printlogo


کد خبر: 234932تاریخ: 1400/6/23 00:00
واکسن تیم ملی فوتسال، تصادف پرحاشیه در ایتالیا، فرهنگ هواداری در تاجیکستان

رسول مجیدی     @Rasoulmajidi
 
۱– جام جهانی فوتسال از امروز برای ما در لیتوانی شروع می‌شود. مسابقات ۲ روز است که آغاز شده ولی اولین بازی ما امروز مقابل صربستان است. دیروز خبری که از لیتوانی مخابره شد و خیلی‌ها را نگران کرد در مورد واکسن ملی‌پوشان بود. ظاهراً قرار است تیم ملی ما و کادر همراه‌شان علی‌رغم واکسینه شدن در ایران، هر ۴۸ ساعت یک بار تست کرونا بدهند.
سیدمحمد ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران هم در این باره گفته: «از آنجا که اتحادیه اروپا واکسنی که ما زده‌ایم را قبول ندارد باید در لیتوانی هر ۴۸ ساعت یک بار تست کرونا بدهیم.»
فدراسیون فوتبال به تیم ملی فوتسال واکسن سینوفارم زده و به تیم ملی فوتبال واکسن اسپوتنیک. البته فرقی هم ندارد هر دو در لیست ۴ واکسن مورد تأیید اتحادیه اروپا نیستند؛ فایزر، آسترازنکا، مدرنا و جانسون‌اندجانسون.
البته این مشکل فقط مختص تیم ملی فوتسال ما نیست. اتفاقاً رقیب امروز ما صربستان هم درگیر این مسأله است و در بازی امروز و ۲ بازی دیگر دور گروهی‌اش دروازه‌بان اصلی‌اش را در اختیار نخواهد داشت. دلیل؟ چون دیشب تست او مثبت شد!
احتمالاً کشورهای شرق اروپا هم واکسن‌های ساخت روسیه را زده‌اند که اتفاقا گفته می‌شود کارآیی بالایی دارند. جالب اینجاست که سازمان بهداشت جهانی همگی این واکسن‌ها را تأیید کرده و یورونیوز هم دیروز گزارش داد که اتحادیه اروپا به کشورهای عضوش گفته خودشان را با واکسن‌های مورد تأیید WHO وفق دهند اما هنوز بیشتر کشورهای اروپایی زیر بار واکسنی جز آن ۴ واکسن ساخت انگلیس و آمریکا نمی‌روند. در این بین گفته می‌شود انگیزه‌های تجاری هم وجود دارد و اروپا دوست ندارد بازارش را به روی واکسن‌های ساخت روسیه و چین باز کند.
۲– دو روز از مسابقه فرمول یک مونزای ایتالیا می‌گذرد ولی هنوز حاشیه‌های آن ادامه دارد. اگر در جریان اتفاقات این هفته فرمول یک نیستید باید بگویم رقابت همیلتون و وستپن داغ داغ است. فعلاً مکس وستپن از ردبول در صدر جدول کلی فصل ایستاده و همیلتون فقط ۵ امتیاز از او کمتر دارد. رقابت این دو هر هفته داغ است و یک رده هم می‌تواند ترکیب جدول کلی را به هم بزند. این هفته اما اتفاق پر حرف و حدیثی رخ داد. 
در میانه مسابقه همیلتون بعد از خروج از پیت‌استاپ، در پیچ یک و دو اجازه سبقت به وستپن نداد و وستپن هم به زور می‌خواست از کنارش رد شود و همین باعث یک تصادف بسیار خطرناک شد. دوربین‌ها لحظه‌ای را شکار کردند که چرخ عقب ماشین وستپ درست روی سر همیلتون فرود می‌آید و اگر هی‌لو (محافظ دور سر راننده‌ها که چند فصلی است مورد استفاده قرار می‌گیرد) نبود مشخص نیست چه بلایی سرش می‌آمد؛ شاید کمترینش قطع نخاع!
رفتار وستپن و تیمش بعد از این تصادف هم به حاشیه‌ها افزود. او سمت همیلتون نرفت. عذرخواهی نکرد و حتی گفت تقصیر راننده مرسدس بوده. در حالی که طبق قوانین وقتی ماشین راننده‌ای جلوتر از ماشین رقیبش باشد، لزومی ندارد به او فضای سبقت دهد.
این دو راننده البته پیش‌تر در پیست بریتانیا هم باهم تصادف کرده بودند. آن زمان این همیلتون بود  که از پشت به وستپن زد و این اتفاق باعث شد تا مسابقه برای مکس به پایان برسد. این در حالی بود که خود همیلتون موفق شد مسابقه را ادامه دهد و اتفاقاً اول هم شد. به این ترتیب در آن روز همیلتون ۲۵ امتیاز گرفت و وستپن هیچ امتیازی دریافت نکرد و شب را هم در بیمارستان سپری کرد. حالا خیلی‌ها می‌گویند حساب این دو رقیب صاف شده. با این اوصاف اما مشخص نیست ادامه دوئل این دو به کجا کشیده خواهد شد و شاید اتفاقات تلخ‌تری هم بیفتد. جالب اینجاست که واکنش فدراسیون جهانی اتومبیلرانی به این اتفاقات خیلی نرم بود و راننده هلندی را تنها با ۳ رده جریمه در مسابقه بعدی جریمه کردند. این در حالی بود که خیلی‌ها انتظار جریمه سنگین‌تری داشتند ولی انگار تشکیلات فرمول یک نمی‌خواهد این دوئل را از آب و تاب بیندازد. آنها می‌دانند با داغ شدن جنگ همیلتون و وستپن این فرمول یک است که برنده خواهد شد. حالا نگاه‌های بیشتری به سمت فرمول یک است و همه منتظر مسابقه بعدی هستند. چه چیزی بهتر از این.
راستی؛ مسابقه بعدی یکشنبه ۴ مهر در سوچی روسیه برگزار می‌شود.
۳– مهم‌ترین خبر فوتبال داخلی ما قاعدتاً در مورد لیگ قهرمانان آسیاست. درباره بازی دیشب استقلال با الهلال و بازی امشب پرسپولیس و استقلال تاجیکستان (بازی النصر و تراکتور را فراموش نکنید!). نکته جالب اما استقبال تاجیک‌ها از تیم پرسپولیس است.
ما با تاجیک‌ها فرهنگ مشترک داریم و این در پذیرایی آنها کاملاً مشهود بود. وقتی مهدی‌خانی، بازیکن پرسپولیس مصدوم شد آنها معاون وزیر بهداشت‌شان (یا به قول خودشان وزارت تندرستی) را عازم اردوی پرسپولیس کردند تا بگویند همه امکانات پزشکی کشورشان را در اختیار میهمان می‌گذارند.
حتی در سطح هواداری هم کری‌هایی که خوانده می‌شود به هیچ عنوان توهین‌آمیز نیست و همه به بزرگی پرسپولیس اذعان دارند. تاجیکستان فوتبال قدرتمندی ندارد ولی ظاهراً از نظر فرهنگی و فرهنگ هواداری به نقطه‌ای رسیده که می‌شود ازش درس گرفت؛ کری‌خوانی بدون توهین به رقیب. کری‌خوانی به همراه بالا بردن رقیب. بالاخره هر چقدر رقیبت را قوی‌تر جلوه دهی نهایتش داری تیم خودت را پراهمیت‌تر نشان می‌دهی. این درسی است که باید متوجهش بود.
 

Page Generated in 0.0050 sec