printlogo


کد خبر: 234897تاریخ: 1400/6/23 00:00
لیورپول برای قهرمانی می‌جنگد؛ مطمئنم
فابینیو مستحکم صلاح درخشان

استیون وارنوک
 
مدت‌ها بود که منتظر بودم چنین نمایشی را از لیورپول ببینم. تیم یورگن کلوپ از نظر امتیازگیری لیگ را عالی آغاز کرده است. اما برد سه‌گله برابر لیدز، نمایشی بسیار اثرگذار بود. مصدومیت جدی هاروی الیوت باعث شد نتیجه درخشان در الند رود مقابل لیدز کمرنگ شود، اما با این حال این دیدار نشان داد لیورپول در اوج چقدر خوب است.
 
پرس از جلو و نقش کلیدی فابینیو
هدف لیورپول این بود که کالوین فیلیپس را مهار کند و نگذارد او توپ را بگیرد. آنها با پرس از جلوی تیاگو و الیوت به‌همراه سه مهاجم تیم به سراغ این هدف رفتند. به این ترتیب پنج بازیکن لیورپول مقابل اکثر هافبک‌های لیدز قرار گرفتند و نمی‌گذاشتند آنها به هم پاس بدهند. از دقیقه 15 به بعد، لیدز نمی‌توانست به سمت دروازه لیورپول برود. لیورپول مرتباً توپ را می‌گرفت و فشار را حفظ می‌کرد. یک دلیل برتری لیورپول این بود که فابینیو به قلب خط میانی برگشته بود و در خط دفاعی بازی نمی‌کرد. حضور فابینیو مقابل چهار مدافع به لیورپول اجازه داد که دو هافبک دیگر را به جلوتر ببرد، چون او پوشش مؤثری می‌دهد. این کار شبیه داشتن سه مدافع میانی است. او بسیار بلند است و رقیبان نمی‌توانند به‌راحتی توپ را از روی سر او به مهاجمان برسانند. البته لیدز با مارسلو بیلسا به‌دنبال پاس‌های بلند نیست و می‌خواست از عقب‌ بازی‌سازی کند، اما لیورپول اجازه این کار را هم به آنها نداد. لیدز تلاش کرد هنگامی که توپ را ندارد، یارگیری نفر به نفر داشته باشد، اما این کار جواب نداد. لیورپول از نظر قدرت بدنی برتر بود. مصدومیت الیوت ضربه سختی بود چون مشخص شده بود که نقشی کلیدی در برنامه‌های کلوپ دارد. او مقابل چلسی، یکی از رقیبان بر سر قهرمانی، در ترکیب حضور داشت و این نشان می‌دهد کلوپ چقدر به او اعتماد دارد. الیوت روی گل اول لیورپول نقش داشت. او به سمت راست رفت و اجازه داد صلاح به داخل بیاید و برای ترنت الکساندر-آرنولد، گزینه دیگری برای پاس فراهم کند. الیوت درکی غریزی از بازی دارد و چنین هشیاری تاکتیکی برای بازیکنی 18ساله فوق‌العاده است. من عاشق اعتماد به نفس او هستم و امیدوارم او زود برگردد.
 
نقش فان‌دایک
با این حال لیدز در برخی صحنه‌ها توانست دست به حمله بزند. اما سبک بازی لیورپول به ترتیبی بود که امکان این کار را به لیدز می‌داد. اگر از پرس جلوی آنها عبور کنید، تنها با یک پاس می‌توانید دفاع را باز کنید. در قهرمانی لیورپول در سال 2020 در لیگ برتر و در سال 2019 در لیگ قهرمانان هم از این اتفاقات زیاد می‌افتاد. به همین دلیل است که آلیسون نقش مهمی در این تیم دارد. لیورپول در چهار بازی اول لیگ تنها یک گل خورده. آنها مدافعان میانی اصلی خود را در اختیار دارند، اما فکر نمی‌کنم ویرجیل فان‌دایک هنوز به اوج برگشته باشد. انگار او به زانویش هنوز اعتماد ندارد که البته این کاملاً طبیعی است. اما فان‌دایک با 70 یا 80درصد توان هم همچنان بازیکنی فوق‌العاده است. می‌توانید او را حتی روی ضربات ایستگاهی در محوطه جریمه حریف ببینید، یا پاس‌های او را تماشا کنید که الکساندر-آرنولد یا محمد صلاح را راه می‌اندازد.
 
گلزنی‌های صلاح
یک عامل دیگر موفقیت لیورپول این است که صلاح همچنان دارد گل می‌زند. او برابر لیدز صدمین گلش در لیگ برتر را به ثمر رساند و قصد توقف هم ندارد. منچستریونایتد و چلسی، کریس رونالدو و روملو لوکاکو را خریدند، اما لیورپول نیازی به خرید مهاجم نداشت. نمی‌دانم چرا مردم از عملکرد او غافلگیر می‌شوند. او بازیکنی در کلاس جهانی است و به همین روند ادامه خواهد داد. او و سادیو مانه در طول تابستان استراحت کردند. آنها مشتاقانه برگشته‌اند و می‌دانیم چه بازیکنان خوبی هستند. بسیاری گفتند لیورپول مدعی قهرمانی نیست چون فقط ابراهیما کوناته، مدافع سابق لایپزیگ را خریده است، اما آنها در فصلی که قهرمان لیگ شدند هم تنها الیوت و آدرین، دروازه‌بان ذخیره‌شان را خریدند. کلوپ به تیمش باور دارد و می‌داند کیفیت لازم برای فتح دوباره لیگ را دارد. البته من نگران ژانویه هستم که مانه و صلاح برای جام ملت‌های آفریقا از لیورپول جدا می‌شوند. اما لیورپول تا انتهای فصل برای قهرمانی می‌جنگد. از این بابت مطمئنم. 

Page Generated in 0.0048 sec