printlogo


کد خبر: 234955تاریخ: 1400/6/24 00:00
گلاره ناظمی: خوشحالم برای اولین بار مسابقاتی در سطح جام جهانی را قضاوت می‌کنم
فیفا نشان داد مرزبندی‌ها معنایی ندارند

گزارش 
بهناز میرمطهریان      
 
این اولین بار است که فدراسیون جهانی فوتبال تصمیم گرفته در رقابت‌هایی در سطح جام جهانی یکی از رشته‌های فوتبال یا فوتسال مردان از قضاوت داوران زن بهره ببرد. به همین دلیل است که در میان داوران حاضر در جام جهانی فوتسال که در حال حاضر در لیتوانی برگزار می‌شود، 5 داور زن از نقاط مختلف دنیا قضاوت می‌کنند و در میان این 5 زن، تنها یک زن حضور دارد که با پوشش اسلامی کار قضاوت خود را انجام می‌دهد و او کسی نیست جز گلاره ناظمی. مسئول برگزاری لیگ برتر فوتبال زنان در ایران که به عنوان داور نیز در لیگ برتر فوتسال زنان ایران حضور دارد.
ناظمی پیش از این قضاوت در بازی‌های مهمی چون جام باشگاه‌های جهان، المپیک جوانان، جام باشگاه‌های آسیا، جام باشگاه‌های اروپا و… را تجربه کرده است اما قضاوت در بالاترین سطح رقابت‌های فوتسال را برای نخستین بار تجربه می‌کند. او در روز افتتاحیه مسابقات به عنوان داور سوم در دیدار ونزوئلا و لیتوانی حضور داشت و امروز (چهارشنبه) در بازی تیم‌های ملی مصر و گواتمالا، اولین تجربه خود به عنوان داور اول یک مسابقه در جام جهانی فوتسال مردان را به دست می‌آورد. در این دیدار ابراهیم محرابی افشار به عنوان داور دوم، کمک ناظمی خواهد بود تا یک کوبل ایرانی مسئولیت قضاوت این مسابقه را برعهده داشته باشند. گلاره ناظمی که بعد از قضاوتش در بازی اول، دیداری با فاطما سمورا، دبیرکل فیفا هم داشت و مورد تقدیر سمورا قرار گرفته است، با خبرنگار ایران ورزشی از این روزهایش می‌گوید.
 
