printlogo


کد خبر: 234965تاریخ: 1400/6/24 00:00
حضور دو مربی ایرانی در جمع هشت تیم برتر آسیا
اتفاق تاریخی

گزارش
محسن آجرلو     @mosenajorloo
 
تیم ملی والیبال سومین رقابت خود در مسابقات قهرمانی آسیا را هم با پیروزی پشت سر گذاشت. یک پیروزی ساده دیگر مقابل یک تیم درجه دو و حتی سه آسیا که البته این بار یک تفاوت مهم داشت. روی نیمکت پاکستانی که در سه ست پیاپی مقابل شاگردان بهروز عطایی بازنده شد، یک مربی ایرانی نشسته بود. رحمان محمدی‌راد به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان لیگ ایران طی سال‌های اخیر که چند ماهی است هدایت پاکستان را برعهده گرفته و حالا در رقابت‌های قهرمانی آسیا روی نیمکت این تیم می‌نشیند.
 
    تقابل لذتبخش
طی سال‌های اخیر اغلب تقابل تیم‌های ایرانی با ورزشکاران یا مربیانی که زیر پرچم کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند، حس ناخوشایندی به همه‌مان القا می‌کرد. چه ورزشکارانی مانند میلاد بیگی یا کیمیا علیزاده که پناهنده شده و یا ملیت خود را تغییر داده بودند و چه مربیانی مثل رضا مهماندوست که در مقابل ایران شاگردان خود را روی تاتامی می‌فرستادند.
رودررویی تیم ایران با شاگردان رحمان اما اینطور نبود. دیدن یک مربی ایرانی آن هم از نوع بسیار جوانش، حس بسیار خوبی به اهالی والیبال داد. صادر کردن مربی و حضور بین‌المللی مربیان والیبال ایران اتفاق چندان معمولی نیست و به ندرت اتفاق افتاده. به همین خاطر هم دیدن رحمان روی نیمکت پاکستانی که از قضا بهترین تیم گروه ایران بود، چیزی بود شبیه به دیدن یک آشنای نزدیک در یک شهر یا کشور غریب. همان اندازه لذتبخش و همراه با حس خوب.
 
    دو مربی ایرانی در جمع هشت تیم
تیم رحمان محمدی‌راد پس از برد نزدیک خود در روز اول برابر تایلند، تا حدود زیادی حکم صعودش را امضا کرد و در روز دوم با شکست هنگ‌کنگ، تبدیل به یکی از صعودکننده‌ها از گروه دوم شد. بامداد دیروز به وقت تهران هم در شرایطی تیمش را برابر ایران به میدان فرستاد که صعودش قطعی بود و البته که شانسی هم برای شکست ایران و صدرنشینی نداشت.
به این ترتیب از گروه دوم این رقابت‌ها دو تیمی صعود کردند که سرمربی هر دوی آنها ایرانی است و این اتفاق شاید برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های قهرمانی آسیا افتاده است. با توجه به جایگاه و قدرت والیبال ایران، حضور دو مربی ایرانی در جمع هشت تیم برتر آسیا قطعاً موفقیت خیلی بزرگ یا خاصی نباید به حساب بیاید اما نباید فراموش کنیم که پس از سال‌ها، تیم اصلی و بزرگسالان ایران با هدایت یک مربی ایرانی راهی این رقابت‌ها شده و برای اعتلای جایگاه مربی ایرانی تلاش می‌کند.
از طرف دیگر پس از سال‌ها یک ایرانی روی نیمکت یک تیم خارجی می‌نشیند و البته عملکرد قابل توجه و خوبی هم داشته. شکست تایلند در روز اول و آن‌هم در شرایطی که پاکستان تا یکقدمی شکست هم پیش رفت، به طور قطع به کوچینگ خوب و تصمیمات به موقع رحمان احمدی‌راد برمی‌گردد و توانایی‌هایی که یک بار دیگر آنها را این بار در میدانی جدید نشان می‌دهد.
هر دو مربی ایرانی یعنی عطایی و محمدی‌راد پیش از این حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را به عنوان کمک مربی تجربه کرده بودند و حالا برای اولین بار در قامت سرمربی روی نیمکت تیم‌های ملی می‌نشینند.
 
    کار ساده‌تر ایران در مرحله دوم
طبق سیستم برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا، پس از پایان مرحله مقدماتی (که 16 تیم حاضر در چهار گروه چهار تیمی به مصاف هم رفتند)، دو تیم اول هر کدام از گروه‌ها راهی مرحله دوم می‌شوند و البته باز هم در دو گروه چهار تیمی به مصاف هم می‌روند. طبق برنامه تیم ایران به همراه پاکستان راهی مرحله دوم رقابت‌ها شد و حالا با دو تیم اول گروه سوم یعنی کره و چین تایپه همگروه شده است. گروهی که به طور واضح آسان‌تر از گروه دیگر رقابت‌ها است. گروهی که ژاپن، چین و استرالیا را در خود دارد و یکی از این سه تیم مدعی محکوم به حذف از دور رقابت‌ها است.
به این ترتیب تیم ایران در گروه F تنها دو بازی خواهد کرد و نتیجه بازی با پاکستان در دور دوم نیز لحاظ خواهد شد.
در پایان رقابت‌های مرحله دوم، بازهم  دو تیم اول هر گروه راهی نیمه‌نهایی شده و به صورت ضربدری برای رسیدن به فینال با یکدیگر رقابت می‌کنند.
رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا که از روز یکشنبه 21 شهریور آغاز شده، یکشنبه آینده یعنی 28 شهریور با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان خواهد داد.
طبق اعلام کنفدراسیون والیبال آسیا، دو تیم برتر یا به عبارتی فینالیست‌های ایرانی رقابت‌ها به طور مستقیم سهمیه رقابت‌های جهانی 2022 در کشور روسیه را کسب خواهند کرد.

Page Generated in 0.0068 sec