار بود و به عنوان مسئول آکادمی فعالیت می‌کرد بارها از بی‌محلی مدیران باشگاه و عدم تخصیص بودجه و امکانات مناسب برای تیم‌های پایه می‌گفت تا اینکه بالاخره پنجعلی کنار رفت و محسن خلیلی جایگزینش شد.
خلیلی تجربه‌ای در تیم‌های پایه نداشت اما در شروع کار برنامه‌ریزی کرد و طبق یک برنامه مدون پیش رفت تا جایی که حالا بعد از دو ماه و نیم شاهد اتفاقات مثبتی در تیم‌های پایه هستیم. اتفاقاتی که نمونه‌اش هرگز در این تیم‌ها و آکادمی باشگاه رخ نداده بود و برای همه از جمله بازیکنان و مربیان، هواداران و رسانه‌ها تازگی دارد .
امروز شاهد رقم خوردن اتفاقاتی در آکادمی باشگاه پرسپولیس هستیم که هر کدام از آنها می‌تواند چشم‌های مخاطبانش را گرد کند چون هرگز به گوش آنها آشنا نبوده و برای تیم‌های پایه پرسپولیس غریب و تا حد زیادی رویایی به نظر می‌رسد.
آکادمی باشگاه پرسپولیس تا همین فصل قبل تقریباً هیچ چیزی نداشت که به آن ببالد. در واقع جدا از بحث سلامت کادر فنی تیم‌ها که اجازه ندادند بازیکنان با پرداخت پول به این تیم‌ها راه پیدا کنند، نه چرخه بازیکن‌سازی چرخید نه نتایج در حد نام و شأن باشگاه پرسپولیس بود، نه حضور این چهار تیم در رده‌های مختلف عایدی ویژه‌ای مثل معرفی بازیکن به تیم‌های ملی پایه داشت. در بحث امکانات هم که همه چیز در پایین‌ترین شکل ممکن بود تا جایی که از مدیر وقت آکادمی می‌شنیدیم خودش برای جور کردن لباس‌های زمستانی تیم‌ها به انبار رفته یا اینکه مثلاً تیم‌های پایه توپ به اندازه کافی ندارند، آب معدنی برایشان خریداری نمی‌شود، زمین تمرین در بدترین ساعت ممکن برایشان رزرو می‌شود و خبری از تغذیه مناسب نیست.
حالا اما اتفاقات خوبی در آکادمی افتاده و به نظر می‌رسد خلیلی رنسانس مد نظرش در باشگاه را آغاز کرده که البته تازه در شروع راه است و قاعدتاً یکی دو سال زمان خواهد برد تا از آن جواب بگیرد.
مدیر آکادمی باشگاه پرسپولیس که در اوایل تیرماه در این سمت مشغول به کار شد، طی دو ماه و نیم از زمان حضورش در این پست، پس از انتصاب مربیان و تعیین کادر فنی هر تیم برای هر چهار رده دوره استعدادیابی گذاشت. پروسه استعدادیابی 8 تا 10 روز طول کشید و برای هر رده حداقل دو روز زمان گذاشتند تا مربیان، همه بازیکنان را ببینند و تست کنند. به خاطر نام و اعتبار پرسپولیس طی این مدت چیزی حدود 13هزار بازیکن در سنین مختلف برای تست به ورزشگاه درفشی‌فر مراجعه کردند که طبیعتاً بسیاری از آنها در حد باشگاه نبودند اما از دل این استعدادیابی بازیکنان قابلی هم شناسایی و به تیم‌های مختلف اضافه شدند. در عین حال از سه رده تیم‌های فصل قبل هم بازیکنانی به رده بالاتر می‌رسیدند اما از آنجایی که پرسپولیس تیم نوباوگان ندارد، تیم نونهالان از دل همین تست‌ها بسته شد.
بعد از بسته شدن تیم‌ها مکان تمرینات مشخص شد. متأسفانه به سبب قراردادی که مدیران وقت باشگاه (در زمان مدیریت طاهری و ترکاشوند) بسته‌اند، همچنان زمین و بیشتر امکانات ورزشگاه درفشی‌فر – غیر از استخر که به خاطر کرونا تعطیل است – در اختیار بخش خصوصی است و هفته‌ای سه سانس از این زمین به تیم‌های پایه اختصاص پیدا می‌کند که ساعت مناسبی نیست (11 تا 15:30) و با وجود اینکه قرار است این تایم در مهرماه تغییر کند
 (8 تا 14) اما تا اتمام این قرارداد یعنی پایان سال جاری، زمین تمرین در ساعات مناسب در اختیار تیم‌های پایه پرسپولیس نیست و فقط در صوت تعامل برخی از این امکانات در اختیار پایه‌های پرسپولیس قرار می‌گیرد. در عین حال هفته‌ای دو سانس ورزشگاه شهدای اسماعیلی و یک سانس ورزشگاه کن در اختیار پایه‌ها قرار گرفته تا کارشان راه بیفتد.
