printlogo


کد خبر: 234896تاریخ: 1400/6/23 00:00
رویای قهرمانی چهارگانه در حضور برد پیت، بن استیلر و بردلی کوپر از بین رفت
پایان تلخ جوکوویچ

گزارش
آدام زاگوریا   
 
از آخرین باری که یک تنیسور مرد -دقیق‌تر بگوییم راد لیور استرالیایی- تمام گرنداسلم‌های یک فصل را درو کرد، 52 سال می‌گذرد و شاید 52 سال دیگر هم طول بکشد که کسی بتواند چنین کاری را انجام دهد. نواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان تا آستانه تکرار این افتخار رفت اما رویایش توسط مردی که در رده‌بندی برترین تنیسورهای جهان پشت سرش قرار دارد، یعنی دانیل مدودف روسی بر باد رفت. شروع امیدوارکننده ستاره صرب برای تبدیل شدن به تنها ششمین تنیسور تاریخ که هر چهار گرنداسلم فصل را می‌برد، پایانی تلخ و دراماتیک داشت وقتی که او در فینال رقابت‌های اوپن آمریکا، آخرین گرنداسلم تنیس در سال 2021، در سه ست متوالی با نتایج مشابه 6 بر 4 به مدودف باخت. جوکوویچ آمده بود ناکامی‌اش در المپیک 2020 توکیو را جبران کند ولی مدودف از انتهای زمین با سرویس‌های سنگین‌اش و از روی تور با ضربات آرام خود، مرد شماره یک تنیس جهان را به هر شیوه‌ای که می‌شد به دردسر انداخت. این اتفاق در حضور تماشاگران پرشمار حاضر در استادیوم «آرتور اَش» از جمله چهره‌های سرشناسی مانند برد پیت، بردلی کوپر، الک بالدوین، بن استیلر، اسپایک لی و خود راد لیور 83ساله‌ای که منتظر بود ببیند آیا رکوردش تکرار می‌شود یا نه، رخ داد. جوکوویچ پس از بازی اگرچه به‌خاطر باخت تلخ به مدودف چشمانش پر از اشک شد اما این باعث نشد که حریف روس خود را لایق کسب این افتخار نداند. او در پایان مسابقه گفت: «مایلم حرف‌هایم را با تبریک به دانیل آغاز کنم. یک بازی حیرت‌آور را در یک تورنمنت حیرت‌آور دیدیم. اگر یک نفر بود که اینجا لایق قهرمانی یک گرنداسلم باشد، این تو هستی دانیل. من آرزو می‌کنم گرنداسلم‌های بیشتری را ببری. مطمئنم در آینده بارها و بارها باز هم تو را در چنین جایگاه‌هایی خواهم دید.»
قبل از آغاز اوپن آمریکا مدودف قول داده بود تمام تلاشش را می‌کند تا اجازه ندهد جوکوویچ فاتح این مسابقات شود. او گفت: «البته برایم فرقی نمی‌کند که در فینال جوکوویچ را شکست دهم یا یک شرکت‌کننده تازه‌کار. من آمده‌ام که با قهرمانی برگردم.» او به وعده‌اش عمل کرد و این‌بار با لحنی متواضعانه‌تر صحبت کرد و حتی به رقیبش عنوان بهترین تنیسور تمام ادوار را داد.
مدودف گفت: «من آنقدر استرس دارم که نمی‌توانم صحبت کنم. متأسفم که شما هواداران و نواک را ناراحت کردم چون همه ما می‌دانیم او امروز دنبال چه چیزی بود. نواک! تا الان این را به کسی نگفته بودم اما الان به خودت می‌گویم؛ چیزی که تو امسال و در تمام حرفه‌ات انجام داده‌ای، تو را در نظر من به بزرگترین تنیسور تمام تاریخ تبدیل کرده است.» جوکوویچ 34ساله فقط یک قدم فاصله داشت که از نظر تعداد قهرمانی در گرنداسلم‌ها رکورد راجر فدرر و رافائل نادال را بشکند و برای بیست‌و‌یکمین‌بار فاتح یک گرنداسلم شود که در آن صورت نه‌فقط به نظر مدودف، بلکه از نظر خیلی‌های دیگر به بهترین تنیسور تاریخ تبدیل می‌شد، اما او فعلاً هنوز با فدرر و نادال در 20 قهرمانی گرنداسلم‌ها برابر است. اما آیا به‌خاطر خستگی بود؟ فشار بازی یا عملکرد فوق‌العاده حریف بلندقامتش که یکی از بهترین بازی‌های عمرش را ارائه کرد؟ خود او دلیل باختش را اینگونه توضیح می‌دهد: «مدودف برنامه بازی‌اش را بسیار خوب عملی کرد. من اما رمق کافی نداشتم و از هر نظر ضعیف‌تر از حد همیشگی‌ام بودم. متأسفانه امروز روز من نبود اما این سبب نمی‌شود بازی فوق‌العاده دانیل را نادیده بگیریم. ذهنیت و عملکرد او عالی بود. او بدون شک در این بازی، تنیسور برتر میدان بود. شکست سختی است، واقعاً سخت اما من برای دانیل خوشحالم. بالاخره گاهی اوقات می‌برید و گاهی اوقات هم می‌بازید.» جوکوویچ در حالی به بازی فینال آمد که 27 بازی قبلی‌اش در تمامی گرنداسلم‌های فصل جاری از اوپن استرالیا گرفته تا اوپن فرانسه، ویمبلدون و اوپن آمریکا را برده بود. در واقع آخرین باخت او در گرنداسلم‌ها به فینال اوپن فرانسه سال 2020 برمی‌گردد که مغلوب نادال شد. سال گذشته او قهرمان اوپن آمریکا نشد اما به‌خاطر یک بی‌انضباطی سهوی ردصلاحیت ورزشی (دیسکالیفه) شد. به همین دلیل هم بود که وقتی او ست اول بازی‌اش به مدودف را باخت کسی خیلی آن را جدی نگرفت چون در آن 27 بازی قبلی هم چند بار پیش آمده بود که ست اول را ببازد و در نهایت برنده شود. باخت در ست دوم اما مسأله را جدی کرد.
برای نوله این باخت فقط یک وجه مثبت داشت و آن خلاص شدن از فشار روانی بود. او گفت: «من دوست دارم بگویم با اینکه امشب نبردم اما قلبم پر از لذت است و من خوشحال‌ترین مرد دنیا هستم چون شما پسرها کاری کردید که من احساس خاص بودن بکنم. من پیش از این در نیویورک هرگز چنین حسی نداشتم. عاشق‌تان هستم. ممنون. خوشحالم و حالا می‌‌توانم نفس راحتی بکشم که این ماجرا تمام شد.»
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0060 sec