printlogo


کد خبر: 234909تاریخ: 1400/6/23 00:00
سرخ‌ها در سرزمین مادری
دوشنبه ناآشنا

میعاد نیک
 
کشور تاجیکستان از قدیم‌الایام عضوی جدایی‌ناپذیر از خاک ایران باستان بوده، جغرافیای خراسانات شامل افغانستان، تاجیکستان، بخش‌هایی از پاکستان و ترکمنستان همواره بخشی از تاریخ ادب و هنر پارسی بوده و هست. معاهده پاریس اما به جدایی بخش عظیمی از خراسانات و تجزیه آنها انجامید تا امروز، پسران سرخ‌پوش تهرانی برای تقابل با رقیب همزبان و هم‌فرهنگ خود راهی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شوند. استقلال تاجیکستان که به تیمی مرموز و زیرک در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شهرت یافته، رودروی پرسپولیسی قرار خواهد گرفت که عنوان نایب‌قهرمانی ACL را یدک می‌کشد.
گرچه تیم تاجیکی توانسته الهلال پرستاره سعودی را شکست دهد و به تنهایی با شگفتی‌سازی به مرحله یک‌هشتم نهایی برسد اما صخره سفت و سخت برای سرخ‌پوشان استقلالی، رقیب قرمزپوش تهرانی‌شان خواهد بود. این بازی همان‌قدر که برای نماینده فوتبال ایران از اهمیت بالایی برخوردار شده، برای تیم میزبان نیز مهم خواهد بود. تاجیک‌ها طی اقدامی بی‌سابقه و عجیب برای جلوگیری از افشای رمز و راز تاکتیکی‌شان، جلوی پخش تلویزیونی تمام دیدارهای‌شان را گرفتند و اجازه آنالیز به نماینده سرخ‌های ایرانی ندادند تا اهمیت این تقابل بیش از پیش هویدا شود.
برخلاف رقابت تیم‌های عربی با نمایندگان ایران اما دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال دوشنبه چندان رگه‌های اختلاف قومیتی و سیاسی ندارد. تاجیک‌ها از دیرباز به میهمان‌نوازی و فرهنگ ناب پارسی معروف بوده‌اند و این موضوع در اظهارات سرمربی و کاپیتان سرخ‌پوشان تهرانی نیز نمود یافته. رقابتی که سه‌شنبه شب برگزار خواهد شد، سمبل تقابل دو هم‌فرهنگ و همسایه است که مدت‌ها از یکدیگر مهجور مانده‌اند. 
سوای نگاه فنی و فوتبالی، جدال فارسی‌زبان‌های ایرانی و تاجیکی قطعاً تا مدت‌ها در یاد خواهد ماند و به نیکی هم یاد خواهد شد.
 

Page Generated in 0.0055 sec