طی دو ماه اخیر تیم‌های پایه پرسپولیس هم اردوی تدارکاتی داشته‌اند هم بازی‌های تدارکاتی پیش فصل انجام داده‌اند. همچنین از هر بازی تدارکاتی تیم‌های پایه تصویربرداری صورت می‌گیرد و تیم آنالیز پایه‌ها که شکل گرفته با کادر فنی تیم‌ها در ارتباط هستند و کمک می‌کنند.
در بخش رسانه برای آکادمی باشگاه صفحه اینستاگرام راه‌اندازی شده ضمن اینکه سر و شکل سایت آکادمی هم بهتر شده، برای پایه‌ها مدیر رسانه‌ای هم تعیین شده است. از سوی دیگر مصاحبه بازیکنان تیم‌های پایه هم در رسانه رسمی باشگاه منتشر می‌شود تا این بازیکنان جوان روحیه و انگیزه بگیرند.
در حوزه پزشکی و سلامت، برای اولین بار به صورت منظم از بازیکنان آزمایش‌های پزشکی از جمله آزمایش‌های مربوط به کووید 19 و آزمایش‌های قلبی- عروقی زیر نظر هیأت فوتبال انجام شده و هر بازیکن در کمیته پزشکی پرونده دارد.
در همین خصوص قرار است یک اتفاق ویژه هم در آینده‌ای نزدیک رخ دهد و از بازیکنان هر چهار رده پایه تست آناتومی بدنی کامل صورت بگیرد که حرکت فوق‌العاده‌ای است. اتفاق ویژه دیگری که در حوزه پزشکی برای تیم‌های پایه انجام شده، استخدام روانشناس برای این تیم‌هاست که برای اولین بار رخ می‌دهد. برای دوری از کرونا هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و بازیکنان نه در رختکن بلکه در فضای باز لباس عوض می‌کنند.
در ورزشگاه شهید درفشی‌فر یک خوابگاه 10 نفره برای اسکان برخی بازیکنان نخبه شهرستانی تیم‌های امید و جوانان مجهز شده و وعده‌های غذایی آنها مدیریت می‌شود. پوشاک ورزشی به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی همیشگی پایه‌ها در حد نام پرسپولیس تهیه شده؛ یعنی هر تیم دو دست لباس اورجینال مثل تیم بزرگسالان دارد و لباس‌های هتلی، شلوار و کوله‌پشتی که جزو امکانات اولیه هر تیمی است در اختیارشان قرار گرفته است.
محسن خلیلی با یک اقدام اصولی به عنوان مسئول آکادمی خودش در ورزشگاه درفشی‌فر دفتر دارد و مستقر شده تا ارتباطش با تیم‌ها مستقیم و برقرار باشد. او مدام با سرپرستان و مربیان تیم‌های پایه جلسه می‌گذارد و ضمن گرفتن گزارش کادر فنی از مربیان، مشکلات و کمبودها را از زبان سرپرستان می‌شنود. در عین حال او طی همین مدت دو سه بار با مدیران عامل باشگاه، سمیعی و حالا صدری جلساتی داشته است.
همه درخواست‌ها هم به صورت سیستماتیک و با اتوماسیون اداری صورت می‌گیرد یعنی حتی برای آب معدنی هم باید نامه به صورت اتوماسیون اداری به باشگاه برود و درخواست ارائه شود و چیزی غیر از این وجود ندارد.
در حوزه سخت‌افزاری هم امکانات خوبی در اختیار تیم‌های پایه قرار گرفته است؛ برای مثال توپ به تعداد لازم برای هر تیم در نظر گرفته شده. سال گذشته هر تیم 5 یا نهایتاً 10 توپ داشت اما الان به هر تیم چیزی حدود 25-20 توپ تعلق گرفته است.
تیم‌های پایه باشگاه پرسپولیس امسال بازیکن کنار تیمی ندارند و برای پایبندی روی اصول به هیچ وجه بازیکن سفارشی و آشنا قبول نکرده‌اند. مثلاً نوه علی پروین که سال گذشته حضورش در تیم نوجوانان حرف و حدیث زیادی به وجود آورد، امسال جایی در تیم جوانان ندارد.
به صورت کلی مسأله سلامت در این تیم‌ها کاملاً رعایت شده و همه چیز روتین، اصولی و منظم پیش می‌رود اما همچنان پولی در کار نیست. خلیلی تلاش دارد تا بودجه جداگانه‌ای برای آکادمی از مدیریت باشگاه بگیرد اما فعلاً شرایط مالی باشگاه اصلاً مساعد نیست. در بحث نتیجه‌گیری هم برای امسال نباید روی این تیم‌ها زیاد حساب باز کرد چرا که هدفی که تیم‌هایی مثل سایپا و پیکان به آن رسیده‌اند، یکشبه و یکساله حاصل نشده ضمن اینکه هدف اصلی آکادمی بازیکن‌سازی و راه انداختن چرخه رساندن بازیکن به تیم بزرگسال است که مدیر آکادمی و کادرفنی تیم‌های پایه حساسیت ویژه‌ای روی این مسأله دارند.

Page Generated in 0.0047 sec