تجربه قضاوت در جام جهانی فوتسال مردان، برای نخستین بار است برای 5 تن از داوران زن این رشته اتفاق می‌افتد. این تجربه برای شما چطور بوده است؟
 به هر حال وقتی اتفاقی برای نخستین بار رخ می‌دهد، طبیعی است که نگاه‌ها به آن هم متفاوت باشد. این برای اولین بار است که در مسابقاتی در سطح جام جهانی بین خانم‌ها و آقایان داور از سوی فیفا تفاوتی دیده نشده است و این موضوع بازتاب گسترده‌ای داشته است. این از بین رفتن مرزها و نگاه یکسان به داوران زن و مرد، اتفاق بسیار خوبی است.
اتفاقاً عکس و مطلبی که فاطما سمورا، دبیرکل فیفا از دیدار با شما منتشر کرده بود هم بازتاب زیادی داشت.
 بله، خانم فاطما از من دعوت کرد که بعد از مسابقه ونزوئلا و لیتوانی با او در CIP دیداری داشته باشم. او شخصاً به من تبریک گفت بابت حضور در این مسابقات و من هم بابت حمایت و این نگاه فیفا از او تشکر کردم. اینکه برای فیفا جنسیت در داوری مطرح نباشد و مرزی وجود نداشته باشد، بسیار اتفاق خوشایندی است. درست است که در حال حاضر داوران زن، مسابقات تیم‌های اروپایی را قضاوت می‌کنند اما این اتفاق تا به حال در رقابت‌هایی در سطح جام جهانی رخ نداده بود. این موضوع به خصوص برای من با توجه به پوششی که دارم و تفاوتی که با چهار خانم دیگر در نوع پوشش دارم، بسیار حائز اهمیت بود. زمانی تیم ملی زنان ما را به خاطر پوشش از مسابقات برمی‌گرداندند اما الان فیفا نگاهی دارد فارغ از مذهب، پوشش، جنسیت و ملیت. این نگاه که وجود داشته باشد، همه چیز زیباتر و جذاب‌تر می‌شود و دعوت از من برای حضور در این مسابقات بسیار ارزشمند بود.
این اتفاقات رفته رفته می‌تواند ذهنیت‌ها را در مرزبندی‌ها تغییر دهد.
 بله، این اتفاق پیام‌های زیادی دارد و این موضوع برای من بسیار خوشایند است.
با توجه به اینکه برای نخستین بار بود قضاوت رقابت‌های جام جهانی فوتسال مردان را به یک زن با پوشش اسلامی سپرده بودند، مشکلی در طول مسابقه نداشتید؟
 از نظر پذیرش این مسائل، در این سطح از مسابقات مشکلی وجود ندارد. شاید این موارد تازگی داشته باشد برای بازیکنان اما این موضوع باعث نمی‌شود که در پذیرش صحبت‌ها مشکلی وجود داشته باشد. به خصوص که در حال حاضر در مسابقات اروپایی هم این اتفاق می‌افتد و عجیب نیست. شاید در آسیا عجیب باشد اما نه در مسابقاتی در این سطح حرفه‌ای.
فکر می‌کنید این موضوع مقدمه‌ای باشد که در کشور خودمان هم شاهد برداشتن این مرزبندی‌ها باشیم؟
 من فکر می‌کنم اگر شرایط و بسترهای لازم فراهم شود، این اتفاقات واقعاً عجیب نیست اما با توجه به بسترهای موجود شاید هنوز خیلی زود باشد که درباره این موارد صحبت کنیم.
همزمان با اینکه فیفا با چنین اقدامی سعی داشته علیه تبعیض‌های جنسیتی قدم بردارد اما گروهی از بازیکنان شناخته شده فوتسال زنان در نامه‌ای به جیانی اینفانتینو مدعی شده‌اند که تحریم رقابت زنان شدیداً تبعیض‌آمیز بوده و برخلاف سیاست‌های برابری جنسیتی است. نظر شما درباره این اقدام چیست؟
 فوتسال زنان در بیشتر کشورهای دنیا نسبت به فوتبال زنان تجربه و عمر کمتری دارد. به عنوان مثال تیم ملی فوتسال ایتالیا 4،3 سال است که راه‌اندازی شده. ما در سطح آسیا فقط جام ملت‌های آسیا را برای زنان داریم و علت این موضوع نگاه تبعیض‌آمیز نیست. شما فوتسال زنان ایران را نبینید که عمر 20 ساله دارد. این به دلیل شرایطی است که باعث شده بود ما ابتدا فوتسال را داشته باشیم و سپس فوتبال زنان را. در بسیاری از کشورها رشته اول زنان فوتبال است نه فوتسال. پس ابتدا باید فوتسال زنان به پتانسیل لازم برسد. به عنوان مثال در سطح آسیا جام باشگاه‌ها را داشته باشیم و ببینیم که چند تیم شرکت خواهند کرد تا رفته رفته این رشته هم برای زنان ارتقا پیدا کند.
درباره قضاوت بازی مصر مقابل گواتمالا به عنوان داور اول، برای‌مان بگویید.
 این نخستین مسابقه‌ای است که در جام جهانی فوتسال من به عنوان داور زن و داور اول مسابقه قضاوت می‌کنم و به خاطر همه حمایت‌هایی که در طول 20 سال قضاوتم از سوی رسانه‌ها شدم، ممنونم.

Page Generated in 0.0057 sec