printlogo


کد خبر: 234982تاریخ: 1400/6/24 00:00
حق تضییع شده حامد لک در تیم ملی فوتبال
بیلان‌هایی فراتـــر از سنگربانان لژیونر

نگاه
‌ وصال روحانی    
 
هر جور به لیست‌های اخیر تیم ملی فوتبال نگاه کنیم، نام یک فرد شایسته به وضوح در آن خالی است و او حامد لک است. سرمربی کروات تیم ملی در فهرست‌های امسال خود نام‌های علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، پیام نیازمند، محمدرضا اخباری و گاهی هم سیدحسین حسینی را برای پست دروازه‌بانی آورده و معمولاً به سه سنگربان نخست اکتفا کرده و این امر چه برای دیدارهای برگشت مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2022 طی خردادماه در بحرین و چه برای مرحله نهایی انتخابی این جام که از شهریورماه شروع شده و تا فروردین 1401 ادامه می‌یابد، مصداق داشته است.
با این اوصاف دراگان اسکوچیچ هرگز این نیاز را احساس نکرده که از خدمات دروازه‌بان پرسپولیس هم بهره‌ گیرد. این در حالی است که لک طی فصل گذشته لیگ برتر موفق‌ترین دروازه‌بان این مسابقات شناخته شد و در 29 بازی‌اش 17 بار کلین‌شیت کرد و فقط 14 بار دروازه‌اش گشوده شد تا دروازه سرخ‌های تهرانی به طور متوسط در هر دیدار به اندازه نیم‌گل هم باز نشده باشد. پیامد این درخشش بلاشک، راهیابی حامد لک به تیم منتخب و نمادین لیگ بیستم و معرفی او به‌عنوان سنگربان برگزیده فصل تقریباً توسط تمامی رسانه‌ها بود. با این حال اسکوچیچ، اخباری و حسینی را از لیگ داخلی بر لک ارجح دانست و با اینکه اخباری پس از مدتی نزول در لیگ بیستم و همچنین جام باشگاه‌های آسیا برای تیم تراکتور خوب کار کرد و به‌گونه‌ای احیا شد و حسین حسینی هم در 10‌الی 12 هفته پایانی آن لیگ دوباره اوج گرفت و 7 بار کلین‌شیت کرد و آبی‌ها در آن مقطع فقط متحمل یک باخت شدند اما به ‌لحاظ تداوم در کار و استمرار در درخشش و اقتدار درون دروازه هیچ‌یک از آنها و همچنین سایر دروازه‌بانان مقیم وطن به لک نزدیک هم نشدند.
 
کار سختی که لک انجام داده است
علی بیرو که لک برای جایگزینی او در پرسپولیس لباس سرخ را به‌تن کرد، فصل بسیار بدی را در تیم آنتورپ در لیگ بلژیک گذراند و حتی پنج بازی فیکس را هم در این لیگ تجربه نکرد و به‌همین سبب بود که برای فصل جاری فوتبال اروپا به لیگ پرتغال ارجاع و عضو موقتی و یار قرضی تیم بواویشتا شده و حتی امیر عابدزاده پسر احمدرضا عابدزاده مشهور نیز که در تیم ماریتیمو پرتغال خوب عمل کرد، از نظر کلاس و کارآیی و به ‌لحاظ آمار و ارقام به حامد لک نرسید و با اینکه لیگ پرتغال با لیگ ایران قابل قیاس نیست اما لااقل از نقطه نظر اقتدار و شکل و نحوه کار دروازه‌بانی و واکنش‌ها و روالی که در کار آنها رؤیت می‌شود، لک در اندازه‌هایی ظاهر شد که به وضوح بالاتر از عابدزاده کوچک بود. فراموش نکنیم که لیگ ایران یک لیگ فیزیکی، فرسایشی و سرشار از برخوردها و مشکلات مختلف و به تبع آن درخشش در این لیگ و رسیدن به بیلان کاری لک، کار بسیار سختی است و چه بسیار دروازه‌بانان خارجی که اگر به ایران بیایند و در لیگ‌برتر ما شرکت جویند، آمارشان بسیار پایین‌تر از مردان زبده ما در امر دروازه‌بانی باشد که این برای حامد لک از هر جهت مصداق و واقعیت دارد.
 
پایانی بر حاشیه‌ها
شاید چشم پوشیدن از رشید مظاهری و حذف نام وی از فهرست‌های اخیر تیم ملی اقدام درستی از سوی دراگان اسکوچیچ بوده باشد زیرا سنگربان اسبق ذوب‌آهن و تراکتور پس از شروعی عالی در استقلال در لیگ بیستم به آرامی پسروی کرد و در کل 11 هفته پایانی لیگ فقط یک بار درون دروازه این تیم قرار داده شد و روی نیاوردن به محسن فروزان وعلیرضا حقیقی هم به سبب نوسان‌های آنان کار غلطی از جانب سرمربی تیم ملی نبوده اما پرهیز سرمربی یوزها از فراخوان لک و دادن شانس خودنمایی به وی در سطح ملی کم لطفی آشکار اسکوچیچ و فراتر از آن تضییع حق مسلم این دروازه‌بان بوده است. لک در سال‌های گذشته به‌رغم ارائه نمایش‌هایی قابل قبول در تیم‌هایی مثل صبا و تراکتور حاشیه‌های زیادی هم داشت و مکرراً با تیم‌های رقیب و تماشاگران و داوران برخورد کلامی می‌کرد و یا وارد جنگ‌های روحی- روانی می‌شد و تماشاگران هم که از او دل خوشی نداشتند، با انداختن لیزر به درون چشم‌های وی انواع اذیت و آزارها را شامل حال وی می‌کردند. با این حال همان سنگربان حاشیه‌دار پس‌از ورود به پرسپولیس به این خاطر که به‌خوبی توسط مربیان و مدیران این تیم جمع‌وجور و هدایت و مجبور به تمرکز روی مسائل فنی شد، به کلی تغییر وضعیت داد و در 14 ماهی که از سرخپوش شدنش می‌گذرد نه تنها به‌لحاظ فنی کاری کرده که غیبت بیرانوند اصلاً به‌چشم نخورد بلکه به ‌لحاظ اخلاقی هم پیشرفت زیادی داشته و کمترین حاشیه را آفریده و از مسائل جنجال‌آفرین دوری جسته است.
 
جایی فیکس هم شایسته اوست
حاصل تمرکز لک روی مسائل فنی، تبدیل وی به دروازه‌بانی برتر و کامل‌تر نسبت به فصل قبلی بوده و این روزها در سیما و قالب لک، سنگربانی را می‌بینیم که اگر به تیم ملی دعوت نشود، بیش از آن که خود وی ضرر کند، یوزها متضرر خواهند شد. کار عالی مدافعان تیم ملی سبب شده جای خالی لک در این تیم به چشم نخورد و بیرانوند هم روزهای آرام و کم دردسری را در دیدارهای اخیر تیم ملی تجربه کرده اما همه این مسائل هم سبب نمی‌شود فراموش کنیم در آخرین سنگر تیم ملی جای دروازه‌بانی خالی است که حتی اگر از او در ترکیب ثابت استفاده شود، هیچ ‌کار غیر سزاوارانه‌ای انجام نشده است.

Page Generated in 0.0052 sec